Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
dingajollen

motorbyte i saga 24

Rekommendera Poster

Min maskin har rasat och en renovering verkar inte aktuellt. Därför kikar jag på ny motor. Jag vill gärna få upp marschfarten några knop samt ge båten en behagligare gång.. nu är där en bukh dv20 i båten.

Vad hade man satt i en sånhär båt idagsläget?

Båten väger 3 ton och med 20 hp gör den 6 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller på lite med mer text då jag skre från en obekväm surfplatta sist.

Jag kollar som sagt möjligheten för ett motorbyte då en renovering av min nuvarande snurra känns olönsam.

Som sagt, en DV 20 sitter det just nu i båten och min tanke och frågan är ifall det är möjligt att ge båten 4-5 knop extra och isåfall med vilket motorval?

Detta är ju en Deplacement båt på cirka 3 ton.

Toppfarten med den 20hk motor som idag stter i den ger cirka 6,6 knop som topp. Det är en tvåcylindrig motor som nästan är 40 år gammal. En modern 4 cylindrig vetus på omkring 40 hp, skulle en sådan ge mig toppfarten jag vill ha? Det kanske inte ens är möjligt med denna båt?

Jag är förälskad i båtens utrymme och konstruktion så ett båtbyte är inte aktuellt, För och nackdelar med olika motorer? Ska det va en 4-cylindrig eller 3 cylindrig? vad är skillnaden i komfort? En starkare motor än den jag har nu i manöversyfte hade ju inte varit fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte till 29 här från ca 20 innan, gjorde ingen fartöknin Min snipa väger tre ton och är 24 fot. En kompis gjorde bärplan på sin båt med samma skrov, men 7 knop är vad han fick ut. Min går 6,9 med VP 2030 29hkr.

Bra för dig att veta. Kanske Saga 24 släpper vattnet bättre än Johnson 24.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok det var lite det jag misstänkte att jag inte kommer få nån högre toppfart...

Men finns det någon ide att välja 4 cylinder istället för 3? var skulle skillnaden i komfort vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De erfarenheter jag har är att en fyra går mjukare i gången och har inte lika mycket vibrationer som en trea.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet bara att det var ett komfortlyft med tre cylindrar för mig jämfört med två innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog satsa på 4 cylindrar om du vill minska vibrationer då Bukhen är ganska vibrations fri jämfört med andra liknande maskiner.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppfarten för en icke planande båt bestäms av längden. Enligt en formel är maxfart = 2.2 * sqrt(längd), knop, meter. Sqrt kvadratrot. För 24 fot blir farten ca 6 knop. 2.2 * sqrt(24* 0.3) Om du inte kan få båten att plana...

Däremot kan ju en starkare motor ge andra fördelar. Men snabbhet är inget för oss som kör snipa.

Ju långsammare båten går desto längre får man vara på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...