johanth 0 Postad 10 September , 2013 I manualen antyds att tändningen skall justeras av serviceverkstad - men hur kul är det ;-) Eftersom jag inte vill göra fel, så bollar jag mer er som kan det här (jag har nämligen aldrig gjort detta tidigare). Stroboskop inköpt på Mekonomen. CHECK! (http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=0&item=3442) Transmissionskåpa och Vevaxvelremskiva hittade. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0551.jpg) Inställningar enligt manual. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0549.jpg) Fördelare hittad. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0552.jpg) Jag har hitta en bra länk om detta på forumet (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=246955), men jag har inte alltklart för mig. I figuren i denna artikel antar jag att 1 pelar på 0 grader = Ö.D., och 2 pekar på -10 grader. Kan detta stämma? Min andra fråga, för att komma vidare, är om jag vrider till -12, så kommer jag att hitta att rotorn pekar på ett märke i fördelaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 10 September , 2013 Jag testade att ställa med lampa, blev skit tycker jag. Sa till min fru att kör fullt och sedan vred jag på fördelare under färd. Vart mycket bättre. Ökade några knop. Dock så har jag en Saab 9000 fördelare med klocka som är brytarlöst. (har svarvat om den). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 September , 2013 Ja mankering 2 är 10 grade efter ÖD sedan ser du att skalan är längre åt andra hållet, före ÖD där tändningen skall befinna sig. Ladda ner manualen från Volvo Pentas hemsida på svenska den är bra att ha. Du vrider fördelaren vid tomgång tills stroboskopet och markeringen visr rätt på remskivan sedan gasar du upp den till 2000 varv och kollar att det stämmer även där, det är allt, några markeringar på själva fördelaren har jag inte sett nämnas i någon manual. Tänk också på att ställa brytaravståndet innan du ställer tändtidpunkten då du påverkar tändtidpunkten något om du justerar brytaravståndet, det bästa är att ställa brytaravståndet med en kamvinkelmätare och sedan mäta brytaravståndet mekaniskt, om dessa bägge inställningar inte stämmer överens är det förmodligen en del glapp i fördelaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 11 September , 2013 Skitbra! Då är jag med! Jag trodde tvärtom, men det känns relevant att före ÖD har den långa skalan. Manualer på Pentas hemsida för att ställa tändningen hittar jag inte. Instruktionsboken http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=164142&r=2005-06-21-18-11-18&t=PDF&a=7723870&p=T403&d=Owners%20Publication&s=12147268&lang=sv-SE är lite snål på beskrivningar om detta. Jag har köpt en verkstandshandbok (se bild), men den är inte helt trivial att förstå, och bilderna är av usel kvalitet). Tack för tipset om att ställa brytaravstånd. Jag har ställt brytarasvtåndet med ett bladmått (0,5 mm). Jag hittade lite om hur man gör detta på http://www.140-klubben.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=3521 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 11 September , 2013 .. och här kommer bilden till ovanstående inlägg (som forumsapplikationen inte klarade av att hantera). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser