Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
johanth

Justera tändning på AQ130

Rekommendera Poster

I manualen antyds att tändningen skall justeras av serviceverkstad - men hur kul är det ;-)

Eftersom jag inte vill göra fel, så bollar jag mer er som kan det här (jag har nämligen aldrig gjort detta tidigare).

Stroboskop inköpt på Mekonomen. CHECK! (http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=0&item=3442)

Transmissionskåpa och Vevaxvelremskiva hittade. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0551.jpg)

Inställningar enligt manual. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0549.jpg)

Fördelare hittad. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0552.jpg)

Jag har hitta en bra länk om detta på forumet (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=246955), men jag har inte alltklart för mig.

I figuren i denna artikel antar jag att 1 pelar på 0 grader = Ö.D., och 2 pekar på -10 grader. Kan detta stämma?

Min andra fråga, för att komma vidare, är om jag vrider till -12, så kommer jag att hitta att rotorn pekar på ett märke i fördelaren?

post-10023171-1394237644,4805_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade att ställa med lampa, blev skit tycker jag. Sa till min fru att kör fullt och sedan vred jag på fördelare under färd. Vart mycket bättre. Ökade några knop.

Dock så har jag en Saab 9000 fördelare med klocka som är brytarlöst. (har svarvat om den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mankering 2 är 10 grade efter ÖD sedan ser du att skalan är längre åt andra hållet, före ÖD där tändningen skall befinna sig. Ladda ner manualen från Volvo Pentas hemsida på svenska den är bra att ha.

Du vrider fördelaren vid tomgång tills stroboskopet och markeringen visr rätt på remskivan sedan gasar du upp den till 2000 varv och kollar att det stämmer även där, det är allt, några markeringar på själva fördelaren har jag inte sett nämnas i någon manual.

Tänk också på att ställa brytaravståndet innan du ställer tändtidpunkten då du påverkar tändtidpunkten något om du justerar brytaravståndet, det bästa är att ställa brytaravståndet med en kamvinkelmätare och sedan mäta brytaravståndet mekaniskt, om dessa bägge inställningar inte stämmer överens är det förmodligen en del glapp i fördelaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitbra! Då är jag med! Jag trodde tvärtom, men det känns relevant att före ÖD har den långa skalan.

Manualer på Pentas hemsida för att ställa tändningen hittar jag inte. Instruktionsboken http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=164142&r=2005-06-21-18-11-18&t=PDF&a=7723870&p=T403&d=Owners%20Publication&s=12147268&lang=sv-SE är lite snål på beskrivningar om detta.

Jag har köpt en verkstandshandbok (se bild), men den är inte helt trivial att förstå, och bilderna är av usel kvalitet).

Tack för tipset om att ställa brytaravstånd. Jag har ställt brytarasvtåndet med ett bladmått (0,5 mm). Jag hittade lite om hur man gör detta på http://www.140-klubben.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=3521

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. och här kommer bilden till ovanstående inlägg (som forumsapplikationen inte klarade av att hantera).

post-10023171-1394237644,6782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...