Kallekula777 0 Postad 10 September , 2013 Har en 40w solpanel med regulator och ett batteri. Så långt allt enkelt o okomplicerat. Nu vill jag utöka med ytterligare en 60w panel och ytterligare ett batteri. Kan man paralellkoppla panelerna direkt i ingången på regulatorn och sedan även paralellkoppla batterierna? Kan jag koppla laddaren direkt isf på de paralellkopplade batterierna? Antar att laddningen går långsammare både från solpanel och laddare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 10 September , 2013 Förutsatt att din regulator klarar 100W så kan du utan problem parallellkoppla panelerna till regulatorn. Ska du ha en batteribank, så parallellkopplar du batterierna, och drar plus från regulatorn till ena batteriet, och minus till den andra. Rekommendationerna är att ladda diagonalt om man har fler än ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 10 September , 2013 På baksidan av solpanelerna finns troligen en lapp där det står vilken ström de maximalt kan leverera (60 W ca 3.8 A, 40 W ca 2.2 A). Lägg ihop dessa värden och kontrollera om din regulator klarar den strömmen (i detta exempel 3.8 + 2.2 = 6 A). Om panelerna inte sitter i samma vinkel mot solen så kommer du knappast att någonsin komma upp i maxvärdet, men det är förstås bra att ha en marginal. Just nu kör jag själv en 80 W samt en 20 W solpanel med en Naps NC5 regulator (klarar bara 5 A). Den lilla panelen är horisontellt monterad på luckgaraget och den stora sitter på akterspegeln (dvs radikalt olika vinklar). Det har gått bra hittills... P.S. Panelerna ska helst ha lika många celler, vilket innebär att de ger samma spänning. Det vanligaste är 36 celler vilket ger ca 17.5 V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 10 September , 2013 En sak som sällan nämns i diskussionerna är att om man tänker parallellkoppla två eller flera solceller mot en regulator är det viktigt att solcellerna består av lika många celler. Gör de inte det så kommer den solcellen som har minst celler troligen inte att ladda alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 12 September , 2013 samma sak med batterierna ,, länken är inte bättre än det svagaste / sämsta batteriet. Och det måste vara samma batterier, blanda inte olika typer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 12 September , 2013 Ska även batteriladdaren sitta diagonalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 12 September , 2013 Den där får du gärna förklara ytterligare, varför blir det så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 September , 2013 Min syn på en solpanel är att det är snarare en strömgenerator än en spänningskälla. Skillnaden är att en bra spänningskälla håller en jämn spänning oberoende av belastning medan strömgeneratorn ger en ganska konstant ström. Det innebär att solcellerna ger ett tillskott till strömmen även om den har en tomgångsspänning som är lite lägre än sina parallellkopplade kamrater. Anledningen förstår man lättare om man ser att spänningen på panelerna med fler celler hamnar snarare kring 15V än 22V och då ger panelen med tomgångsspänning runt 18V också ett strömtillskott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 12 September , 2013 De allämna rekommendationerna vid flera parallellkopplade batterier i samma bank är att allt skall kopplas diagonalt, dvs både laddning och förbrukning. Finns säkert de som tycker annat om det, som med allting annat. Skyllermarks har en hel del nyttiga tips på sin hemsida gällande batterier och laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 September , 2013 Jag håller med Forgus31, solpanelen är en strömkälla med stort inre motstånd och uppträder därför som en strömgenerator. Dessutom, solpaneler brukar bestå av 36 celler, tror det är ytterst ovanligt med ett annat antal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 September , 2013 Det ska väl vara kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Översatt till batterier är batteriet inte bättre än den svagaste cellen eller vid seriekopplade batterier, t.ex 24 Volts system, är batteriet inte bättre än det svagaste batteriet. Kanske inte helt jämförbart med kättingtesen men näranog. Dock är det mest parallellkoppling vi ägnar oss åt i ett tolvvolts system och då blir tesen om kättingarna ganska rätt om man också parallellkopplar kättingarna. Sätter man två kättingar parallellt för att lyfta nåt tungt så håller det två gånger så bra som en enda. På liknande sätt blir det med batterier som parallellkopplas. Även det svagaste batteriet ger strömtillskott men blir det för kasst äter det nog onödigt med energi, dvs tar viss laddning men ger inte så mycket av den energin tillbaka och ska bytas ut. Batterier som är av lite olika ålder klarar att användas, dvs laddas och laddas ur men ska för säkerhets skull kopplas isär vid uppläggning (om man inte har solceller igång) eller då de inte ska användas under en längre period. Håller ändå med att man för att slippa tänka på att koppla isär bör ha samma batterier i banken och byter själv givetvis alltid alla batterier när det är dags. Ett kasst batteri ger mer tyngd än nyttig energi. Enklast så. Dock har jag kopplat ihop batteribanken med startbatteriet i sommar då solcellerna laddar mer än nog och självurladdning inte är nån risk. Startbatteriet håller annars en tiondels volt högre spänning vilket skulle ge en viss överflyttning av energi till batteribanken. Eftersom dessa solceller även laddar på vintern kan denna överkoppling sitta kvar året runt. 13,5V varje dag som solen gått upp även om den är långt bort och bakom molnen. Det blev mycket text om ingenting märker jag men trycker ändå på sändknappen istället för delete även om det senare hade varit det rätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 12 September , 2013 Det finns många skolor och teorier. Det mesta som sägs är rätt och relevant. Dock står inte alltid teori i rätt förhållande till konsekvens, inte heller pris i förhållande till vinst. Precis som bl.a. Forgus31 skrivit är solpanelen mer en strömgenerator än spänningsdito. Antalet celler är därför inte så intressant så länge panelens spänning är ordentligt över 14V. Panelen med mest celler blir snabbt nerlastad så den andra också börjar leverera, och om inte så är ju ingen skada skedd för det innebär ju att batterierna inte behöver strömmen från den andra panelen. Lägg där till - som redan nämnts - att antalet celler brukar vara just 36 så är det inget problem. Detsamma gäller att parallellkoppla flera paneler av olika storlek - det går utmärkt. Diagonalkoppling används för att utjämna det lilla spänningsfall som kan bli mellan batterierna vid höga i- och urladdningsströmmar och när man har många batterier som i UPS:er och liknande. I en båt är det sällan av någon som helst praktisk betydelse. Detsamma gäller ofta spänningsfallshysterin. Man jagar mV och tutar i folk att batterierna aldrig blir fulladdade. Eller att de blir det på halva tiden genom dubbel laddning. Allt detta genom monsterkablar så generatorskruven riskerar att gå sönder eller kortslutas till jord. Visst, första minutrarna kan man kanske få dubbel laddning, men sedan jämnar det ut sig. Förvånande snabbt, dessutom. För när strömmen sjunker (och det bestämmer batteriet) sjunker också spänningsfallet. Även i en klen ledning. Mycket större verkan får man ofta genom att hålla kabelskor och kablar rena och fina, fria från oxid. Ofta är det detta som ger den dubbla laddningen, alltså att man byter ut och kollar över. Inte att man satte dit en svindyr monsterkabel. Ett sätt att inte behöva oroa sig för att batterierna är olika är att ha dem på varsin huvudbrytare, och sedan koppla in solpanelerna parallellt till flera regulatorer som går på var sitt batteri. Då är batterierna isärkopplade men kan ändå få solpanelsladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 12 September , 2013 Hmm.... säg att man har 4 st batterier självklart utav samma sort och bara för att överdriva så är 2 utav dom 20år gamla och 2 st helt flonkans nya,, såå vid laddning kommer allt laddas fullt dom två nya kommer att laddas med lite mer kräm i tillskillnad från dom gamla, och gamla batterier har väääldigt svårt att hålla kvar strömmen, och eftersom batterier strävar efter jämn strömmning mellan polerna så kommer batteri-banken att dels inte hålla lika länge som om det vore 4 nya batterier och när man använder elen i båten till t.e.x en tv så kommer dom gamla batterierna att ta slut först och alla kvarvarande ström måste passera genom något som är tomt och dämed förlora en j***la massa effekt.... därutav( länken är inte bättre än det svagaste / sämsta batteriet) Rätta mig om jag har fel! undra hur många gånge jag skrev batterier/batteriet ? jag borde egentligen deleta den här texten och skriva om den lite så min svenska lärare skulle bli stolt över mig , men jag tror inte hon är vid sinna sinnesfulla bruk , eftersom hon borde vara runt 100år så jag skiter i att deleta ... Ps. Heter det en rädd rådjur eller ett rädd rådjur ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 12 September , 2013 Nej, det måste inte passera genom något som är tomt. Batterierna ligger parallellt, inte i serie. Sedan är det självutjämnande även under last, så när de dåliga batterierna sjunker i spänning vid strömuttag så kommer de bättre att stå för en allt större del av strömmen. Tills alla är lika urladdade. En annan sak är om det t ex är cellfel på något gammalt batteri. Då har det en helt annan normalspänning än de övriga, t ex 10V, och kommer snabbt döda resten av batteribanken. (Det heter f.ö. svensklärare och ett räddat rådjur ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 12 September , 2013 Ok, men ..... måste nog ta och göra ett experiment här hemma ang det svaret Du kan inte byta ut RÄDD mot RÄDDAT , hahah du kanske är en sån som ritar egna rutor om korsordet har för några rutor att skriva svaret i Läste fel kanske *Säger man en rädd rådjur eller ett rädd rådjur* om det här rådjuret som precis sett en jägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 September , 2013 Svensk kanske inte är lätt. Om det skall va en eller ett är väl självklart - åtminstone för mig. Man säger; i Göteborg, i Stockholm, i Kungshamn, men säger man; i Smögen eller på Smögen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 September , 2013 Ja svenska är inte lätt. En rädd älg går bra att skriva och det ser helt rätt ut. Varför just rådjur inte går att skriva med samma semantik vet jag inte. Borde vara ett rätt rådjur men det måste ju vara fel. Är man verkligen tvungen att skriva om det till ett rådjur som är rädd? Eller ett räddt rådjur. Min första skolfrökens dotter som gick i samma klass uttalade rådjur som råd-jur vilket jag inte tyckte lät rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droger 0 Postad 13 September , 2013 Snacka om urspårad tråd. Back on track. Jag har seriekopplat min 2 25 wattare. På så sätt får jag högre spänning och lägre ström fram till regulatorn. Borde minska förlusterna. Vad finns det för nackdelar med denna koppling? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 13 September , 2013 Vilka förluster ? Redan med superklen ledning (0,75mm²) ger de max 3A du får från dina paneler ett spänningsfall på 0,7V vid så mycket som 10m ledning. Då detta är på råspänningen spelar det överhuvudtaget ingen roll. Nackdelen är att du troligen istället får högre förluster i regulatorn, då den får switcha ner så mycket mer. Och du har väl kollat att den klarar upp till över 40V inspänning ? Dessutom räcker en liten skugga på en liten del av ena panelen för att du skall tappa laddströmmen, då allt ligger i serie. Om du istället parallellkopplade panelerna skulle du i ett sådant läge i alla fall ha ström från ena panelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser