Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
lgnilsson

sabb-motorproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Jag står i begrepp att köpa en Neptim 8000 årsmod 1978 som har en Sabb diesel 6cyl motor på 70HK.

Problemet är att motorn inte är helt kry......

För att få start på den krävs både tålamod och en hel del startgas.

När den äntligen tuffar igång knackar det påtagligt.

Eftersom jag inte själv är särskilt motorkunnig skulle jag gärna ha vilja ha någon reflektion från bättre vetande!

Vad kan felet troligtvis vara?

Lönar det sej att renovera motorn eller spar man sej från mycket bekymmer genom att byta ut den till en genomgången utbytesmotor.

Vilka prisnivåer kan man vänta sig?

Säkert inte lätt att ställa en prognos efter dessa knappa uppgifter men nån ide kanske finns!!!

Välkommen med inspel!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga helt vad det kan vara, men knakningar brukar ofta vara ventilerna som inte är justerade. Men det kan vara andra saker med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar nog inte att justera ventilerna. Sabb är utmärkta motorer men, de är högljudda, så man kan lura sig på ljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en diesel knackar beror det ofta på spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ens kunna höra något ventilknack på en gammal diesel kräver nog en väldigt speciell hörsel. Känner inte till SABB men startgas för att få igång den verkar ju inte bra. Kolla upp tillgång på reservdelar och utbytesgrejor och gör en kalkyl på att renovera motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här spekuleras det vilt, TS skriver att det går åt en heldel startgas för att få igång maskinen, tydligen ingen som vet hur en maskin låter som går på startgas!

Genomgången utbytesmotor tycker jag att man ska undvika, kan innebära allt mellan en nymålad maskin till något ganska bra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man får ALDRIG starta en dieselmotor med startgas. Motorn är troligen redan förstörd. Om du ändå funderar på att köpa båten bör du dra av vad en motorenovering kostar. Motorn har nu ett minimalt värde.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

Glömde nämna att ägaren skickar med en likadan motor-denna med defekt vevaxel men topplocket ska vara felfritt.

Det är väl just toppen som skadas med startgas eller inverkar det även på andra delar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ford 6:a av 27xx serien ?, finns rätt mycket nya reservdelar till dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt. Kolvarna och vanligtvis kolvringspåren blir sönderslagna av de kraftiga explosionerna som startgasen åstadkommer.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att startgasen skulle vara döden för en diesel verkar vara en myt. De flesta vet att startgasen dödar och väldigt många har en kompis som förstörde sin diesel med startgas. Det som brukar sägas är att startgasen ger en kraftigare explosion som ger kratrar på kolvringarna så dessa förstörs. Då undrar man, ger verkligen startgasen (ofta eter) kraftigare explosioner. Finns det siffror på det? Varför skadas just kolringarna, det är väl det hårdaste materialet i förbränningsrummet? Finns det överhuvudtaget någon forskning, ang användning av startgas. Jag vet att det finns motorer som mer eller mindre alltid startas med startgas, framförallt på vintern. Men som tycks hålla ändå. Jag har någon gång fått en annan förklaring: Blåser man in mycket startgas så kan den kondenseras och rinna ner i en cylinder där oljefilmen förstörs. Detta låter i mitt tycke rimligt. Måste man använda startgas så är något fel med motorn. Det kan vara så enkelt som att det är för kallt. Men man gör nog klokt i att försöka fixa motorn i första hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS börjar med att skriva att motorn är svårtsartad och måste startas med startgas. Sedan tuffar den på men knackar mycket. Sedan börjar vi spekulera vilt i om startgas är rena döden för maskinen eller inte. Man kan ju undra hur länge det finns kvar startgas i motorn som den kan gå på efter den startats? Förmodligen inte speciellt länge..... Den går alltså, men knackar.

Om motorn är svårstartad och knackar onormalt mycket när den går borde han väl kolla spridare och bränsletillförsel innan han tvingas börja fundera om motorn är sönderkörd av startgas?

Dålig bränsletillförsel kan också vara anledning till svåra starter och knackningar i spridare. Om man t.ex. får bakterier i bränslet som sätter igen någonstans på vägen brukar man ofta märka detta i form av sporadiskt förekommande knackningar i vissa lägen innan man får helstopp. Om man är uppmärksam och vet hur motorn normalt låter vill säga. Börja med att kolla att alla filter o slangar är ok. Inga torrsprickor etc. Den får inte suga luft. Om allt detta är ok så försök få spridarna kollade av någon som kan. Först när detta är gjort, och om inga fel hittades där, kan det väl bli aktuellt att riva motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...