Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Mr_Crona

Sugtömning - Plasta/täta genomföring

Rekommendera Poster

Jag planerar att montera utsug till septiktanken till nästa säsång. Hur tätar jag lämpligast mellan däck och genomförning/anslutning? Jag har ett däck i sanwichlaminat. Kör man Sika eller är det någon form av plastning som gäller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tätat med sika, så har jag gjort med de genomföringar som jag har.. 

Måste du göra en genomföring? Själv hade jag faktiskt tänkt sätta en anslutning direkt på tanken, under en lucka så jag slipper fler hål i däcket.. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en länk, så ser du hur jag gjorde

http://www.123minsida.se/S175/87306936

Du sätter en speciell konisk däcksanslutning igenom däcket som har en packning i bottnen av konan, den skall fungera mot dagens sugstationer. Slangen (speciell diffusions och luktsäker slang 38mm)  skall sedan ner och ansluta till tankens nedre del, och i tankens övre del skall det sitta en urluftning normalt 19mm.

När du borrar hål i däcket kommer du sannolikt borra igenom balsa-kärnan. När du gör hål i däcket skall du alltid se upp med risk för vatteninträngning i balsan. En god ide är då att borra ett par mm större hål än genomföringen kräver och sedan mätta kärnan med epoxi, så att kärnan suger i sig epoxi och därefter inte suger vatten. (enklast då att tejpa igen hålet från undersidan så slipper du kladd). Därefter monterar du genomföringen med sikaflex, då är det ingen risk att kärnan suger vatten och börjar ruttna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag använder man MS Polymer, tex PL200. Ersätter polyuretanbaserade produkter som Sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade din installation. stiligt! Som tur är Har jag redan en tank så jag tänkte bara koppla ett grenrör på utloppet så att jag kan välja sug eller hav.

När du mättar med epoxi, är det bara att måla på med pensel? Flera lager? Jag har aldrig jobbat med epoxi så jag vet inte hur det är att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju smidigt. Bara det inte blir spill från utsugsslangen. Då kan det ju bli lite trist i luckan efter ett tag. Men jag vet inte hur det funkar.

I vårt fall är tanken placerad midskepps under en koj, så din lösning är inte aktuell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MS polymer är en modernar produkt som bla har bättre åldringegenskaper. Dessutom mer miljöriktig. Inom byggsektorn ha MS polymer i princip ersatt polyuretanprodukter. Eftersom däck kan röra sig lite är det bra med ett tätningsmedel som limmar ordentligt och sitter fast även i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har man lärt sig något nytt. Tack för det. Har ju bara varit medlem på forumet i mindre än en vecka men lärt mig massor så långt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crona skrev:

När du mättar med epoxi, är det bara att måla på med pensel? Flera lager? Jag har aldrig jobbat med epoxi så jag vet inte hur det är att använda.

Måla med pensel flödigt är ett sätt, ett annat sätt är att borra med hålsåg och först bara borra bort övre ytan och kärnan och låta undre skalytan vara kvar och sedan mätta kärnan med epoxi med en liten spackel, tex den som brukar följa med de små tuberna i förpackningen.

Epoxi har en överlägsen fördel gämfört med allt annat och det är att det tränger in i träfibrerna och pasificerar träet mycket effektivt. Det gör inte Sika eller polyester.

Sika är däremot utmärkt till att täta när du monterar genomföringen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej till. När jag mättar med Epoxy måste det vara minst 20 grader varmt. Korrekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ibland använt lamineringsepoxi som kapilärverkar bättre det kräver minst 20 grader för att härda, helst över 25 rader. (kupevärmare åtminstonne här för att det skall hända något).

Har även använt epoxi Rapid (tuber som man blandar lika) det verkar kunna härda vid lägre temperatur och är lite mer trögflytande i koncistensen och fungerar därför bättre om man skall fylla upp utrymmen. Och har även fördelen att det inte är lika rinnigt som lamineringsepoxi.

Snälla öppna inte nya trådar för samma projekt utan låt det fortsätta i samma tråd tills det blir klart  !!

: )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när olika typer av expoxi diskuteras, vad är skillnaden mellan ren epoxi och epoxifärg egentligen? Tänker på t.ex Hempels High protect och liknande. Den är väl tänkt för bottenmålning och pigmentet gör att man ser var man målar, men hur är den för tätning av genomföringar? Finns det någon nackdel med att använda den om man nu redan har färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen ingen anledning att lägga hälsovådlig epoxi i hålet. Det viktiga är att montera däcksförskruvningen med ett limmande tätningsmedel så det blir tätt. Man kan kletr ut tätningsmedlet på sidorna i hålet också. Gör man det undre hålet i sandwichen några mm större så är det lättare att se att det är tätt. Varven brukar inte försegla hålkanterna med epoxi. Det är en helt annan sak om vi tex pratar om ett vantfäste el likn som belastas med drag och vridkrafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...