Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Fintus

VP MD2020 offeranod samt luftfilter

Rekommendera Poster

Har gått och skaffat mig en båt som det sitter en sötvattenkyld VP MD2020B i från 1995. Jag har letat efter en offeranod i sjövattensystemet men inte lyckats hitta någon. Jag har även kollat på en del sprängskisser över motorn och det verkar inte som att det finns någon anod på den här motormodellen. Min fråga är då om jag bör komplettera med en sådan i efterhand? det bör väl rimligtvis slita mer på motorn om den saknar anod?

En annan fundering jag har gäller luftfiltret, eller snarare avsaknaden av luftfilter. Det sitter endast ett ganska grovkornigt galler vid insuget som förhhindrar större partiklar från att komma in i motorn, vilket jag tycker kan vara en något märlkig lösning. Vanligtvis sitter det ju ett riktigt filter på motorerna. Efter att studerat sprängskisser så har jag kommit fram till att MD2020B modellen leverades med denna lösning medan den efterföljande modellen MD2020C levererades med ett riktigt luftfilter. Vad anser ni, bör jag försöka bygga om denna konstruktion och sätta dit ett riktigt filter?

Samtidigt så är ju ett motorutrymme på en båt relativt tätt så det kommer ju inte in en massa småpartiklar som kan sugas in i motorn..

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför börja krångla med en konstruktion som fungerat sedan -95. Min 2020 är från -94 och jag har aldrig fundrat på att bygga om. Jag kan tänka mig att du kan dämpa insugningsljudet något med ett filter, men mer än så är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har absolut en poäng i att det faktist har fungerat sedan -95 och jag tror inte heller att det är någon större fara. Min tanke uppstod ändå då jag aldrig har sett en motor utan ett riktigt luftfilter och det är ju aldrig bra om det skulle komma in partiklar i motorn...

Har du någon offeranod på motorn som du byter med jämna mellanrum?? jag kan då inte hitta någon på min..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en motor utan riktigt luftfilter och det är en Yanmar 4JH3 från 2000. Jag tror att de flesta Yanmar-motorerna saknar luftfilterinsatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...