Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Metallurg

Liten sportbåt, slipa + ny coat

Rekommendera Poster

Hej

Tog upp sonens båt i helgen.

Utgångsläget är ett skrov som är lite slitet. Topcoaten borta vid kölen, lite repor osv. Här kunde det räcka med lite lokala åtgärder, men jag har mer problem. Massor (hundratals) av små små blåsor på i princip hela ytan som varit under vattenlinjen. Tyvärr klockren osmos. Ljusbrun vätska inuti, stickig lukt.

Båten är gammal (Fletcher 70-talare) med en Mercury 135 hk från 1988. Den är inte värd mycket, så jag kan inte lämna in den på varv. Men sonen gillar båten, alla instrument funkar, den är snabb och stark, går bra i sjön och motorn är i bra skick med bra kompression etc. Jag känner att jag måste fixa detta själv.

Har kommit fram till följande arbetssamma lista:

1. Slipa bort all coating. Vinkelslip med flapskiva (försiktigt) plus plan oscillerande.

2. Tvätta med högtryck. Torka. Några gånger. Sedan ordentlig torktid (över vintern).

HÄR börjar jag tappa spåret?????????? Sedan ska det läggas epoxi i ett flertal lager? Ibland nämns böldpestspärr, före eller efter epoxin ingen aning? Eller är det rent av samma sak?  Sedan topcoat (gelcoat med tillsats av paraffin). Sedan maskinpolera/vaxa. Vi kör inte bottenfärg, vi brukar vaxa den och plocka upp den vid behov, den är lätt att dra upp ur sjön. Båten ligger i sötvatten.

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde Nils Malmgren AB i Ytterby och frågade. Tydligen är epoxi och böldpestspärr typ samma sak. Vad jag förstod så rekommenderade de slipning till fin yta, sedan epoxi (böldpestspärr 023, svartpigmenterad) upp ovanför vattenlinjen en liten bit. Sedan behövs inget annat. Man kan ju visserligen lägga topcoat ovanpå, men det behövs egentligen inte. Man kan använda polyuretanfärg på ovansidan.

Har beslutat mig för följande: Slipa bort topcoaten under vattenlinjen. Slipar en bit till uppåt, men tar inte bort topcoaten helt, bara ruggar upp den. Låter det torka över vintern med ett antal tvättningar inlagda. På våren lägger jag 3 lager epoxi. Sedan får jag se om jag lägger topcoat ovanpå (förmodligen gör jag det, det är snyggare med ett helt vitt skrov.

Får nog vända båten upp och ner eller vända upp den på sidan för att komma åt ordentligt.

MVH/Metallurg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle du också göra ngn fuktmätning. Inte ehlt lätt men många rekommenderar detta. Hur som helst så är det viktigt att skrovet är torrt. Jag gjorde det precis p min segelbåt. Fick i den i mitten av juni. Mycket jobb. Framför allt med slipning. Efter böldspärren så är det dags för spackel. Jag tycker NM lätspackel var grymt bra. Men det går åt mycket med många slipningar för att få det perfekt.

Läs min blogg om arbetet, kanske kan ge dig ngt.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har problemen dykt upp som blixt från klar himmel? Eller har det funnits blåsor ett tag? Har det varit gelcoat skador i botten så matta fiber varit framme under vattenlinjen? Lite frågor men intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intresant tråd då jag också håller på och slipar bort all bottenfärg på min båt. Har pratat lite med en båtaffär och enligt dem så ska det räcka att slipa ner till orginalfärgen för att sedan måla med en grundfärg innan den vanliga bottenfärgen. Jag vet inte hur jag ska göra då jag inte gjort detta förut. Börjar också fundera lite på om man som du säger ska köra gelcoat och så hoppa bottenfärgen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan säga att problemen har dykt upp mycket snabbt. Det finns även blåsor högre upp på akterspegeln och även några få blåsor ovanpå. På vissa ställen har jag läst att det kan uppkomma blåsor på andra ställen också, och jag tror att mitt fall beror det på att båten förvarats utomhus med otätt kapell (dock är kapellet tillräckligt tätt för att skapa en väldigt fuktig miljö inuti båten) Om det är fuktigt inuti båten kan det vandra fukt även uppåt så att säga. Detta är bara ett antagande eftersom jag köpte båten på försommaren i år.

Nu när jag vinterförvarar den ser jag till att förvara den under tak med god ventilation.

Det var inte så stora skador på gelcoaten under vattenlinjen, men alla skador på gelcoaten kan bidra till ökad vatteninträngning givetvis.

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lite större båtar så förstår jag att man vill ha bottenfärg eftersom det är svårt/dyrt/jobbigt att plocka upp båten ur vattnet och göra rent den.

Men vår lilla plastbit till båt (skrovvikt 350 kg) med motor (185 kg) är ju lätt att dra upp, och det är inte långt hem till garageuppfarten heller.

Jag vill ha en bra botten med bra släpp i vattnet. Bottenfärger blir ju lätt lite sträva och ojämna med åren om man bara lägger på nytt hela tiden.

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din arbetsgång är helt rätt.

Det enda som jag inte skulle göra om det var min båt är att lägga topcoat utanpå epoxyn. Det beror naturligtvis vad du menar med topcoate. I min värld är topcoat (polyester)gelcoat med iblandad vaxlösning. Det påstås att det fäster dåligt på epoxy. Dessutom är det svårt att få rätt nyans som det övriga skrovet.

Jag skulle målat skrovsidorna i sin helhet med en tvåkomponentsfärg.

Jag skulle använt denna. http://de-ijssel-coatings.se/ säkert dyr men fruktansvärt bra. 

Sen har ju Biltema 2-kfärger också.

Går det att vända båten upp och ner så skulle jag göra det om det var min båt.

Bifogad bild; min bohusjulle i plast under ommålning. Ett par lager epoxygrundfärg på hela skrovet Gelshield och Internationals 2K -färg på skrovsidorna och en bottenfärg i botten blev det när allt var klart.

post-945-1394237644,5288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen utvecklad böldpest så räcker det att slipa rent till gelcoaten innan epoxygrundfärgen. Att lägga gelcoat utanpå epoxygrundenär inget att rekomedera. Mycket slipjobb efteråt för att få en acceptabel yta. Dessutom måste man blanda i vaxlösning i gelcoaten för att ytan överhuvutaget skall torka. Då kallas det topcoat.

Tar man upp båten efter varje tur kanske det är bättre att lägga på riktig epoxy. Nils Malmgren i Kungälv har de produkter som krävs. Lite dyrare, men rätt. http://www.batepoxi.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med 2-komponent istället för topcoat.

Jag måste av med motorn först, vilket är ett projekt i sig. 185 kg väger monstret. Ska ändå dela motorn för att byta vattenpumphus/impeller, så det kanske bara blir 150 kg att lyfta av. Måste ju komma åt hela akterspegeln.

Jag vill helst ha den upp&ner när jag slipar, det blir så mycket vilsammare när man kan låta maskinen jobba. Att stå och slipa uppåt är fruktansvärt jobbigt. Lite trixigt att vända den upp&ner utan att skada eller mosa något bara. Skrovet väger 350 kg. Får väl lyfta den i spännband och rulla runt den i luften i öglor i 2 reptaljor innan jag sänker ner den mot några mjuka stöd.....jaja jag kommer väl på något.

MVH/Metallurg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju såklart inte fel att lägga någon form av epoxi/böldpestspärr efter att du slipat bort befintlig gelcoat. Vissa epoxiprodukter ska inte målas direkt på bart laminat, om man någon gång ska lägga ny gelcoat/topcoat så är det innan man målar epoxi. Som sagts tidigare så ska du inte lägga en polyesterbaserad produkt ovanpå epoxin.

Däremot kan man ju fundera på om det är helt nödvändigt att investera i dyra epoxiprodukter. Båten har ju klarat sig i 40 år redan, med ny gelcoat (billigare) så klarar den säkert 40 år till.

Oavsett är jag inte avundsjuk på slipningen! Det värsta brukar vara att få bort bottenfärgen, men vissa färger går bort bra med färgborttagare (typ Interstrip).

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför välja en dålig och tungjobbad produkt bara för att den är lite billigare.

Har man lagt ner ett så mycket arbete på att slipa ner och torka en båtbotten, så skall man väl göra ett riktigt jobb.

På vissa epoxyprodukter står det att ny polyseter skall härda i minst fyra veckor - tex på Gelshield. Lysnade på ett samtal hos min närmaste tillbehörsaffär. En kund hade köpte en ansenlig mängd Gelshield och behandlat sin relativt nya båt. Det var dock betydligt längre än 4 veckor sen skrovet  togs ur formen. Epoxygrundf'ärgen hade släppt i stora sjok över hela botten.

På Biltemas epoxygrundfärg står det att polyester skall härda 15 veckor innan det målas över med epoxygrundfärg.

Topecot är inte tät till skillnad mot epoxy. Det är av den anledningen man väljer epoxy för att slippa få in fukt i skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

OK, 2-komponent och epoxi och sk böldspärr är ungefär samma sak. Epoxin är tät och bromsar eller förhindrar osmos. Man skulle kunna måla hela skrovet med epoxi, förutom ovansidan då kanske. Båten är ju inte gigantisk precis, så det lär ju inte ruinera mig.

Hur blir finishen med epoxifärg?

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, måla inte hela skrovet med epoxi.

 

Epoxin är inte uv-resistent och kan krita sig på ytan, du skulle aldrig få ett snyggt resultat.

 

Kör med böldspärr på den ytan som har kontakt med vatten och måla resten av skrovet i nån 2-komp färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag säger 2-komponetsfärg menr jag inte epoxy utan tex polyuretanlack som denna;

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretanlack-30553/

eller denna

http://de-ijssel-coatings.se/

eller denna

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/lackf%C3%A4rg/s%C3%B6k.aspx

m.fl.

Ren Epoxy är visserligen också en tvåkomponentsprodukt som i regel blandas 2 delar bas och en del härdare.

Epoxtgrundfärg är en annan typ av 2-komponentsfärg som lämpar sig väl till grundfärg till

2 -komponents polyuretanlack.

Ren epoxy tål inte UV-ljus i nån större omfattning utan måste  täckas med tex en polyuretanlack. Under vattenytan tror jag det inte spelar nån roll om epoxyn inte ålas över. Det värsta som kan hända tror jag är att ytskicktet kritar sig - dvs en utseendefråga.

Polyuretanlack tål dock inte att ständigt stå under vatten.

För ett bra resultat gäller det att dels göra ett bra underarbete - som alltid - och att dels välja rätt produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Och stort tack för detta klarläggande. Begreppen har snurrat runt i huvudet på mig. Ibland säger folk coat/ing, ibland gelcoat och ibland topcoat. Dessutom säger en del 2-komponent och menar då polyuretanfärg, en del säger 2-komponent och menar epoxifärg.

Dubbelkollar om jag har fattat:

Eftersom jag har plastpest (osmos) så ska jag bort med gelcoaten och tvätta/torka ett antal gånger. Kan vara lagom att låta den stå över vintern och torka, möjligen i vårt garage med en liten värmekälla. Får se om den får plats, den är 5 m lång. Svår förhandling med frugan.

Jag lägger 2-komponent epoxi som grundfärg, hela skrovsidorna. Jag är tveksam om jag behöver bottenfärg utanpå epoxin under vattenlinjen, båten ligger trots allt i sötvatten. Om jag alls lägger på en bottenfärg vill jag ha en hal och slät färg. Skrovsidorna upp till relingen och ovansidan målar jag i 2-komponent polyuretanfärg.

Sedan kommer det roliga. Välja färg!

MVHMetallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att jag har utvecklad böldpest på bordena ( skrovsidorna)  på båten då den är full i små små håligheter så vad gör jag? Under vattenlinjen där jag tagit bort ca. 5 lager bottenfärg verkar det vara bra i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur illa det ser ut. Men egentligen har det inte så stor inverkan på styrkan i skrovet efter vad jag läst mig till. Det är mest kosmetiskt.

Anledningen till att jag ska slipa och måla är att jag inte står ut med att ha en knottrig botten som går tungt i vattnet. Plus att det är en och annan blåsa ovanför vattenlinjen också. jag har faktiskt märkt skillnad, den hade tappat 2 knop på slutet även med ren botten, så det verkar som blåsorna bromsar.....är det någon annan som märkt detta ? Eller har jag inbillat mej?

Ska man bli av med plastpesten så ska blåsorna slipas upp och tvättas ur + torkas i några omgångar, sedan lång torktid. Då får man i princip slipa bort allt. Jag var och köpte mej en vinkelslip häromdan på Jula, en riktig skräpmaskin för 139 spänn som jag förmodligen sliter ut fullständigt med detta slipjobb. Lamellskivorna var dyrare än maskinen..haha. 

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns dåligt då det är taget med mobilkamera men skrovsidorna är skrovlig utan några små hål medan överbygget har några småhål här och där.

post-10025668-1394237656,1749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ganska vanligt att det finns små luftblåsor mellan gelcoat och laminatet. Så småningom går det hål på en del av dessa luftblåsor. Det är ingen plastpest.

Om det finns en vätska i blåsorna som luktar ättika - då är det plastpest . Tror inte att plastpst förkommer ovan vattenlinjen.

Dessutom är debatten om plastpest ofta väldigt överdriven. Man köper en båt som  genast blir en ögonsten. Sen får man se några blåsor i botten och har hört talas om plastpest - då rasar ens värld samman.

Köpte en båt som jag konstaterade hade plastpest runt balstkölen. Prutade bort en antal kronor. Ett par  år senare fick jag tjangs att stå inne i tempererad lokal och jag åtgärdade plastpesten. Problemet berodde på fusk vid tillverkningen. Hade jag inte ghort nåt åt båten. hade den hållit mig ut och säkert näste ägare också.

 

post-945-1394237656,2938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sen uppdate kanske.

 

Det handlar inte om att välja gelcoat för att den är lite billigare. Tungjobbad eller inte så kommer man ju inte undan gelcoat, eftersom epoxiprodukter i allmänhet inte kan läggas på bart laminat.

Det handlar alltså om ifall man ska lägga både gelcoat och epoxi eller om man ska nöja sig med endast gelcoat, som trots allt har hållit en halv livstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...