Mersed 0 Postad 9 September , 2013 Skulle test köra en evinrude 25hp. Startar som den ska går grymt på låg fart, men så fort jag drar på så händer det inget den bara varvar och går i typ 5 knop. Vad tror ni? Det är min första båt och kan typ inget om båtmotorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 9 September , 2013 Det låter som propellern är kass. För att skydda motorn vid grundstötning så har propellern antingen brytpinnar som skall gå av eller en vulkning mellan nav och propellerbladen, om denna släpper får man detta fenomen. mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersed 0 Postad 9 September , 2013 Är det nått man fixar själv? Svårt krångligt? Eller ska man lämna in den. Köpte motorn och änligt förra ägaren ska den gå som klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 9 September , 2013 Att motorn går som en klocka har inget med propellern att göra. Man kan märka upp nav och propeller, sedan testa (kör en sväng och framkalla fenomenen) sedan kollar man märkningen igen. Om det visar sig att det är propellern så kan man leta efter en ny, alt laga den man har om det lönar sig. Det är inte svårt att kolla propellern, dock om den behövs vulkas om så måste den lämnas in. Vet inte hur man gör med brytpinnar då jag aldrig haft detta på mina propellrar. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heatseeker 1 Postad 10 September , 2013 Vart i landet köptes denna motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersed 0 Postad 10 September , 2013 Mariefred tror jag Eskilstuna område nånstans. Varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heatseeker 1 Postad 10 September , 2013 Bara en tanke, då en bekant köpte en sådan motor på blocket som hade exakt detta fel, och den fick han lämna tillbaka, tänkte om säljaren hade gjort ett nytt försök att bli av med en defekt snurra! Lycka till med din! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser