Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Mr_Crona

Projekt täta ankarbox - slipning

Rekommendera Poster

Efter goda råd från toaen i tidigare inlägg om uppstarten i projektet http://www.maringuiden.se/forum/;thread=514580 har jag nu gett mig i kast med att slipa av topcoaten där jag ska plasta.

Eftersom jag inte har hittat exakt var läckan är hoppas jag att det dyker upp ledtrådar under resans gång.

Efter 4 timmars slipande med två olika slipmaskiner samt försiktigt hackande med stämjärn för att få bort spackel av någon form kunde jag konstatera att jag troligen inte använder rätt verktyg. Ett snabbt inköp av en vinkelslip bekräftade den tesen. Med en sån går ju arbetet betydligt smidigare.

Vad jag har förstått så måste man slipa ner till själva grundplasten innan man plastar. Annars får inte den nya plastningen något fäste.

Efter att ha gjort det kan jag fortfarande inte se någon spricka men några gamla borrhål med diametern ca 2mm gör att jag misstänker att det är där som vattnet kommit in under spacklet på något sätt. Alternativt är det genom genomförningen där landströmen dragits i rör. Jag har beslutat dra ut röret för landströmen och att plasta igen hålet eftersom det är placerat i botten av boxen. För att sedan göra ny genomförning högre upp upp i boxen.

Den rikliga mängden spackel i bakkant av luckan trodde jag först var en gammal lagning, men min nuvarande tes är att man lagt in det för att få bättre fall så att vattnet rinner lättare ut genom dränneringshålen.

Kanske hade jag alltså inte behövt ta bort spacklet, men nu är det i alla fall gjort. Innan nästa steg tar vid har nya frågor uppstått.

1. Hur fyller jag lämpligast igen hålen? Både 2mm hålen och 3cm hålet. Jag tänkte använda glasfiberspackel. Kan man plasta över det sen?

2. Istället för spackel i bakkant på boxen tänker jag att det är smart att plasta upp ett bra fall mot dränneringshålen. Hur många lager kan man lägga när man plastar vått-i -vått? Är det bara att köra på tills det är tillräckligt eller måste det härda mellan varven? Eller är det smartare att spackla och sedan plasta över det?

3. Jag tänkte plasta ca halva botten i boxen samt ca 5-10 cm upp på kanterna. Problemet är att det på sidorna är dränneringshål. Hur gör man lämpligast med plastning kring dem? Kan man bara peta in plast i hålens kanter? Eller plastar man över och borrar upp när det. Har härdat?

4. Sen undrar jag om det är någon fara med plasten som är slipad om det skulle komma vatten på den innan jag plastar nytt? Är den så att säga oskyddad och suger åt Sig vattnet om det inte finns topcoat på ytan? Eller finns det andra risker om det är nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Hur fyller jag lämpligast igen hålen? Både 2mm hålen och 3cm hålet. Jag tänkte använda glasfiberspackel. Kan man plasta över det sen?

Svar: Har ingen större betydelse vad du spacklar igen hålen med om du ändå skall plasta över dem, bara det inte är något som smetar ut och sabbar vidhäftningen där du skall plasta tex silicon är helt förkastligt men däremot Sika eller tex plastic padding kan du använda, men slipa sedan

2. Istället för spackel i bakkant på boxen tänker jag att det är smart att plasta upp ett bra fall mot dränneringshålen. Hur många lager kan man lägga när man plastar vått-i -vått? Är det bara att köra på tills det är tillräckligt eller måste det härda mellan varven? Eller är det smartare att spackla och sedan plasta över det?

Svar: Bäst är att plasta först, du kan lägga så många lager du klarar av, det skall rollas så du inte får luft i laminatet och det kan börja glida skulle tro att du kan lägga mellan 5 och 15 lager utan problem direkt om du vill, men olika breda remsor så tunnar det ut succesivt. Innan du spacklar bör du låta härda, sedan slipa och tvätta. Som spackel kan du blanda glasmicroballonger och blanda med polyester.

3. Jag tänkte plasta ca halva botten i boxen samt ca 5-10 cm upp på kanterna. Problemet är att det på sidorna är dränneringshål. Hur gör man lämpligast med plastning kring dem? Kan man bara peta in plast i hålens kanter? Eller plastar man över och borrar upp när det. Har härdat?

Svar: Tejpa igen hålet på utsidan så slipper du att det rinner, plasta sedan över hålen när du plastar. Borra sedan upp på nytt när det härdat och slipa till hålkanterna runt hålen

4. Sen undrar jag om det är någon fara med plasten som är slipad om det skulle komma vatten på den innan jag plastar nytt? Är den så att säga oskyddad och suger åt Sig vattnet om det inte finns topcoat på ytan? Eller finns det andra risker om det är nu?

Svar: En slipad plastyta kan suga vatten i mindre omfattning eftersom glasfibern leder in vatten i laminatet, men praktiskt har nog detta rätt liten betydelse om laminatet är korrekt utfört utan luftblåsor och väl blandat och uthärdat laminat. Men blir det blött så måste du torka ur med tex en kupevärmare någon timme så bör det inte vara något problem, men du bör i så fall sedan slipa på nytt och tvätta med aceton så du får en ren yta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för att du tog dig tid att svara. Nu tror jag att jag ska greja detta.

Slipning och spackling av hål är nu klart. Nu återstår plastning och att måla på Topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...