JonasP 71 Postad 8 September , 2013 Jag vet att andelen kappseglare inte är jättehög här men jag är förvånad över att inte Americas Cup diskuteras alls! Jag medger att jag har varit skeptisk själv till årets upplaga, men Red Bull Youth Cup var en finfin aptitretare med actionfylld segling och helt ok svenska insatser. Så jag kollade in reprisen på race ett och två av finalen! OJOJOJ vad häftigt. Det är verkligen riktigt matchracing, men i farter mellan 20 och 40 knop! Race 3 och 4 live här om en liten stund! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 9 September , 2013 Sjukt häftigt att se och väldigt jämnt. Slagdueller i lite över20 knop kombinerat med knepig båthantering och ruskigt bra TV-produktion gör det här till bland den roligaste segling jag har sett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 9 September , 2013 Iom att man gått över till flerskrovsmonster försvann mitt intresse för AC. Tyvärr. Det är för olikt min egen segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 9 September , 2013 Ge det en chans! Det är underhållande TV där besättningen har mic så man hör diskussionen i after guarden. Ganska kul när man hör oh shit, sorry när det händer galenskaper! :-) Jag var som sagt väldigt skeptisk jag också, men nu när det är två jämnstarka lag som möts är det mycket mera likt vanlig MR. De har kortat ner startsekvensen lite och det verkar kanske lite svårare att köra om på undanvinden, men annars är det förvånansvärt likt. Kolla in race 3 där ETNZ låg efter men lurade in OR i en slagduell och utnyttjade banan smart för att komma förbi. Att banan är väldigt lik den dom kör på Mästarnas Mästare hjälper förståss mitt intresse, jag försöker lära mig hur proffsen hanterar den där knasiga första sekvensen med halvvindsstart och nerrundning till läns. Vi hade stora problem med det och tappade mycket där förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 9 September , 2013 Edit: Blev på något lustigt sätt en dubbelpost Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 9 September , 2013 Jag har kollat lite - men nä... inte min grej. Tror många delar min uppfattning, vilket den usla TV-bevakningen vittnar om; hade folk velat se, hade kanalerna visat AC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 9 September , 2013 Svenska hjälmar på huvudena på varenda en, dock utan reklam på (POC). Man kan undra om de är så himla bra så att seglingssyndikaten köper dem ändå. Vilken höjdare i så fall. Svenska o svenska föresten, de blev ju uppköpta förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 September , 2013 Jag tycker det är kanonbevakning, jag. Direktsändning med hela sändningen tillgänglig i efterand och dessutom diverse sammandrag och intervjuer och presskonferenser. Vad mer kan man begära? Sen kanske man ska försöka se skalan på det. Det är fortfarande inte fotbolls-vm vi pratar om, så även om många är intresserade är det kanske inte försvarbart för gammelmedia att köpa rättigheter. Framför allt inte när de inte får exklusivitet. Gällande hjälmarna: Jo, båda teamen verkar köra POC, jag förstår bara inte ETNZ:s val av modell. Jag tror att POC ligger väldigt långt framme i utvecklingen, både på material och marknadsföring. Därav valet. Jag vet faktiskt inte om någon annan tillverkare har en hjälm lik Receptor Bug EPS eller vad den nu heter som ORUSA kör med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 10 September , 2013 Håller nog med JonasP om att informationen finns oerhört lättillgänglig vilket gör det enkelt att följa Dels youtube-kanalen med livesändningar (med riktigt bra kvalité!) Appen som i alla fall finns till Iphone som jag tycker är välgjord och innehållsrik. Nu är inte jag något kappseglingsfan så och har för den delen inte kappseglat. Men jag måste säga att jag farcineras något oerhört av dessa båtar! (Till saken hör också att jag gillar sporter man kan sätta ordet extremt framför ) Tycker foilsen är en oerhört häftig skapelse som komplement till fartvidundrerna AC72:er. Gällande hjälmar tycker jag POC gör riktigt bra hjälmar. Men själv är jag nog mer svag för den norska motsvarigheten Sweet, däremot har ju de ofta en ganska rejäl logga i form av et S på sig, vilket kanske gör att de inte är tillräkligt neutrala för att de ska lämpa sig? Har inte stenkoll somsagt på tävlingsreglerna, varför fick inte Oracle tillgodoräkna sig sin poäng från heat 4? De va tvungen att vinna 3 heat vad jag förstod det som för att räkna den, eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 September , 2013 Oracle startade serien på -2 poäng som var en del av straffet för att de hade fuskat genom otilåtna modifikationer på båtarna i den förberedande serien med 45-fots-kattorna. De dömdes också att betala 250 000 dollar till välgörande ändamål och flera personer i teamet fick personliga straff. Några kommer nog stängas av från all kappsegling under en period, då de antagligen döms enligt regel 69 som skulle kunna sammanfattas med grovt osportsligt uppträdande Gillar du det här så håll koll på Little Americas Cup som jag tror startar i England snart. C-klass-kattor som är som nerskalade AC72, fast liksom ännu mer extrema och på sätt och vis föregångare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 10 September , 2013 Jaha det förklarar varför de inte poängen skrevs upp. Såg sammandraget av heat 3 & 4 igår, då vidrörde de att poängen inte skulle tas upp, men jag missade varför det va så. Får tacka för de utförliga svaret JonasP Ok, det ska jag absolut kolla på. Det låter defenitivt som något som kan vara intressant, när båten snart åker upp på land för diverse pill måste man ju ha något att drömma sig bort till! Vet du hurvida de kommer köra livesändningar för det också på youtube? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 September , 2013 http://www.youtube.com/user/AmericasCup?feature=csp-in-feed 2 timmar kvar till start på race 5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 10 September , 2013 Direktsändning ja. Fast på nätet. På TV, inte ett skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 September , 2013 Ingen aning om Lilla Americas Cup kommer sändas. Det har egentligen inget med AC att göra utan är C-klass-kattornas inofficiella VM, tror jag. Så de har nog inte i närheten av samma resurser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 September , 2013 Vad är skillnaden? Jo, eftersom det sänds på nätet kan jag välja om jag vill titta på stora TV:n hemma, på datorn eller i telefonen. Klart bättre än om TV4sport eller nåt sänt. (hade det varit SVT kvittar ju, de sänder ju på nätet också) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 10 September , 2013 Nä jag är också med på noterna att det inte har med varandra att göra i den bemärkelsen. Verkar inte finnas den mediabevakningen för c-klass kattorna. Kikade runt lite tidigare på vad jag tror är den officiella hemsidan (?). Kunde dock inte se någon länk till div sociala medier eller youtube där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 10 September , 2013 Jag tycker å andra sidan mediabevakningen faktiskt är riktigt bra. Enkelt att följa. Du har däremot helt rätt i att det inte visas på tv (eller disskuteras/omnämns i de vanliga nyhetsuppdateringarna på svt eller tv 4). I och med kvaliten är det dock enkelt att dra upp det på helskärm på tvn och följa precis som en vanlig tvsädning. Visst blir det lite svårare att följa med spontant då rapporteringar inte kommer till en per automatik. Kanske hade varit annorlunda om Artemis kvalat vidare och inte förlorat sina matcher mot Luna Rossa i Louis Vuitton Cup, vad tror ni? (Hmm gick visst inge bra att citera för mig första gången så fick göra om och göra rätt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 10 September , 2013 Tja, det är ju en smaksak vad man tycker om nätsändningar, men än så länge är inte min TV 100% datoriserad i likhet med de flesta gissar jag. Att glo på TV i telefonen, eller datorn, går fetbort. Men jag anser att mediebevakningen är låg - radio, tidningar, sportkanaler visar nada. Men egentligen är det skit samma. Hade jag verkligen varit intresserade av monsterkattor som kör matchrace hade jag kanske kollat. Men, det är jag som sagt inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 September , 2013 Dagens race......fiasko! Ge upp pulling the card WTF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 September , 2013 Ja, vad hände där? Det där var ju inget kul att kolla på alls... Undra hur det låter på ORUSA:s debriefing? Och vad sas i tendern? Det är nog inga muntra toner inter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 Fast nu har det blivit spännande igen. Team Usa har fått fart i båten. Vilket gjorde otroligt spännande sist. Vi får se om det blir fart eller fiasko ikväll. Jag tror det kommer bli mycket spännande. Lite kul var att frågan om att gå tillbaka till monohull talades om efter sista racet. Vissa tror att om the cup går till The Kiwis,så talar en del för det. Vad tror ni om att gå tillbaka . Kan det gå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 September , 2013 Det blir sjukt spännande ikväll! Bara det inte börjar blåsa för mycket. Jag tror inte de går tillbaka till enskrov även om det blir i Aukland nästa gång. Nu har de ju bevisat att seglingen har kvar alla element från vanlig MR och utöver det har båthanteringen. Om de däremot seglar likadana båtar? Tveksamt, jag tror att de kommer försöka begränsa kostnaderna för att få med fler team. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 Jag hoppas på 2 st race ikväll. Vi får se. Jag har också svårt att se en tillbakagång i fart(enskrov) nu när det är bevisat att det går att ha matchrace med kattorna. Men det skulle vara kul med ett par monohull monster. Särskilt om de blir lika snabba som de nuvarande kattorna. Fast först ska det avgöras VAR nästa kommer hamna. Men det ska mycket till för att den inte ska till Aukland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 Fiasko,båtar som inte kan segla när det blåser lite. Mycket tråkigt. Jag vet att det är för säkerheten. Men, ändå. Varför inte ha mindre vinge för mer vind. Ställa in för att det blåser blir fel om man vill ha regatta tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 September , 2013 Det är i och för sig inget unikt för de här båtarna. Det gällde IAAC-båtarna också. Ken Read berättade om när de blev inbogserade från banan pga för mycket vind i Aukland och passerade optimister som kappseglade . :-) Jag har varit med om att bli inskickad på grund av för mycket vind olika båttyper, både jollar och kölbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 September , 2013 Med det som har hänt tidigare så var det rätt att avbryta. Vi får hoppas på lagom mycket vind till imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 September , 2013 Snart är det dags igen! Och gällande vindgränser så hittade jag ett intressant annat perspektiv än säkerhetsaspekten. Begränsningen finns helt enkelt för att båtarna annars blir för snabba och får problem med ventilerande foils om de seglar i mer vind. Mer om det här på Sailing Anarchy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 September , 2013 Intressant. Här är en annan intressant artikel om AC 72ornas VMG. http://www.nauticed.org/sailing-blog/americas-cup-apparent-wind/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 September , 2013 Maxvind fanns i reglerna redan innnan som jag har förstått det. Dock blev gränsen betydligt lägre i de regler som kom till efter Artemis crash. Så visst, direkt och officiellt är det så att den nuvarande regeln om maxvind kom till efter olyckan. Ian Murray kan knappast säga något annat heller, det är ju han som är ansvarig för den.... Gällande din länk där. Jag har inte läst hela, men den handlar väl mer hur de bygger sin egen apparent wind speed än VMG? Det är inga konstigheter egentligen. Funkar likadant på en mindre skala med andra båtar. Man kan lättast prova det på väldigt lätta undanvindar med genacker. Om man lovar upp och bygger fart kan man sen bibehålla den när man faller av, så länge man håller seglen fyllda så funkar det. Tappar man trycket måste man lova igen för att bygga upp ny fartvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 September , 2013 Just det AWS. Min seglarhjärna är fortfarande på neandertalar nivå. Masthead med rullsegel....hahaha Jag tror min learning curve är modell hockeyklubba också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser