Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
tobbe69

Tips på att göra isfritt ?!

Rekommendera Poster

Har till 99% bestämt mig för att testa och ligga i i vinter.

Vissa säger att jag kan låta det frysa in, bara ej isen rör sig för mkt. Jag kommer att ligga skyddat inne vid y-bom isåfall.

Men jag vill ändå försöka hålla is borta runt stora delar av båten, iaf akterut.

Köpa en de-icer för 8000 är uteslutet. Vill ha en billig bra lösning som max kostar en 500lapp i el över vintern.

Har även tänkt ställa ner nån frostvakt nära genomföringar och dylikt.

Fler tips på åtgärder ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att använda tryckluft. En luftpump till ett akvarium monterad i sittbrunnen. Häng en pvc-slang över akterspegeln och några decimeter ner under vattenytan. Akvariepumpen håller isfritt runt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränkbar länspump fr Feltema el Clas i Sjön. Använde det de 2 vintrar jag bodde i båten med fullgott resultat. De senaste 2 åren har jag dock bara låtit det frysa på runt om utan problem. Glykol i genomföringarna har varit de enda åtgärder jag vidtagit extra, förutom sedvanlig konservering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra förslag. kan absolut testa.

 

men runtom båten ? med en pump ? jag har ju 30 meters omkrets på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde du en länspump eller två ?

var placerade du den/dem ?

gick du ner och slog på då när du såg att det började krypa under 0 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig så småningom också ligga kvar året runt. I år har jag bytt bordsgenomföringar och bla fått alla avlopp som går ovan vattenytan mm. Jag har också försökt prata med folk som verkligen har båtarna i sjön. Några kör med strömbildare men de flesta gör ingenting, mer än normal vinterkonservering. Att ha en eller två dränkbara länspumpar redo att köra igång tycker jag verkar vara smart, känns lite tryggt första säsongen. En membrankompressor har jag hör de som använt för att skydda rodret. Men det viktigaste verkar vara regelbunden tillsyn. Det finns ju 3G baserade kameror tex. Tittat mn på båtar som råkat illa ut verkar det oftast handla om att att de tyngts ned av snö så att avlopp som normalt ska vara över vattenlinjen hamnat under. Idealet är att kunna hålla +5 i båten och gärna en avfuktare, det mår inredningen bra av. Men hur mycket ström det går åt vet jag inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde en pump, den minsta på 250(?)W

Monterade på en bräda i aktern och körde den konstant ett par dagar så jag fick en vak som var tillr stor för att halva sjöns fågelliv flyttade dit. Hela Vänern var istäckt och det enda öppna vattnet var vid min båt. Efter att det blivit isfritt kopplade jag in en timer som gjorde att pumpen gick en halvtimme, sedan av i ett par timmar. Sedan på igen osv. Framåt vårkanten var där en vak på kanske 100-talet meter i omkrets på min sida bryggan medan resten av hamnen hade en halvmeters istäcke över sig så nog var det effektivt alltid. Vet att Toaen här på forumet anammat idén för att tina loss sin båt när seglingstarmen knorrar för högt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag annamade  Killerboo´s ide om dränkbar länspump för att tina loss först min lilla bohusjulle och nu i vintras min motorseglare.

Besökte Killerboo vid hans båt, men han var ine hemma. Tog i alla fall en bild på båten. Bifogad bild.

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html

Varför köpa en strömbildare  för 7000 kr när det går lika bra med en enkel dränkbar länspump för några hundralappar. Killerboo fick dessutom ut en ny på garantin efter något mindre än ett år.

post-945-1394237643,4986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag inte riktigt kan förstå, varför ligga i sjön på vintern och uslas du får ju en massa andra problem med eller? idag med trailers och kranar är det ju en enkel match att bara ta upp båten. Hänger inte riktigt med i erat tänk.........surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kolla senaste numret av PA, Praktiskt Båtägande. Där finns en intressant artikel om detta med att behålla båten i vattnet över vintern. Läs den, överge planen eller gambla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall va lite elak med tanke på ditt inlägg, så är det nog mycket du inte förstår. wink

Vad är det för problem som man får om man låter båten ligga i över vintern!?

 

Skulle gärna vilja se dig komma hit och ta upp min motorseglare med din trailer. smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka andra problem menar du?

Man kan utnyttja båten fullt ut. Brukar åka ut till nån ö på Lucia för att fika, dricka lite varm glögg och sitta vid en varm eld medan man grillar kvällskorven. Ingen trafik på sjön och skärgården är sig totalt olik. Man kan dessutom ta första turen på våren redan innan de första har möjlighet att sätta båten i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst artikeln men det låter lite överdrivet med att överge planen eller gambla... Vi är många som har båten i sjön året om och jag har inte hört att fler båtar sjunkit (om man vidtagit de mest elementära åtgärderna innan infrysningen) än som skadas vid upptagning/sjösättning förklara gärna för osssom sitter på en ö utan lust att åka iland för att handla en tidning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen vinterplats på land i år, på bra håll. Därav detta tänk. Bytte båt upp tillen på 10 ton, så blev andra förutsättningar för vinterförvaring.

 

Lite mkt Wattpå länspumpen, men de kanske ligger där. Nån koll på hur mkt kwhdu förbrukade ?

 

Monterade på en bräda. Hur långt under vattenytan var utblåset ? Riktat åt vilket håll ? rakt uppåt eller akterut/föröver ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ingen koll på hur många kwh pumpen förbrukade. Men 250w som körs runt 4 tim/dygn under den tiden isen låg inne i hamnen blev ingen jättekostnad kan jag tänka mig. En frostvakt ligger väl på några hundra w den med men eftersom jag bodde i båten under vintern så använde jag el till det mesta och just pumpen var nog en försumbar peng.

Jag monterade pumpen på en bräda som jag stoppade ner i vattnet så att pumpen låg 30-40 cm ovanför botten på dryga 2m djup. Sen satte jag fast brädan mot push pit. Utblåset var nog riktat mer el mindre rakt upp. Kanske något akterut m tanke på att poolen växte mer däråt. Hade ingen eg betydelse så den fick sitta där den satt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha ja elak ja ........ yes men här i denna underutvecklade förvildade del av landet finns det kranar som tar upp din lilla motorseglare på 5 minuter och ställer den på bockar el dyl, min båtgranne förresten har en trailer till sin båt tror den är runt 40 fot den drar han hem med traktor, så visst det finns finesser här uppe med. Nåt ni kanske inte har i eran stora metropol då tydligen....... blush Men visst är det väl enkelt skönt att ha båten stå på land istället för att dra elkablar över isen, lägga isolering på skrovsidiorna som du bylsat och gjort på dina bilder. Häruppe är det ypperligt att ha båten i på vintern för i älven fryser aldrig vattnet det rinner året runt, Så de som ligger i slipper köpa pump för att hålla isfritt. Men det är lättare nåt fryser sönder, vi har en historisk ångbåtsflotta här med varpbåtar på runt 25 meter kölsträckning, och de tas upp ibland de med på slipen, för underhåll, men ibland fryser nåt sönder och då vattenfylls allt väldigt fort och det är ju inte kul när det är minus 30 ute........ Lätt att tvätta vaxa underhålla på land och ett skrov mår väl bra av att torka ut under vintern / våren. här i forumet debatteras om hur man ska vinterkonservera en motor efter konstens alla regler för att undvika frysning, det måste ju ändå vara större risk att något fryser sönder när båten ligger infryst. Men var och en blir ju profet på sin egen tro........ cheeky Jag som inte är sjöman och inte seglat sedan barnsben jag tycker det är alldeles under bart skönt att ha min båt i garaget under vintern, men det är ju jag det. Och jag blir profet på min tro hahahaha yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte i alla hamnar man kör kranen i december/januari vilket faktiskt är härliga seglarmånader givet att inte isen ligger (för) tjock ;)

Vaxa, polera och annat underhåll på skrov och undervattenskropp görs med ett snabbt kranlyft på en helg nån gång under sommaren. I år skippade jag dock det. Polerade från ekan och lånade en lufttub för att göra ett dyk och tvätta botten. Det hade jag kunnat bespara mig: Vänern är en snäll sjö som inte ger nämnvärd beväxning. Bottenmålningen är 4 år gammal nu och det lilla skägg som var lossade mha en sån där handske man skalar potatis med. Tog 10 minuter. Skrovet tog väl en halvdag men då fuskade jag gm att tvätta och istf polish o vax körde jag en omgång med paraffinolja. Blankt som fan blev det och höll glansen i ett par månader. Gjorde en ny behandling för några veckor sedan vilket tog 10 min för hela båten

Betr att saker skulle frysa sönder: Visst, risken finns men den är inte särskilt stor om man vidtar lite förebyggande åtgärder. Vilket går brankt fortare än att masta av och på vareviga år. Servicelyftet görs normalt med masten på

Att du föredrar att ta upp är väl iofs inga konstigheter, en liten DC/HT är ju ganska lättvindigt att lägga i när lusten faller på, att sjösätta en segelbåt i dec bara för att det är fint väder och sjön ropar för en dygnsseglats är däremot knappast görbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha båten i under vinterhalvåret har jag inte behövt konsultera MG om. Senaste 30 vintrarna har jag haft snipan i sjön. Inga vinterrelaterade skador har inträffat under dessa år. Vi är många som gör så på västkusten.

Somliga år är det mer eller mindre isfritt och att då ta en sväng ut bland holmarna är en fin medicin mot båtabstinens, som man får särskilt efter båtmässan i februari. Ett år när jag var ute en tidig vår, tänkte jag så här: Vad gör jag här ute? Mitt i min vårdepresion flög det över en Kjell, strandskata och den lät med ett ynkligt pip. Snabbt var jag den lyckligaste mannen som fick segla när dom flesta går och suktar hemma för att båten är på land.

Lite tips om en säker vinterplats. Sök upp en pontonbrygga inne i en skyddad hamn. Då följer båten med i de olika vattenstånden. Det gäller dock att man ligger ca 10 meter från land, så man inte kommer i isspänningen som är närmast fast land som en Kaj tex. Startar motorn ca en gång varje månad och kör bort ev. is som lossar roder och gör att propellern inte fryser fast. Blåser ut sjövattnet ur värmeväxlare och backslag innan jag lämnar båten. Kör också ut vattnet i avgasledningen med en kort gasning innan stopp. Gubbarna med träbåtar ser till att isen inte drar ut drevet, genom att hugga rent runt skrovet.

Vidare är det en fin vana att se till båten då och då.

Då träffar man dom andre gubbar på hamna. Lite social får man ju vara fast man seglar ensam oftast.

Längre ut än 10 meter skall det var skriver paddan.

Vilken fin sensommar vi haft i år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag (nästan) aldrig elak, men jag kan va sarkastisk ibland när jag uttrycker mig.

Maskinförarna är snabba uppe i era trakter. Här tar det betydligt längre tid för en mobilkran att masta av, lyfta min lilla motorseglare på 28 fot och 4,5 ton, köra den till uppställningsplatsen och ställa ner den samt sätta under pallbockar.

Här där jag bor hanteras det några tusen båtar av olika storlekar varje år av ett antal varv och entrepenörer. De senaste åren har jag använt mig av två firmor för att ta upp båten - i Maj/juni, när de flesta sjösatt och det är gott och varmt ute, samt bra prognos för båtjobb. De åren jag tar upp med mast på passar en stor gaffeltruck bäst - Olofssons Marinservice.

De åren jag mastar av blir det Smögenvarvet och dess mobilkran.

I år struntade jag faktiskt att ta upp över huvud taget. Jag gick till Vänern i stället. Det som växer i saltvatten dör i sötvatten och tvärt om. Möjligtvis har jag lite havstulpaner på propellern. Skulle nog kunna gjort en halv knop mer i maxhastighet.

Beträffande dra kablar över isen och isolera skrov på utsidan.

Det är ju bra om man förstår vad man läser och inte bara ta för givet.wink

Det finns ju en del gamla uttryck som du tydligen rört ihop. Tex uttrycket Ingen blir profet i sin egen stad som kommer från bibeln; Lukas 4;24 och ett talesätt som lär komma från kung Fredrik den store av Preussen (1712-1786); Var och en blir salig på sin egen tro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att en båt mår bra av att stå på land pga punkttryck i skrovet, sen är det för dyrt att vinterförvara en båt av lite större klass. Min nyligen införskaffade båt har legat i sjön varje vinter sedan 1931 ;-) så jag tror jag kommer fortsätta att ha det på det viset. som någon tidigare nämnt så kan man ju faktiskt ut och puttra en sväng när det behagar och är isfritt. Brukar årligen besöka julmarknaden i Fjällbacka första advent med båten, bara tända upp i vedkaminen och åka iväg :-) Mysfaktor på hög nivå!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 500W dränkbar pump som man kör t.ex. 1500 timmar (= halva tiden i 3000 timmar)

Kostar c:a 2kr /kwh (vintertid är elen dyrare) alltså 1500 kr.

Men om man kör en luftkompressor för Airbruchmålning, so är gjord för kontinuerlig drift t.ex. en 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/Kompressor-15195/

eller en 

http://www.clasohlson.com/se/Minikompressor-Cotech/30-9533

som drar 50-75 W och körs på halvtid i 3000 tim så kommer det bara att kosta c:a 300 kr.

Arrangerar man med ett kopparrör hopknackat i änden och med ett antal 1mm hål utefter de första metrarna eller metern, och bockar till det lagom så kan man fokusera det isfria området där man vill ha det. Röret skall ned om möjligt på flera meters djup.

Vitsen är att luften flyttar upp bottenvattnet mot ytan,  och bubblorna sköter transporten hela vägen upp.

En strömbildare eller en dränkbar pump puttar påvattnet mest där nere, sen vill vattnet böja av åt sidorna.

Jodå, jag har provat.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt?

Vad är den byggd av - plast, stål ekller nåt annat?

Att en båt fryser fast har egentligen ingen betydelse. Möjligtvis en träbåt som är drevad mellan borde. Den bör nog inte frysa fast

Det som är den största risken med isen är när den går. Ligger man till så att det kan komma ett stort isflak och trycka på så kan det göra en del skada.

Jag fick rodret avskuret, pinbultarna till knapara gick rätt av och pulpiten trycktes in i brygga med en del skador som följd ett år pga ett stort isflak som pressades mot båten av en ordvästlig kuling i islossningen. På det stället hade vi inte båten liggandes något mer år.

Själv brukar jag ha lite värme i båten, är ju ofta i båten på vintern och jobbar. Det har gått mellan 1000 och 3000 kWh plus en 100 liter olja för det ändamålet. Min nuvarand stora båt har aldrig frusit fast pga värmen inne i båten.

Sen har jag den fördelen att när vattenståndet på SMHI´s mätstation på Smögen, är 40 cm under medelvatten står båten på botten på den  platsen jag lånar på vintern. Dessutom skulle en mobilkran lätt komma åt att lyfta båten om den skulle börja läcka allt för kraftigt och stäla sig påbotten. Båtplatsägaren har en sjöbod strax intill där jag monterat ett utag på utsidan som går över en egen elmätare.

Skulle man ta ström i hamnen för värme på vintern är det alltid någon som får ont i magen. Det har hänt att man stängt av strömmen när jag har tagit ström från den komunala småbåtshamnen.

Nu finns det elmätare för varje uttag på pontonbryggorna, så i princip skulle jag kunna ligga på min sommarplats vad strömmen beträffar. Men den platsen är mycket utsatt för väder och vind och dessutom är det 4 meter djupt där och dit når ingen mobilkran heller.

 

Jag monterade pumpen på en bräda. Dels för att den inte skulle snurra och dels för att den skulle va en liten bit över botten.

I princip riktar jag utloppet på pumpen rakt upp. Dvs jag sätter ner pumpen och då blir utloppet rakt upp. Att jag tinade för min stora båt berodde på att jag ville ut och isen inte ville ge sig. Jag var tvungen att få en så stor vak att jag kunde vända båten. Lutade brädan en aning för att skicka vattnet utåt och tina snabbare över större yta akterut.

För att bara hålla öppen en vak så duger det att pumpen pumpar rakt upp.

Om du absolut inte vill att båten skall frysa fast så kan du ju rikta pumpen en aning föröver om du har pumpen i aktern eller tvärt om. Du behöver ju dessutom inte köra pumpen hela tiden.

Å egentligen är det bara om det är av speciella skäl som du behöver köra pumpen över huvud taget. De flesta båtar tål att ligga infusna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en gammal kylskåpskompressor enligt Seawolfs kopparrörsstuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg i över vintern första gången i fjor (40ft segelbåt) och jag har svårt att se att jag någonsin kommer att lyfta upp för vinterförvaring igen.

 

Mitt recept som fungerade bra är:

- Värme ombord mha frostvakt och en bra/säker fläkt som backup på termostat

- strömbildare under båten men det hade antagligen funkat lika bra utan eller med dränkbar länspump

- värmekabel i självlänsen i sittbrunnen (500 kr claes ohlson)

- konserverade motorn med glykol som vanligt (just in case...)

- lämnade allt annat (vattentank/värmeberedare) utan att göra något

- SMS larm som varnar om landströmmen går (1500 kr claes ohlson)

- när jag reste från stan längre än ett dygn eller två med kall väderprognos satte jag på strömbrytaren till dieselvärmaren med termostaten inställd på lägsta - om landströmmen skulle försvinna när jag var borta så tar dieselvärmaren över

- regelbunden uppsikt några dagar i veckan

- täckte sittbrunn med presenning när det var som snöigast

 

Som jag upplevde det vsr det bara fördelar med att ligga i:

 

- Jag kunde utnyttja båten till det den är byggd och köpt för fram till i början av december och sen från mars/april. Hade säkert kunnat segla mer men när jag väl tagit av segel och lagt på presenning kändes det inte som det var värt besväret för en kort helg. Så fort isen smälte och vårsolen kom kunde jag segla istället för att polera och bottenmåla

- jag slapp allt arbete med att masta av en stor och tung mast. Jag tvättade/polerade istället masten från klättersele på våren och det funkade lika bra.

- jag slapp de påfrästningar på skrov av vind etc när den lutar mot stöttor på land

- jag slapp tömma båten eftersom det var snustorrt ombord. Jag lämnade kvar en del mat, dricka, kläder och sängkläder

- jag kunde bo i båten när jag kände för det eller bara åka dit några timnar och fixa lite - det blev snabbt varmt och skönt när jag satte på dieselvärmare

- jag bytte anoder på höst och vår med dykutrustning, samt gjorde rent och fettade in propeller etc. Lätt jobb som är gjort på en timme

- tvättade och polerade skrovet från jolle på våren. Nästa år lyfter jag en vecka i juni och målar/polerar och så tänkte jag fortsätta med lyft vartannat år

 

Några nackdelar kan jag faktiskt inte komma på...

 

- kostnadsmässigt blev det ungefär samma

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är av plast. Bra skick. 10 ton som sagt.

 

Känner ingen oro över att behöva inspektera skrovet.

 

En bra kompressor med utblås på både sidor av båten samt en länspump monterad på planka under båten. Som timerstyrs vid behov. Blir nog bra.

post-10020295-1394237643,8083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pratat med folk som har båtarna i sjön året runt framstår dett som en bra lösning. Jag har inte träffat någon som tänker återgå till att lyfta igen. Men jag hör många som aldrig skulle kunna tänka sig ligga kvar. Mest besvärligt verkar det vara med alla olyckskorpar (som aldrig provat själva). Intressant är att prata med skadereglerarna på försäkringsbolagen eller varven som reparera skador.

Hur ställer sig era försäkringsbolag?



Mitt problem är sittbrunnsdräneringarna som ju bör vara öppna. Inga probelm säger de med erfarenhet. I din båt, nej säger jag. Mest lutar det åt att täcka sittbrunnen så att man kan stänga.

Tryckluftvarianten är nog bra, så höll man ju öppet för linfärjorna. Med tanke på priset kan man ju hänga en pump som backup.

--

I år gjorde jag och en kompis så att vi tvättade våra båtar i sjön. I början av säsongen var det många platser lediga på bryggan så la oss tvärs, tog ner högtrycken och tvättade. Otroligt praktiskt att gå på bryggan och tvätta däck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...