U6200CC 0 Postad 6 September , 2013 Då jag startar min Mercury 4cyl. 115 2takt -91 tvekar den oftast, det klickar till men startmotorn drar ej runt, Har fullt laddat batteri och anslutningarna verkar vara ok (rena och fastdragna) Efter några tvekan snurrar startmotorn igång och allt är frid och fröjd Kan detta ha med startsolenoiden eller startmotorn att göra. Är startströmmen från batteriet ej tillräckligt (biltemabatteri) Ett start och ett för övrig konsumtion ett par år gamla! Bör kanske ta ner startmotorn och kolla upp denna men är tacksam för tips innan jag plockar loss för mycket! Hälsningar Torben i Varberg Uttern 6300 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 September , 2013 Skulle för några sekunder kopplat startbatteriet så direkt* som möjligt till själva startmotorns kontakter. På så sätt kan du få ett kvitto på ifall själva startmotorn får tillräckligt magnetisk dragkraft för att normalraskt snurra utbordarn. (Och om så inte är fallet felsöka vidare efter spänningsfall i de elektriska kretsarna typ solenoid/relä, tändnyckelbrytare, grova jordförbindningar, ev huvudbrytare med mera. Alltså kort sagt få hyfsat enkelt svar på din fråga: värt att börja med att öppna startmotorn eller inte?.[*) Detta med så direkt som möjligt kan nog variera beroende på båttyp mm, exempelvis grova startkablar för bilar leder ström mer än väl för sådana ändamål, men deras jättelika käftkontakter har ofta ganska liten strömledande area just vid kontaktpunkten (vilket lätt kan orsaka oönskat spänningsfall som kan försvåra testet, men också kan ge smått svetsande gnistor vid frånkopplingen så anslut alltså på nån stor okänslig yta och inte på nån skruvgänga. Din startmotor drar f.ö. enligt farbror google runt 150 Ampere vid normal start, men mångdubbelt mer ifall den av nån anledning inte orkar snurra och som tänkt MOTgenerera strömsänkande spänning.)]Nå, kortvarig startmotor-inkoppling gäller som bekant alltid - tillåt alltid avsvalningspauser emellan - men om startmotorn rör sig sakta eller eventuellt inte alls så blir alltså denna regel mångdubbelt viktigare och avsvalningspauserna måste p.g.a. misstänkt strömrusning förlängas! (För upphettnings-hastigheten och i slutändan tillhörande reparationskostnader kan stiga rejält annars. Släpp alltid startknappen i tid, typ så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser