Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
strob

Renovering av växelhus 40hk utombordare

Rekommendera Poster

JAg håller på att renovera ett växelhus på en Evinrude 40 hk 4-takt (Suzuki m.a.o.) Jag måste få ut både propelleraxel och drivaxel för att se över lager och drev då den låter illa, tom utan växel i. Men jag får inte loss lagerhuset till propelleraxeln ( nr 1 i sprängskissen över drive shaft & propeller shaft). JAg har lossat de två bultarna, sprutat på med 5-56, bankat med gummihammare, bänt och vridit så mycket jag vågar, men den sitter bom stopp!

Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga för att få isär det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat bort impellerhus och övre drivaxellagret (nr 44 i denna sprängskiss) men drivaxeln verkar inte gå att plocka ur. Måste man lossa drevet på drivaxeln underifrån, alltså genom att först plocka ur propelleraxeln och ta det den vägen, för att få ur drivaxeln? Eller är det mer våld som krävs? Alltså, räcker det att lägga i friläge och dra upp hela drivaxeln (8), inkl 8 (17, 11, 9, 14, 12) i denna sprängskiss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du måste lossa mutter som håller drivaxeln först.Så du måste ta ur proppaxel först. Du måste ha en avdragare för att få ur trådrullen o proppaxel mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anade detta. Men vad för typ av avdragare? Det vore fantastiskt med en länk till lämplig sådan, eller ett namn att söka på.

Behöver man några specialgrejer för att få ihop det igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...