530DC 0 Postad 5 September , 2013 Hej! Jag behöver hjälp att hitta tillverkningsnumret på min båt. En Fjord Crusier 27 från 1976. Fick mitt försäkringsbesked idag och där står att stöldförsäkringen ej gäller innan dom fått in tillverkningsnumret. Enda nummer jag hittar. Är på en skyllt i sittbrunnen från Norska Veritas, men det är väl bara ett typgodkännande väl? Var kan dom placerat tillverkningsnumret på denna modell? Finns det någon som har samma modell som kan tala om var jag skall leta?Ingen som vet var tillverkningsnumret kan sitta? Det är en Crusier 27 årsmodell -76 Jag hittar ingen skylt i sittbrunnen förutom den från Norska veritas, men det numret är väl bara ett typgodkännande? Fick mitt försäkringsbesked idag och där står att stöldförsäkringen ej gäller innan jag skickat in tillverkningsnummer:( Hur löser man det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 5 September , 2013 Stansa/rista in ett eget nr och uppge det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
530DC 0 Postad 5 September , 2013 Låter ju enkelt, men skulle det fungera? Och var skall jag stansa in det? Jag vet inte ens hur många siffror? Bokstäver? Dom använder i sitt tillv. Nummer:( Någon som vill ta en bild på en skyllt och maila mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 6 September , 2013 På Orrskär så är tillverkningsnumret instansat på undersidan av metallbiten som fäster ihop relingslisten. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
530DC 0 Postad 6 September , 2013 Hej! Jag skall åka ner till båten och titta. där är ju vettigt att sätta det. Man tycker ju att ett skrovnummer borde vara lätt att läsa av utifrån. Är det undersidan, alltså nersidan eller på insidan av plåten så den måste bryta loss den för att se nummret isåfall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 6 September , 2013 Det funkade iaf för mig. Jag satte det i sittbrunnen (inte direkt synligt, men jag uppgav var märkningen satt) på en motorbåt jag hade tidigare. Jag valde mina initialer följt av de 6 första siffrorna i mitt personnr. Försäkringsbolaget struntar i vilket tillverkningsnr din båt har, bara de har en märkning som gör DIN båt unik. Den nytta försäkringsbolaget/polisen har av numret är att kunna identifiera båten och hitta ägaren ifall den blir stulen och hittad övergiven någonstans osv osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
530DC 0 Postad 6 September , 2013 Det fungerade så som du säger, pratade med försäkringsbolaget och det är löst nu. Jag märker själv båten och meddelar vilken märkning det är. Det skulle vara en synlig och en dold märkning och den skall vara permanent och svår att avlägsna. Tack för tipsen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 6 September , 2013 Bra att det löste sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser