Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Botved

Hur stor effekt på solpanel?

Rekommendera Poster

Min nya båt saknar solpanel / er och jag funderar på lämplig storlek. Den största förbrukaren är kylen, vet inte exakt förbrukningen nu men det är en box med agregat från Waeco installerad 2013. För övrigt är det bara gps och belysning som används. Hur mycket prylar har ni andra i båten som förbrukar el och hur tänker ni kring dimensionering?Jag tycker alla paneler är fula så därför vill jag undvika att plocka fler än nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en panel på 50 watt, som räcker gott o väl till äldre kyl, ledbelysning, ledTV, värmare ibland ,stereo. Iofs har jag motorbåt, men ibland ligger man ju still en hel dag. Min panel är ställbar, så jag kan ställa den mot solen för bästa effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar alltid säga att man ska ha så många batterier som man har plats och råd med och detsamma vad gäller paneler.

Om du tycker panelerna är fula kan du ju alltid köpa en vikbar som komplement till en mindre fast monterad. Då kan du vika upp den när du ligger ute i naturhamn och solen skiner och så är den inte ful när båten ligger i fasta hamnen.

Jag har två fasta på rufftaket på vardera 44W och en vikbar på 85W. Klarar mig ganska bra på det när solen skimer men det beror på att jag har en ganska stor batteribank, 450Ah.

Själv ser jag på mina paneler och känner mig nöjd att det är ett miljövänligt sätt att ladda batterierna. Med det som bakgrund tycker jag de pryder sin plats!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När den ligger i hemmahamnen spelar det ingen roll hur det ser ut, då ser jag den ju inte ;). Vad har du för förbrukare i båten när du skriver att du klarar dig ganska bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stod inför samm problem som du inför förra säsongennär jag skulle installera kyl. Har två 55 Ah batterier som laddas av motorn (med en dynastart d v s urdålig laddning..). Hursomhelst, de två batterierna har räckt fint för logg, gps och belysning. Däremot var det uppenbart att det inte skulle räcka till kyl. Lösningen blev ett eget batteri till kylen (80ah) som laddas av solcell 35 W. Den räcker (nästan..) för att helt försörja kylen med ström. Har kompletterat med en vikbar panel också.Även den runt 35 W. Kylen har stått på sen i maj med runt 4 grader i kylen och batteriet har aldrig gått under 80% laddning under den tiden , oftast har laddningsnivån legat mellan 95-100% och har inte behövt landström nån gång i år. Kanonnöjd!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en st 50 watts som stöd för kylen. Batteribank = 1 st 100 Ah start, 3 st 100 Ah förbrukning. Har LED-lampor i båten... Funkar för oss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så stora och så många som möjligt.

Kan man ha dem på vridbara stänger i aktern och är flitig att ställa indem är det naturligtvis bäst. På de båtar jag har haft solcellspaneler har jag bara lyckats montera stänger på en, pga puchpitskonstruktionerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm

När båten ligger i hamn ser jag den från utsidan.

När båten är ute på vift ser jag den mest från ''insidan''.

Hursomhelst känns det bra att se de relativt effektiva panelerna som inte ger några utsläpp.

Min huvudsakliga förbrukare är kylen. Det ska till klar sol under långa dagar för att mina två paneler på taket ska ge tillräcklig effekt för att det ska gå jämnt ut. Jag brukar iofs sikta på att ligga mellan 95-100% i förbrukarbanken och de sista ''posenten'' tar ju längre tid att få i.

PS

Självklart har varje nörd med batteri-noja en tankmätare för batterierna. Jag använder Odelcos BM3 och tycker den fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta räcker 40-50W för att hålla igång kylen. Sen blir det lite annat så jag skulle säga att mindre än 100W (eller bättre, 2x50W) ska man inte ha. Sätt panelerna på pinne eller piskställning i aktern då är de ur vägen. Låt de sitta horisontellt, är man ambitiös och riktar om vridbara paneler hela dagarna kan man få ut lite mer men det förutsätter att man riktar om de med jämna mellanrum, råkar de stå fel riktade får man mindre än horisontellt monterade. Vackert är det inte men när man har haft dem ett tag och ser att kylen kan gå hela sommaren och batterierna alltid är rejält laddade så brukar man kunna leva med de fula panelerna. Horisontella paneler brukar vara mest diskret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Av bilden på din båt att dömma kanske du skulle tycka det vore minst fult att placera en panel på luckgaraget. Det finns numera väldigt tunna och böjliga sådana som kan limmas direkt på garaget. Åtminstone jag tycker inte att de skämmer alls. Välj en monokristallin så får du en som inte är så känslig för skuggor. Du borde kunna klara dig med ca 50 W med de förbrukare du nämnt under soliga dagar. Är det mulet några dagar behöver du antagligen stötta med någon timmas motorgång eller laddning från land. Om du ligger still någonstans och är i båten kan du förbättra laddningen en hel del genom att svänga ut bommen så att den inte skuggar panelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

cheeky600Ah AGM batteri a´ 3st 70kg st

cheeky650Watt Solceller a´7st / 6st på 100w & en på 50w

Driver, Led-tv , kyl, led-lampor, &  Radar , AIS, Plotter ibland & I sommar även Nintendo wii U Och en ny kaffebryggare.

Funkar utmärkt,  3st monterade på spayhooden 3st monterade på targabågen i aktern ger bra solskydd när man seglar.

50wattarn sitter på rufftaket och driver ett litet batt som jag har som belysning på kvällen utanför båten.

Aldrig vart utan ström, Fyller även batterierna vid riktigt mulna dagar.

REKOMENDERASenlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft drygt 250 W i sommar och det är inte för mycket effekt. Targabågen har nu 150 W och resten stuvade för vintern.

Några skriver att 50W klarar kylen under hela sommaren vilket stämmer dåligt med mina observationer. En vecka med regn klarar inte våra 250W kylen. Sen är batterierna nästan urladdade.

Sen kommer solen och batterierna laddas men har fått en djupurladdning på halsen. Några såna och det är dags att byta batterier.

Jag tömde kylen och stängde av den efter sommarens seglingar trots 250W solpanel. Tycker det är för svårt att avgöra väder och det blir för mycket kontrollbesök. Molnigt väder ger c:a 25W men regnigt väder nära noll. Max ger 250W panel på vår båt 120W. Ofta runt 80W. Ström för en krona om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan beror det ju även på vad exempelvis kylen kräver för att

beräkna vilken batteribank du behöver och hur mycket kräm

solpanelerna måste ge.

Ett kylskåp som drar en halv A, förbrukar teoretiskt

84 A på en vecka. Så om du vill kunna lämna båten utan tillsyn

med ett sådant intervall och med påslagen kyl, så bör du väl ha

en bank på ca 200 A.

Beställde själv i veckan två paneler a 50w, ett vridbart noafäste,

samt en regulator på 10 A. Får ge ca 3700 för detta ”paket”på

SeaSea. Tror att det är en bra investering för kommande dagar.

Inget ont om pulvermjölken men det ska bli skönt att slippa den !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har/använder ungefär den utrustning du beskriver och en ganska välisolerad kylbox, men med en gammal Danfoss-kompressor. Kylen är avstängd när vi inte använder båten.

Vi har en 30 A generator och använder motor i snitt 30minuter per dag. Vårsolpanel på 50 W sitter i aktern pch vi anstränger oss halvhjärtat att rikta in panelen mot solen.

Batteribanken består av 2x80 Ah marinbatteri av biligare sort. Vi har ävenett startbatteri av liknande storlek och typ.

Vi laddar ev. med landström eller genom onödig motorgång någon gång om året.

Jag glömde skriva att vi bytt ut all ruff- och pentrybelysning mot LED! det är skönt att inte behöva bry sig så mycket om vilka lampor som är tända. Ikea har en utmärkt tavelbelysning som vi har som pentrybelysning och kopplat direkt på 12 V.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med allegro 33.

Dartwind eller 24v.se har bra prylar, bra service, bra priser.

Köpte 2X50W och regulator till min Vega för några år sen.

Köpte 2X 100W och kanonbra regulator till MAthilda i våras.

Vid seglats till gotska sandön spolade jag en solcell över bord. Beställde en 2X100W sats till.

Tänkte först att det kan vara bra att ha en i reserv men upptäckte på senhösten med färre soltimmar att det inte alls var dumt att ha 300W att ställa upp mot solen. Fukar kanonfint.

Har plats för 2 st liggande vid sidan om akter om masten, som jag spänner fast med gummistroppar när jag seglar och ställer vid behov upp mot solen efter tilläggning. Fixade till så att jag kan ha två på varandra på ena sidan, under segling.

Lite strängar med trögfytande elastomer, som gummitassar på strategiska ställen och några klossar limmade under de två som jag har permanent så att skot och fall mm får plats att löpa under.

Funkar fint. Förfinar väl den lösningen framgent misstänker jag, så det ser prydligare ut.

Fast praktiskt är det och fungerar förträffligt gör det.

Har 300Ah förbrukningsbatteri, två ca 70L kylboxar. Vanliga lamppor ej LED ännu.

Sen e de ju klart lite tryckvatten, ev dator, mobiler som laddas osv, som drar lite ström men hade i alla fall under förra somaren inga problem, Inte ens under några veckor då jag hade endast 100W.

// Hannu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...