Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
sakatt1

Bränsleförbrukning 5hk 4takt?

Rekommendera Poster

Hej på er alla... Jag tog och köpte mig en motor idag som jag skall använda som trollingsmotor och undrar om någon vet hur mycket bränsle denna motor drar? Motorn är en Mercury 5hk, 4 taktare årmodell -02. Kunde läsa i en gammal fisketidning från -01 där det var en test på Mercury 8hk 2 takt. Kunde se att den drog 0,37 L vid toppvarval och distans eller 5 liter7timmen. Kunde även läsa om 4 taktare o då en Evinrude som drog 0,24 eller 3,6l L i timmen. Givetvis kommer ja inte att köra med gasen i botten utan bara ett par knop.... Det jag undrar om det har någon skillnad på förbrukning på en 8hk eller 5hk? Var inte HELT 100 på om jag ville ha en 4taktare då det ändå skiljer en del på priset...... Skickar även en bild på den

post-7510-1394234346,6961_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om vi talar om samma fart så kommer du inte märka någon skillnad. De tar ut varandra på så sätt att: För att du ska uppnå en hastighet på t.ex. 4 knop så måste 5 hk jobba mer och hårdare än den starkare motorn. Med en 8 hk kommer du att kunna sänka varvtalet och ändå bibehålla 4 knop. En annan positiv följd av detta är att 8 hk kommer att hålla längre eftersom den inte behöver jobba lika hårt. Möjligen kan man se en teknisk skillnad i förbrukningen, alltså om man mäter upp förbrukningen ungefär på samma sätt som när man gör tester i båttidningarna, men för plånboken kommer du inte märka någon skillnad alls! Skulle jag ha denna motor som huvudmotor skulle jag ha valt 8 hk eftersom det ger lite mer krut om det blåser upp. Om jag enbart ska ha den som komplettering för trolling duger 5 hk alldeles utmärkt. Trots att den får gå lite hårdare. I ditt fall behöver du inte välja motor ur förbrukninssynpinkt. Snarare ska du nog tänka på inköpskostnad och att varvtalet blir tillräckligt lågt så du kan hålla en så låg fart som 2 knop under en längre tid. Tycker att du dessutom gott och väl skulle kunna titta på en bränsleinsprutad 2-taktare. Då får du lika låg bensinförbrukning som en 4-taktare, och de går i stort sett lika tyst och vibrationsfritt som 4-takt. Oavsett vad dåligt påläst folk än säger!!:-D Ur servicesynpunkt är en bränsleinsprutad 2-takt till 90 % exakt densamma som en vanlig 2 takt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Finns det så små direktinsprutade 2-taktare ens? Inte vad jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bra... Jag kommer använda denna motor endast för trolling. Har en 40hk som jag tar mig ut till trollingsställerna med. Nu är det bara att försöka att lösa styrningen på ett bra sätt. Vad tror ni om denna variant jag hittade på nätet? Ser ju inte alls knöligt ut att bygga en sådan. Tänkte använda mig avv styrlederna till en bil som jag svestsar fast i ett rostfritt rör.

post-7510-1394234347,5557_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...