popey7 0 Postad 5 September , 2013 Fläkten går, pumpen tickar och det ryker ur skorstenen. Men röda lampan tänds inte och den ger ingen värme. Håller jag in tändknappen för kort tid eller... Genomgången hos värmedoktorn för två säsonger sedan. Vad är det jag bör kolla? Jonas O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 5 September , 2013 Hej Rinner det fotogen i returen? Har du full spänning? Hade samma sympton när jag ringde Doktorn för en månad sedan, Han sa att antingen var värmespiralen eller elekroniken och menade att det är bra om man känner sin värmare Har aldrig öppnat min värmaren. Ny för 9 år sedan, men med en norsk (!) tydlig anvisning gick det på en timme att byta veke och spiral. Underbart. Mejla mig om du vill jag skall skicka pdf till dig. /Bengt/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
popey7 0 Postad 5 September , 2013 Jo, spänningen är OK. Har också motorn igång när jag försöker trycka igång värmaren. Ska kolla returslangen. Men visst bör den få bränsle eftersom den ryker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 5 September , 2013 Min ryker aldrig i skorsten. Kanske är så att spiralen är skadad och får inte fart på fyren. Jag skull nog öppna och titta innan den skickas in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 September , 2013 Nu var det länge sen jag hade en sån värmare, men har för mig att man fick håll inne knappen bortåt en minut. Du får väl kolla eller byta glödspiralen. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=806&artname=Servicesats%20m.m.%20-%20Wallas%20och%20Thermic&sok=wallas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
popey7 0 Postad 6 September , 2013 Jo, jag håller knappen i en minut. Det kanske inte räcker. Men det kommer lite rök ur skorstenen och brännaren blir varm.Kan det vara så att glödspralen funkar men att den inte pumpar upp bränsle trots att pumpen tickar. Men det märker man väl o man kollar returslangen.Finns det överhuvudtaget någon värmare som bara går år efter år? En sån vil ljag ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 September , 2013 Det finns väl en veke också. Bruksanvisning Wallas 1800B http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Wallas1800B.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 September , 2013 Finns det överhuvudtaget någon värmare som bara går år efter år? En sån vil ljag ha! Mer än Wallas? Nä. Alla värmare krånglar förr eller senare. Wallas är väldigt enkla att meka själv. Det som brukar ge sig är pumpen, då erätter man med en vanlig bränslepump som kommer att hålla längre. Har man kört värmaren några år och sen blir seg i starten så byter man glödspiral och packning, detta säljs i en sats som är bra att ha ombord. Öppnar man brännaren så kan man varar 99% säker att man måste byta spiral/packning. Det första man kollar om värmaren inte startar är att pumpen tickar. Nr 2 brukar vara att kolla hur mycket ström den tar när startknappen hålls inne. Då ser man om glödspiralen är ok. Ett inte helt ovanligt problem brukar vara att kontakterna ärgat. Man brukar märka det på att pumpen tickar betydligt långsammare när man trycker på startknppen. Tredje steget är att kolla returen, kommer det fotgen där så vet man att filter mm är ok. I ett fall har jag varit med om att det var vatten i tanken(!) då tände den inte. Funkar inte värmaren även om ovanstående är ok så plocka isär och gör rent. Kolla även rökgasslangen, den kan ge sig med tiden. Några fall vet jag att brännaren mm var full med sot och skit. Jag har fått lära mig att man aldrig ska ha huven på skorstenen om det inte är risk för överbrytande sjö. Och att man ska köra värmaren minst en gång i månaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
popey7 0 Postad 7 September , 2013 Tack för en redig genomgång av vad som bör göras.Bara och krypa ner i det inre och skruva. J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 7 September , 2013 Om det ryker om den har den ju tänt. Att den inte värmer kan bero på att de små hålen i brännaren är igensotade. Jag hade problem med Wallasen i min nya båt. Tog hem den under vintern och gjorde en rejäl genomgång. Byggde ocså om den lite grann. (Jag har fortfarande lite problem, det beror på glapp i startknappen.) http://www.maringuiden.se/forum/;thread=465046 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 7 September , 2013 Har hänt mig att den inte ger värme för att filtret på slangen i fotogentanken var igensatt efter många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 8 September , 2013 Jag hade samma symptom på en Wallas 2400 och då var det fläkten som levererar förbränningsluft som inte orkade med. Detta yttrade sig som att den gick i gång lite och det kom rök men den slocknade ganska snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser