Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Bigfive

Varning Rekotrailer / Midtrailer

Rekommendera Poster

Vi har hittat ett gravt konstruktionsfel på en av deras båttrailertyper.



Trots ISO certifiering riskerar trailern att ramla i två delar även om man aldrig överskridit

typad godkänd lastförmåga redan efter få antal år.

Du kan riskera att tappa bakre delen av trailern under färd! Hela trailern kan säcka ihop vid trailandet.

Kan innebära körförbud vid nästa besiktning. Båt och motor kan skadas.





Företaget svarar inte på kontakt via deras egen hemsida.

Återförsäljare Per Bäckström PB Hyrservice i Kristinehamn ringer inte tillbaka och håller inte vad han lovat. Tillverkare Reko i Linnebäck Ansvarig Andreas kommunicerar inte på inmailade bilder.

Marknadschef Björn Ericsson på MIDtrailer hänvisar reklamationer till återförsäljaren.

Men om du köpt trailern i andra hand, vem ska man kontakta då om inte direkt till Reko / Mid trailer?





Jag och mina kollegor har tvingas ställa undan trailern mitt i en hektiskt fiskesäsong då vi faktiskt inte vågar köra med trailern.

          Sms:a frågor , gärna med ditt regnr på din Rekotrailer till mig 070-9587800 för besked om

          felet och båtrailern.

post-29992-1394237640,8804_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intresant att se någon annan bild på skadan så man kan se var någonstans på trailern bristningen finns, så man kan analysera vika krafter som orskat detta.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så vill jag säga detta , otroligt dålig stil å ge sig på per bäckström (återförsäljare)

kärran är 5 år och 6 månader gammal och ägaren i fråga som har startat allt detta är inte första ägaren på kärran , vem vet vad förre ägaren lastade på den , på bilden så kan vem som helst se att det har varit överlast och att det ligger under svetsen , sen har ägaren blivit erbjuden att betala en sketen 5 hundring för att få skadan åtgärdad men dummar sig ändå , exempel , om jag köper en volvo å stötdämpare går sönder efter 5 år drygt tror ni då att ni får dämparen utbytt , hahaha säger dom på volvo , tänk efter så lång tid som drygt 5 år finns det ingen som ger garanti , ge dig på den som har byggt kärran för att få upprättelse .

 

mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En del bilmärken håller 7 års garanti så om stötdämparen går sönder efter 6 så är det garantifel.....

Använd exmpler som inte avslöjar Dig själv som idiot..... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ganska vanligt fenomen här på MG verkar vara att man gärna lägger hur mycket tid och energi som helst på att jaga återförsäljare, generalagent, tillverkare etc. då man upptäckt ett fel, istället för att lägga 30 min på att lösa problemet och få det ur världen.

 

Vinkelkap, svets, zinkprimer, tar max 30min...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig krävs väldigt lite av en själv i detta fall , samtidigt så kan det inte vara något konstruktionsfel , detta exemplaret är det ända , och det rullar tusentals av denna modell på våra vägar som det inte finns ett fel på så det säger väl allt , släpp det här å gå vidare i livet i stället för å hålla på med pajkastning på detta viset .

 

mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hur kan det inte vara ett konstruktionsfel? Bara för att Du säger det eller bara för att det hänt en vagn? Nonsens, inget som säger stt det inte är det! Nu har vi bara en bild så det ör svårt att avgöra var på vagnen det är men av det man kan se så verkar infästningen inte helt riktig.

Det ser faktiskt misstänkt fel ut, olika dimensioner och svetsat utan förstärkning.

 

Sen är jag alltid skeptisk till den som hoppar in på detta sätt i sitt första inlägg här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog varit min lösning på problemet också, få den reparead, eventuellt förstärka lite och gå vidare i livet. Den tid och negativa energi man förbrukar på att processa med handlare, tillverkare och ARN bränner betydligt mer lyse än att helt enkelt reparera. För att inte tala om allt tjötande på MG :-) Att räkna med garantireparationer efter fem år är nog rätt naivt.

Enligt vad som antyds så är trailern köpt begagnad och används nu av ett (för oss mg-läsare) okänt antal kolleger. Man kan aldrig veta om förra ägaren överlastat eller om någon av kollegorna vid något tillfälle överlastat utan att riktigt vilja erkänna det. Så brukar det vara med grejer som används av flera användare. Särskilt båttrailers verkar vara något som råkar ut för ett och annat missöde. Har själv slutat låna ut min åt grannar och bekanta, efter varje gång fick man fixa lyktor som badat eller räta ut något som kommit i kläm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du veta att kärran på bilden är 5 år?

Hur kan du veta att den haft 2 ägare?

Du måste vara någon person mycket nära Per Bäckström eller kanske t.o.m. är Per! 

Jag trådskaparen har en båttrailer som jag köpte direkt av Per som nu har detta konstruktionsfel.

 

Båttrailern på bilden på 1:a inlägget köptes oxå av direkt Per.

Såldes inom familjen tillsammans med samma båt som ursprungsägaren till trailern.

En familj som tillhör några av de bästa sportfiskarna i Sverige, med ett enormt kontaktnät.

Även denna trailer har exakt samma konstruktionsfel.

Felet har inget med hur många mil man kör, då hade jag valt att fixa det själv.

 

Så Micke i din iver att skydda Per Bäckström har du nu snackat skit om personer som absolut inte förtjänar det. Med information du endast kan ha fått från Per. Med andra ord har du gått i Pers ärende. Att en återförsäljare snackar skit om sina kunder ( indirekt via Micke ) säger väl ganska mycket om hur detta har hanterats från Per Bäckström på PB Hyrservice Ab REKO trailer samt ägaren MIDtrailer AB.

Ärendet har nu gått vidare i högre instans.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

 

Kan jag skicka bilder till dig?

Har du erfarenhet av konstruktioner av detta slag?

Jag har en egen uppfattning av vad som orsakar skadorna på just denna båttrailer modellen från REKO trailer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Nu är kärran på bilden min!

Den är lite mer än 6år och har haft två ägare min far och jag..

Den enda som använt trailern är jag.

90% av tiden har det legat en askeladden 14 på kärran (160kg) 10% Högarodd eka på den(200kg). Så någon överlast har det inte varit. Dock har jag använt trailern ganska flitigt.

Jag har även använt kontakt uppgifterna på http://www.pbhyrservice.se/ men inte fått något svar från Per. DOCK va det max en vecka sedan jag mailade, så man kanske inte kan förvänta sig svar redan.

Jag absolut inte fått något kostnadsförslag på lagning!

Mina bröder och jag äger ytterligare 2 EU trailers En MAJAva och en TK trailer samt en bromsad Co trailer. Samt ägt ytterligare ett 10 tal trailers som nu är sålda. Denna trailer köptes för att lamporna inte behöver tas av vid trailning samt en fin rörlig vagga, dvs den ser väldigt fin och användarvänlig ut.

Aldrig haft några skador liknande denna.

Jag har alltid talat gott om Reko trailers och Per, samt sett till att Per troligen sålt ett 10tal trailers till mina vänner, dock ingen mer av denna modell, FB1720 tror jag den heter.

Det knepiga med detta är ju att vi är två kompisar som köpt likadana trailers och båda har samma skador, hur många fler finns det? Jag kollade min trailer då kompisen meddelade att hans hade skador, fick då se skador även på min. Dessa skador innebär ju en ganska stor risk i trafiken, trailern är ju på väg att ge upp på mitten.

Jag har även visat bilder på trailern för en svetsare och han har informerat mig att det hela troligen handlar om slarv/dålig förstärkning när den svetsats från fabrik. Nästa steg är att visa den live.

Visst är det säkert lätt att laga, men jag kan inte svetsa och har inga grejer till detta.

Jag fiskar hellre!


Mvh ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktar fis(k) om hela den här historien.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du för det första så är jag inte per å går inga ärenden åt andra utan precis som i detta forumet så sprider sig skit och jag blir förbannad rent ut sagt när du hänger ut personer å företag på detta viset (småbarns fasoner) ta i stället och sköt saker på ett bättre sätt så är jag övertygad om att saker löser sig .

 

mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är bra att kunna hänga ut oseriösa företag på forum.

Vidare har ju TS sakligt redogjort samt på ett bra sätt styrkt sina anklagelser.

Själv tackar jag TS för denna tråd då jag som novis inom detta område vill göra

affärer med pålitliga företag.

För att ändra uppfattning krävs att företagets representant bemöter detta.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Herregud, inte igen.

På vilket sätt har han styrkt det, om du inte personligen känner folket som denna tråd handlar om så vet du inte ett skit mer än det som skrivits, lite källkritik kanske.

 

Vakna upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Varför?

Nu har Du startat en tråd som om Du har rätt kan leda till en hel del bra och dåligt resultat beroende på vilken sida man är på och då bör Du visa bilderna här, annars kunde Du låtit bli att starta tråden från början!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ta ställning för eller emot någonting så är jag nyfiken på vilket lagrum som är aktuellt för fel på en 6 år gammal vara. Konsumentköplagen ger rätt att reklamera en vara i 3 år, men inget utöver det. Kan hända man missat något tänker jag så att man kan reklamera fel på varor äldre än 3 år, det vore bra att veta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du inte bilden i 1:a inlägget?

Finns givetvis fler bilder.

Vill att bilderna hamnar på korrekt ställe. Jag känner att jag har ett ansvar. Till skillnad mot REKO trailer.  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I och med att vi var två stycken inom klubben ( 70 medlemmar ) som hade samma modell upptäckte vi detta felet redan omgående. ( Vi kom etta och 2:a i en klubbtävling )

Vi har använt trailern med mycket lätta laster hela tiden. Aldrig överskridet några maxlaster.

Modellen är borttagen ur modellprogrammet numera. Undrar varför?

Om man kör en listning på denna modell via fordonsregistret kan man säkert se fler skador av samma karaktär.

Om man trailar 2 ggr per säsong dröjer det fler år innan problemet dyker upp. Så vi gjorde anmälan så fort vi överhuvudtaget kände till problemet. Då har ju fler ägare till denna REKO trailer modellen chansen att tidigare upptäcka faran.

Att REKO Trailer tillverkaren, återförsäljaren Per Bäckström PB Hyrservice samt ägaren MIDtrailer behandlar sina kunder på detta sättet är ju bedrövligt, speciellt när det handlar om trafikfarliga ekipage. Skadan för företaget lär ju bli katastrofallt mycket värre om det sker en olycka. Att bemöta oss med skitsnack är ju absolut fel metod.

Var hittar du något skitsnack i detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jo jag ser bilden men undrar varför det sen INTE skall visas bilder, har Du offentligt gått ut med problemet och med bild och påstår att Dua har fler så får Du faktiskt löpa linan ut! Du går ut med namn och allt och det är rätt allvarligt, att då sen undanhålla tråden vidare information blir helt fel. Som sagt antingen eller!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sdk780: en bild säger mer än 1000 ord. Kunden har alltid rätt.

Väljer att tro på TS då jag tycker han på ett sakligt sätt utan personangrepp redojort

för förfarandet.

Detta borde trailertillverkaren tagit på goodwill nu får de istället betala med badwill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild från sidan.

Bakre delen av trailern är ett sorts stort U.

U´ets två uppåtstaplar är balkar som LIGGER på en tvärslå med ca 5 cm´s omlott.

Runt detta är det svetsat. Mina ringa fysikkunskaper säger mig att det aldrig kan hålla med den hävstångseffekten. 2 meter balk på var sida om ett svetsfäste på 5 cm.

Jag har varit tvungen att stadga med två träbalkar och spännband för att överhuvud få hem båten. Ni ser kanske att hela bakre delen nästan släpar i backen. Samt att trailern rest sig på mitten. Detta i obelastat läge!! 

Om inte detta är ett konstruktionsfel vad kan då vara det? 

 

post-29992-1394237643,9375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Skitsnack, kunden har inte alltid rätt, som oftast men inte alltid. Kanske dags att modernisera den skrönan?!

 

Sen vet jag inte om jag skall skratta eller gråta åt beslut som Ditt! En bild på vad som helst så är saken klar? Du har inte pejling på om TS talar sanning eller inte eller nånstans mitt på! Och det skriver jag inte för att jag själv tror att det är fusk men herregud, lite mer självkritik måste väl ändå finnas.

 

Går det att lura i Dig vad som helst ifall man har lust?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Frånsett debatten angående vad man tror på och inte på Internet (som är mer en principfråga) så är det bra med fler bilder.

Har Du fler? Den första var bra för att se själva skadan men man såg inte direkt hur vagnen är sammansatt, den här bilden är för långt bort för att man ska se något mer än att något har hänt.

Vad är maxlast på den där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi har ganska stor erfarenhet av att bygga trailers, dock är vår produktion oneoff bygge till större båtar.

Efter att ha tittat på din andra bild här på forumet, kan det vara så att båten inte varit hel framdragen mot vinchtornet så att det varit negativt kultryck, för att få en framhjulsdriven bil att få lite bättre dragkraft?

Vid en sådan årgärd fungerar dragstången som en hävarm som belastas med betydligt mer kraft än vad den är beräknad för, och åt rakt motstående håll.

Efterlyser flera bilder av skadan och konstruktionen runt skadan, redovisade här på forumet så att vi kan få till ett relevant händelseförlopp utan pajkastning som inte leder någon vart.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

Alla båtar som har varit på denna trailer har legat fram till vinschen.

Ingen som överskridit 200 kg, trailern typgodkänd för 380 kg.

Jag har alltid kunnat lyfta på trailern med ett bra knälyft om båten legat på.

Uppskattar kulvikt till ungefär mitt 110 Amperes batteri. Ca 30-35 kg.

Trailern har aldrig haft negativt kultryck, men konstruktionen på just denna trailer med dess vagga skulle kunna skapa ett uppåttryck vid vissa moment i uppvinschningen av även lättare båtar.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SDK780: Men hallå själv.....

Spela mästerdetektiv på ett forum kan alla göra, är du hälften

så grym i verkligheten borde du vara ett jagat byte av olika haverikommisioner.wink

Jag föredrar att tro på TS då det är David mot Goliat, Tar ofta den lilla människans

parti.

Naturligtvis kan allt vara påhitt, TS kanske vill skada rekotrailer av anledningar vi inte

känner till.

Finner ingen anledning att vidare diskutera sanningshalten i detta, Mitt första inlägg

borde kanske formulerats på följande sätt:

Tack för upplysningen TS, När jag köper trailer ska jag undvika rekotrailer samt den där Pär

du haft kontakt med.

Detta därför att jag inte vill riskera att hamna i samma sits som TS.

Finns fler märken på Trailer och många återförsäljare, så jag väljer en som

inte fått klagomål på internetforum eller liknande.

 

NÖJD?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu är inte du någon avgörande faktor i ämnet TS skapat..!

tråden började som information om ett pågående ärende, och förmodligen även ett avslut via Ts .

Eftersom du varken kan påverka konstruktion eller tidigare historik blir det löjligt att du skall deltaga i diskutionen på det sättet du gör !

 

 

 

Tror faktiskt att dom som nu äger/har trailern inte är några direkta duvungar i ämnet , med tanke på deras hobby under många år .

 

Tycker vi följer Ts vidare istället för att ifrågesätta och göra egna utvärderingar ingen har nytta av , och hoppas istället att tråden blir uppdaterad under resans gång med frågor och svar .... från TS .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anledning till att jag var försiktig med bilder var Nuffens inlägg tidigt.

Han kom med information som endast en inre krets av REKO ansvariga kunde känna till.

Jag är dessutom novis på vad MG´s medlemmar kan och står för.

Det jag säkert vet är att så som jag har använt trailern borde det aldrig ha uppstått skador av detta slaget. Om nu REKO trailer marknadsför sig med

Enligt deras egen hemsida:

 

Våra vagnar och trailers är fortfarande gediget hantverk av hög kvalité; helsvetsad fackkonstruktion i stål , galvaniserat chassi och lämmar.

REKO Trailer är det naturliga valet när du söker svensk kvalitet med funktion och lång livstid.



REKO Trailer AB är ISO certifierade med ISO 9001-2000.

 

Så tycker tycker jag de ska försöka stå upp till detta i mitt fall.

Ärendet har nu gått till Transportstyrelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

REKO trailer sköter tydligen inte begärd information från transportstyrelsen heller. 

De verkar inte ha rent mjöl i påsen vad det gäller typgodkännandet ser det ut som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...