Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Mr_Crona

Projekt täta ankarbox - uppstart

Rekommendera Poster

Efter att ha fått råd och tips kring mitt inlägg om läcka från ankarbox  har jag idag startat upp projektet med att försöka få ankarboxen tät. Eftersom jag aldrig gjort liknande jobb förut samt inte är av den händiga sorten kan detta sluta hur som helst.

Material för plastning är inhandlat och ikväll var jag och gjorde en inledande inspektion. Målet var att jag skulle slipa klart allt ikväll, men jag stötte genast på en del frågetecken.

På bilden syns boxen som läcker.  Troligen är läckan någonstans i bakkant enligt mina empiriska tester med vattenslang. Men jag vet inte exakt var. den orangea slangen är till gasolen och den svarta slangen är ett rör för landström som är draget genom botten på boxen och tätat med Sika. Tätningen verkar vara ok, även om det inte är så snyggt gjort.

När jag började skrapa bort färg i botten märkte jag att det var något annat typ av material mot bakändan av boxen i botten. Min tolkning är att det är någon form av gammal  lagning eller spackling. När jag skraparmed en skruvmejsel är det inte så svårt att få bort det. Färgen är grön/blå och det ser ut som spackel av glas/plast som i bakkant är flera cm tjockt, vad det nu kan vara? Det verkar inte vara glasfibermatta i i alla fall. Boxen var torr men under spacklet hittade jag ställen som var våta och det är förmodligen där det läcker in någonstans.

Jag stoppade kvällens övningar där eftersom det uppstod en rad frågor som någon kanske kan hjälpa mig med.

Min plan är att skrapa bort spacklet eller vad det nu är och sedan slipa enligt konstens alla regler innan plastningen.

1. Eftersom jag verkar vara läckan på spåren  funderar jag på om det kanske räcker med att lägga plast i skarven/hörnet i bakkant samt på botten en bra bit in. Att plasta hela boxen verkar onödigt arbete, eller?

2. Hur gör jag med genomföringen av röret. Det verkar egentligen inte helt optimalt att ha den i botten av boxen. Smartast vore ju att ha den på boxväggen där inte vatten kan bli stående kan jag tycka. Bör jag ta bort röret helt och plasta igen hålet helt och göra om det, eller går det att få tätt där det är genom att plasta runt röret (röret är inte helt slätt utan väggen är som ett dragspel)? Måste Sikan veck först i så fall, eller kan man plasta över det bara. Finns det smartare lösning för landströmsgenomföringen?

Phu, det här kommer nog ta en stund att få ordning på inser jag nu.

post-10026171-1394237640,6427_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phu, det här kommer nog ta en stund att få ordning på inser jag nu.

Det var många år sen jag passerade det stadiet när jag trodde att man fixade allt på en gång.

Är seglingssäsongen över för din del, så har du ju hela vintern på dig. Annars får du väl smet på lite Stay-A-float  http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1124&artname=T%E4tningsmassa%20-%20Stay-A-float&sok=stay

Din beskrivning av spacklet fick mig att tänka på nåt som jag har för mig kallades stypol. Ett spckel som härdade mycket snabbt och som man brukade ha för att fixera detljer tillfälligt när man skulle plasta fast den. Men det kan ju va nåt annat.

Vissa plastbåtsihopsättare var oerhört duktiga på att slarva och fuska.

Det är alltid lite svårt att sia, när man inte ser ett problem i verkligheten.

Jag skulle tagit bort så mycket så att allt blött blottläggs och får tjangs att tork över vintern.

slipa bort all topecoate minst 10 cm från skadans kanter - som Hasse sa. Det är ju lämpligt att göra nu och sen rugg upp ytan och tvätta av med acceton när du sakll plast till våren. (Skulle jag plastat  hela ankarboxen invändigt hade jag nog bara slipat ren topecoaten - en sån balja kommer ju ingenstans)

När du talar om ett rör som som inte är slät kommer jag att tänka på sådana slangar som elektrikern lägger i hus idag.

Personligen skulle jag inte vilja ha nåt som går genom ankarboxens botten och med den omständiga läggningen jag har hade jag lagt ner hur mycket jobb som helst för att få bort dem och tätat botten ordentligt. Samtidigt måste ju den nya dragningen se snyggt ut på andra sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Ja, jag kan nog vara lite otålig ibland.

Jag går nog på din linje och slipar bort allt och ser hur det ser ut för att avgöra om hela boxen behöver plastas. Om det är fuktigt i plasten får det torka till våren.

Angående genomförningen så är det helt riktigt ett sånt rör som dras i hus och det som du säger att den förmodligen är gjord i botten av boxen för att det blev snyggast på insidan eftersom kabeln då kommer ner bakom ett skott längst fram i förpiken. Frågan är dock ifall det är värt att ha en lösning som är mer osäker ur läckagehänseende. Jag väljer nog att dra ut den och plasta igen hålet. Har du någon idé om vilket rör man bör använda för genomförningen. Vanligt VP-rör? Det borde väl vara enklare att få tätt om röret är slätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte ett helt enkelt arbete att slipa bort all topcoate och jag tror inte det är nödvändigt. Eller som en arbetskompsis brukade säga. Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete

Jag hade slipat bort topcoaten ca 10 cm från där jag hade varit tvungen att plasta. Resten hade jag bara mattat ner, så den blev ren (någorunda) och repig - för att få bättre fäste för den nya topecoaten som du naturligtvis skall måla hela ankarboxen med invändigt när du är klar.

Jag hade bara öppnat upp där det finns fuktigt trä och dyligt. Dvs bakom det spacklet du talar på. Behöver du spackla upp något efter att det torkat - kanske med hjälp av värme - så görs spacklet lämpligen av poyesterplast och talk. Blanda i härdaren före talken. Det går naturligtvis att spackla med plastick padding el.dy.också.

Det är inte alls säkert att det är lättare om röret är slät, eller kanske rättare sagt det är inte lättre. På ett räfflat rör tränger ju plasten in i räfflorna och får ett starkare tag runt röret.

Nu är det ju alltid svårt när man inte ser objektet på plats med ett exakt svar. Om man slipar rent plasten runt röret. Kanske nåt tag på röret med ett sandpapper så man får en ren och en aning repad yta. Avtorkning med acceton och sen plastar upp en stos på säg 5 cm så blir ju det ett vattentät skydd för rör/kabel. se bifogad skiss

Har inte arbetat i verkliga livet med de där slangarna. På min tid var det VP-rör som gällde. Väggarna i slangarna är ju lite tunnare och skulle unna tänka mig hur de ser ut efter ett antal år. 

På elverket hade vi liknande 50 mm gula slangar för nedgrävning. Ibland hände det att en sån slang stack upp lite över markytan. Efter några år hade den förlorat färgen och blev mycket skör och tenderad att smulas sönder  i småbitar, Men det var när de låg helt öppet och i solljus.

Bifogad skiss

Svart - durk

Blått - rör

Rött - upp-plastat skydd

post-945-1394237641,5898_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...