CML75 0 Postad 4 September , 2013 Hej, Jag har en Suzuki DF 140 -07 som gått ca 190h. Under sommaren har den börjat gå sämre. Motorn är kraftlös och kan bara få upp båten i planing med fullt gaspådrag. Jag får som mest upp den till 4500varv/min mot 5600varv/min tidigare. Dessutom tycker jag att den går något ojämt. Lågtrycksbränslefilter och tändstift är bytt. Desutom har jag provat att köra den med lös trycktank istället för den fasta tanken utan förbättring. Någon som hört talas om liknade? Jag har ringt runt till flera auktoriserade Suzuki verkstäder i närområdet (Östergötland) och fått svar som vi utför mest service och har inte sysslat med några större reparationer, jag har ingen dator så jag kan inte läsa felkoder och det är nog beväxning på skrovet som är problemet. Till slut lämnade jag in båt och motor på en auktoriserad verkstad på en marina. Beskeden jag fått därifrån under 4 veckors tid har varit skiftande. Från att det är vatten i bränslet, det finns inget elektriskt fel utan det är mekaniskt tex en ventil, det kan vara spridarna till nu sist att det kan vara datorn som är trasig dvs en reparation på 30kkr. Jag blir lite tveksam till den långa felsökningen och de mycket olika feldiagnoserna och det känns inte helt komfortabelt med att lägga ut så mycket pengar på en reparation om det verkligen inte är datorn som är felet. Har ni några tips på fortsatt handläggning? Jag funderar på att hämta båten och försöka med en annan verkstad. Finns det några tips på Suzuki serviceverkstäder som faktiskt kan laga en båtmotor och inte bara byta olja och impeller? Mvh //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 September , 2013 Jamen herregud!! Va är detta för verkstad..? Ring generalagenten o fråga om det inte finns UTBILDADE mekaniker och relevant felsökningsutrustning på en verkstad i närheten. Tar det längre tid än en timme o hitta felet så har antingen meken en dålig dag eller är han kass! Motorns mekaniska status kontrolleras med ett leak-down test. Därefter körs motorn med en testpropeller under övervakning via diagnosdator och ev andra mätpunkter såsom t ex bränsletryck upp till dess att den börjar strula. När man gjort detta o analyserat de värden man får vet man vad som är fel. jag sätter en slant på att du har skit nånstans i bränslesystemet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CML75 0 Postad 6 September , 2013 Nu har jag varit i kontakt med verkstaden igen. Ett delproblem verkar vara att de tagit emot motor då de som kan något varit på semester. Jag har varit i kontakt med generalagentens service ansvarige och fått lite tips. Det maskinella har verkstaden släppt nu och de hittar inga felkoder vid provkörning. Datorfel har de släppt nu efer konsultation av ovan nämnda serviceansvarige. Det besked jag fått nu är att det troligen är högtryckspump och/eller spridare, vilket låter troligt. Tydligen väldigt känsliga för vatten i bensin vilket kan ha inträffat. Det negativa verkar vara att det inte är säkert att spridarna går att mäta och att pumpen inte heller lämnar felkoder. Priset är 7000kr för en pump och 3200kr per spridare, så det blir ju rätt dyrt för att byta för att utesluta fel. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 September , 2013 Det sitter ett filter på högtryckspumpen, är detta filter skitigt så kan inte högtryckspumpen tillsammans med bränsletrycksregulatorn hålla rätt tryck på rälen speciellt när effektuttaget ökar. Följden blir att motorn inte får tillräckligt med mat och man får de symptom du har. Bränsletrycket är inte övervakat av datorn utan den förutsätter att det är rätt därav inga felkoder. Fel på själva pumpen brukar oftast va av typen att den antingen funkar eller inte alls.. Spridarna är enkla magnetventiler, mängden bränsle styrs av hur länge de är öppna. Även dessa brukar antingen funka eller inte alls. Däremot kan de sättas igen av skit och även detta ger de symptom du har. Spridarna kan rengöras och därefter köras i testbänk för att verifiera att de ger rätt flöde.. Som sagt tror jag risken att nåt är trasigt och faktiskt behöver bytas inte är särskilt stor. Du har mest troligt bara skit nånstans.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CML75 0 Postad 8 September , 2013 Tackar för informationen. Verkstaden skulle undersöka möjligheten att testa spridarna istället för att byta. Enligt generalagenten förstörs spridare och pump snabbt om det kommer vatten i bränslet. Jag håller med dig om att pumpen som jag förstått är mekanisk borde fungera eller inte fungera. När det gäller vatten i spridarna menar de att dom rostar och det borde väl ge samma symtom som skit //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 September , 2013 Etanolen i dagens bensin kan binda vatten upp till en viss gräns i bensinen, nån tiondels procent. Överskrids detta fås fasseparation och vattnet och etanolen faller ur bensinen. Denna blandning av etanol och vatten är korrosiv. Har du haft vatten i soppan är det jätteviktigt att du hittar källan. Ett läckande tanklock är vanligt. Kan bränslepumpen hålla rätt tryck på rälen upp till max efftktuttag är den OK och behöver inte bytas. Detta kan mätas fram. Om spridarna efter rengörning och kontroll håller rätt flöde och vettig strålbild är även dessa OK och behöver inte bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser