Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Erik__1985

B18 varvar inte ur

Rekommendera Poster

Hej har en Ockelbo t16 med en b18 (aq110?) och 100a drev. 13*13 propp. Får högst upp den i 4800 varv och ca 28 knop.

Motorn är av förra ägaren borrad och igenomgången med lager och inslipade ventiler. Kammen är en d. Förgasaren en weber 32/36 dgv. Fördelaren är en rallymodell utan vakumklockan och brytarlöst.

Har ställt tändningen högst möjligt utan spikningar. Ca 30' vid 3500rpm. Den har bra ork från tomgång upp till 4800 varv sen känns det som den stryps. Brukar dem inte kunna varva uppemot 5500? Vad kan vara fel? Har funderat på om de kan vara förgasaren som inte räcker till. Alt toppen som är flaskhalsen. Tacksam för tips o råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Volvo Pentas gamla rekomendationer säger 4500-5100 rpm vid max gaspådrag för visserligen B20 115 och 130 hk men det gäller nog även 110 hästars B18.

Min Coronet 17 Runabout har AQ115 med 100 drev och varvar max 4800 och går då i ca 28 knop och den är frisk med perfekt tändning (123 ignition) och perfekt ställda ventiler.

Tror nog att Din motor presterar rätt så bra, eventuellt att fördelaren inte helt passar?

Hur ser stiften ut om Du kör en stund på max och sen skruvar ut och tittar?, färg och utseende avslöjar en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha då kanske det inte är så illa ändå då. Men ja tänkte att en d- kam kanske vill varva lite mer än c och p tex. Stiften är ngt för ljusa tycker jag. Motorn vill även upp i närmare 100 grader efter en kort stunds körning på mellan 4-4500. På tomgång eller vid Marschfart runt 3000 håller den 80 grader eller mindre. Fördelaren reglerar tändningen något högre än en std marin tror jag. ställer man 27-29 vid 2000 får man ca 14 på tomgång. märmare 40 över 3500 Tack för svaret M v h Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Crescent 54, 16fot med aq120 , (B18 2st stromberg 175 förgasare vp100drev) Jag hade nog ganska prescis samma varvtal och fart som du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips om du vill kolla hur fett motorn går är att beställa ett colortune tändstift på ebay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey sånna har jag läst om. men kan man även se om man har rätt bestyckning på fullgas med ett sådant kit?

just som motorn går nu så ger den inget högre varvtal med den sista 1/5 del på gasen. blir bara lite mer förgasarljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle säga att det är bortkastad tid. Nån extra kuse får du väl ut men inte så du ler från öra till öra. Snarare så att du undrar varför du la tid o pengar på bytet alls. Däremot, det låter som om motorn är ''trimmad'' (rallyfördelare, annan förgasare än original och då kanske det även sitter en kam från bilvärlden i den? Om så är, byt till P-kammen som är anpassad för den konstanta uppförsbacken som är en båtmotors vardag. Byta topp i sig ger som sagt inte mkt glädje, du måste bestycka om förgasaren också vilket kräver ytterligare tid (och pengar om du inte har en uppsättning munstycken liggande. Försök hellre få tag på en AQ145 m tillhörande drev. Betydligt mycket roligare för både peng o arbetsinsats

EDIT: Och där såg jag att du hade bytt kamaxeln som jag misstänkte. Byt tillbaka till P-kammen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag vill även påstå att rallyfördelaren kanske inte heller är bra för kombinationen och glöm inte att det är bara en B18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej kanske skulle satsa på en p-kam istället då. Motorn är iof borrad till antingen 1,9 el 2,0 kan inte b18 toppen bli lite tam isånnafall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

På biltiden när man trimmade PV och Amazoner för fullt så var just en borrad B18 med orginaltopp en bra kombination så toppen spelar inte så stor roll.

Däremot hoppas jag Du inte har ställt in ventilspelet för bilmotor utan efter spec för marinmotor?

Grejen är att troligen så går Din motor rätt så bra, byt gärna kam men sen är nog motorbyte bättre om Du vill åka fortare, det är en båt och ingen bil och några få extra hästkrafter kommer INTE att göra underverk, utan bara kosta pengar och arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha skönt att höra. Njae ventilspelet har ja inte rört. Tickar väl litegrann iaf. Hur stort ska det vara då? Och i vilken ordning justeras det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

0,50-0,55 skall det vara på marin B20, samma på en B18. Ordningen är naturligvis den cylinder där bägge ventilerna är stängda, det finns olika metoder för det. Sök i forumet, orkar inte skriva det nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jepp :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också att du skall ställa ventilspel och tändförställning, men nöja dig med detta.

Volvos D-kam är ganska snäll. Den satt i B20D som ersatte B20C, det är alltså en standard bilkam för dubbelförgasarmotorn. Jag tror inte att den ger inte lika mycket på toppen som en P-kam, men den lilla skillnaden är inte värt besväret och kostnaderna.

Det skiljer på insugningsventilens storlek mella B18 och B20. B18A/B hade 40 mm insug, B20A/B/D 42 mm och B20E 44 mm. Andningen med en B18 topp är alltså begränsad.

Byte till P-kam kommer altltså inte göra några under. 

När jag var i trimmartagen på 70-talet var så rallyfördelare detsamma som Volvo Penta. De var eftertraktade och saknade vacuumföställning och är antagligen just den fördelare du har.

Jag brukade ställa tändningen vid max förställning. Vill minnas att det skulle vara 36 grader vid 3500 rpm, men det är 40-år sedan så det kan mycket väl vara fel på både grader och rpm. Kollade sedan att förställningen ökar kontinuerligt från tomgång. Men, jag tror att motsvarande procedur skulle kunna funka bra för dig om du är osäker på vilken karatäristik fördelaren har.

Mycket viktigt också att du kollar att motorn inte går magert.

Edit: Minns att mot slutet, dvs runt 1974, hade samtliga B20 44 mm insugningsventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt några specar på kammar så ska d- kam vara lite vassare än k tex. Bra mycket vassare än c- kam. Men p kam har ja inte hittat några värden på.

Ja jag skulle kunna tro att den går aningen magert på fulla spjäll. Då sista 1/5 delen inte ger ett dugg på varv. Kanske kolla upp hur bestyckningen ser ut och vad som kan va lämpligt.

Men är det nån som vet om en 32/36 dgv är för liten för min motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror P-kammen kom ganska sent en bit in på 70-talet, marinmotorerna hade D som standard innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo dom vet jag om tack för tipset. Borde den inte lämna mer än så? Om en b20 med enkel solex ska lämna 115?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen erfarenhet av marinmotorerna men B20D med dubbla SU gav runt 100 hk DIN. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/B18

Hur som helst bör förgasaren kunna försörja en motor upp till en bit över 100 hk, gissningsvis 110 - 120 hk. Som jämförelse brukar en 36/36 anges sträcka sig till ca 130 hk.

Jag tror inte förgasaren kommer att begränsa effekten. Men varför inte kolla med Misab.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej när jag kollat med Misab så är det samma bestyckning för AQ130, 130 hästars versionen av b20 marin. Effekten som man får ut beror även på motståndet kontra varvtalet, prova att ändra vinkel på drevet om det är möjligt.

//Ronny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...