Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Jole

Suzuki DF70, Trim/Tilt vill ej gå upp

Rekommendera Poster

Min Suzuki DF70  svar ej på trim/tilt reglagen för att gå upp, endast gå ner. Har varit småstrulig ett tag men nu lagt av helt. Svara varken på knappen på motorns sida eller på fjärreglaget.

Jag har tjuvkopplat och kontrollerat att själva trimmotorn funkerar som den skall åt båda hållen. Det finn en större svart box i motor dit dels två tådar från upp-ner-knapparna gå in samt två kablar till trimmotorn går ut. (Fler kablar är anslutna men reglerar troligen hastigeheten under själva rörelseområdet för trimet.)(den rör sig sanbbare i tiltläget, det övre rörelseområdet)

Vid tryck på nerknappen klickar ett relä i denna box och trimmotorn går som den skall. Detta oavsett vilken av de två nerknapparna jag trycker på. Men med uppknapparna sker inget. Gälelr båda två.

Jag har mätt mellan jord och en av de två trådarna som kommer från knapparna, till boxen, och vid Upp sker inget på någon av trådarna men vid ner får jag +12v på den ena. Jag antar att jag borde fått +12v på den andra vid tryck på nerknappen.

Jag ser att tre trådar är anslutna till upp-och-ner-knapparna och gissar därför att den mellersta matar +12v kontinuerligt och knapptrycken sedan sänder +12v vidare på ena eller andra tråden till själva den svarta boxen. Jag drar därför slutsatsen att felet antagligen inte ligger i den svarta boxen, utan tidigare på vägen dit. eller?

1, Var kopplas signalen från knappaen på motorns sida samman med knappen från fjärreglaget? Finns det fler svarta lådor på vägen?

2, Om knapparna mats med +12v på den mellersta kabeln vid knapparna, var hämtas denna spänning från?

3, Om jag nu är helt ute och cyklar, vad tror ni att felet beror på?

Tack på förhand

Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ett gränsläge på en del motorer som troligen ska begränsa upprörelsen om man har något sm motorn kan slå i innan max uppe den brukar sitta i framkant på motorn den sitter lite utsatt till och man kan koppla förbi den om man inte behöver begränsnigen hur som helst ksn man bygla den i test syfte

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack BMW330.

Innan jag fick bryta felsökandet för kvällen så lyckades jag följa kablarna så långt att jag faktiskt hittade en lite mickrobrytare reagerar på en klack när motorn nått sitt max uppfälda läge. Skall testa i morgon att koppla ur den.

 

Med vänlig hälsning,

Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... någar funderingar till inför kvällens felsökande.

Jag försöker lista ut vilka kvarstående felkällor jag har

Se bifogad bild

1, Någon som vet om switchen i bild A skall ge en potentialfri slutning eller brytning när motorn nått sitt maxläge (tilt) eller om den har 12v och ger en slutning eller brytning av detta?

2, Någon som vet om trimmgivaren i bild B enbart förmedlar värden till trimmätaren vid förarplatsen eller om den även ger någon form av kontrollsignal till trim-/tiltmotorn, t.ex sänker rörelsehastigehet av motor inom området för trim?

Anledningen till min 2:a fråga är att trimmätaren vid förrarpltsen inte fungerade då jag köpte RIBen så där vet jag finns ett fel men jag vet ej om det är givaren eller mätaren eller något mellan dessa. Vill därför ,i detta läge, inte utesluta att den kan vara boven i dramat.

 

post-10004994-1394237640,8245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo hej igen

Sver på fråga 1 är att det är en brytande kontakt som vi löste med en sockerbit på grabbens

motor i våras

på fråga 2 vet jag inte men jag tror att det bara är en signal till instrumentet

vi (grabben) har samma problem men det tänkte vi meka med när båten står på land (det går åt mindre med verktyg om det räcker med att böja sig ner och plocka upp dom när man tappar dom....)

/Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Börje.

Nu är problemet identifierat och löst.

Det var just den brytaren som finns med i bild A  i mitt förra inlägg som spökade. Den syns även på bild här. Den satt placerad under det aluminiunbläck som den just på fotot vilar på.

Jag hade faktiskt dubbla fel kopplat till denna. Dels var en av de två blå kablarna som är kopplade till denna avbruten ca 10 cm före brytaren just på ett ställe där den från fabrik är fastspänd med en plaststrapp och dessutom gör en skarp böj. Detta gick inte att se eftersom kablarna låg dolda i en skyddsslang. Samtidigt hade brytaren lagt av och kunde ej skapa slutet läge vilke fick systemet att tro att motorn hela tiden var maximalt upptiltad. 

Jag har i min båt inget behov av denna brytare då jag inte behöver begränsa motorns översta tiltläge så jag tog helt enkelt och kopplade (lödade och isolerade) de två blå kablarna med varandra inne vid elektronikenheterna under motorkåpan och plockade bort brytaren

 

Stort tack för tipsen

 

post-10004994-1394237641,375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...