Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
hangun

Imorgon åker vi

Rekommendera Poster

Behöver er hjälp. Åker 50 mil imorgon o ska titta på en numbus 22 dc från 2000 med en bensinare 5,7 l insprutning från 2007. Ska vara tipskick inkl 80 kärra

Har känts ok men nu såg jag denna

http://www.blocket.se/vi/40962377.htm

En diesel och annan typ av båt men vad tror ni? Vet det lite olika båtar men behöver höra hur ni tänker som rutinerade båtägare. Hoppas på era åsikter nu!!

Med vänlig hälsning,

Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt Nimbusen, vet att aquador hade problem med skroven under några år, tror de var till verkade på Irland. Nimbusen är mera båt tycker jag iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk de 50 milen imorgon och se det som en utflykt som ger erfarenhet.

Känns det bra så inled förhandling veckan därefter.

I valet mellan Nimbus och Aquador väljer jag Nimbus 8 dar i veckan!

Sen tycker jag det verkar som om Aquadorens motor är lite klen för en sån båt. 130 hk verkar i mina ögon lite för lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det känns som nimbus är en bra båt. Åkte en nimbus 21 en kort sväng förnågra år sedan. Den gick som ett lok genom vågorna. Väldigt bekväm att åka i. Är väl bensinförbrukningen som oroar samt ägandet i sig av en båt. Vad kan denna nimbus drani marchfart? Ursäkta jag så många frågor men van blir lite nojjig inför båtköp. Inte så enkelt sälja båt om man ångrar sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk och kolla på Nimbusen knacka känn på grejerna kolla konstruktionen, ta i durkar, gunga båten hoppa på båten osv, så kommer du märka att du testar en nordisk kvalitetsprodukt. Du har då nåt att utgå ifrån jämföra med, och jag tror du kommer märka skillnaden mellan de importerade och nordisk tillverkade. Det är min erfarenhet / uppfattning. Sedan vad gäller bränsleförbrukning så går detta jämtlopp ut med förbrukning och underhållskostnader jämfört med dieseln. Åker du normalt är skillnaden mellan diesel försummbar. wink Skulle jag byta båt blev det en Nimbus eller Aquador, snygga stabila båtar proffsigt byggda med bra planlösningar, båtar för långt ägande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om det är sötvattenkylning på motorn, dvs att du har ett slutet system med glykol som cirkulerar. Var har båten gått sött eller salt vatten. Kolla upp om limpor är bytta, kolla efter läckage, hör med ägaren hur service av motor och drev utförts. Ta med en träklubba, knacka i akterspegel och i botten på båten. I akterspegeln ska det låta stumt som att slå i betong, ett dovt hårt ljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser motorn ut. Båten ligger just nu på västkusten

post-10025633-1394237640,3289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser motorn ut. Båten ligger just nu på västkusten

Kossor. Var har du din båt ligger?

post-10025633-1394237640,3844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nimbus 22:an är ju tillverkad i Coronet 21 dc formarna som Nimbus köpte av Coronet vid konkursen. Det är ett av dom bättre 21 fots skroven som tillverkats, går som en dröm i sjön. Tål rejält med sjö utan att man behöver slå av på takten. Tror inte du blir missnöjd. Rätt motor också, en undermotoriserad båt blir skitjobbig i längden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ju rent och fint ut vilket är ett bra tecken!

Jag gissar att den varit ute för försäljning ganska länge då bilden är från i våras. De flesta tar inte såna bilder om man inte vill sälja.

PS

Vad jag menar är att det borde finnas bra prutmån på den.

Jag skulle inte börja prata köp på en gång som jag antydde i mitt svar ovan. Kolla på den, kanske på en annan båt också och känn efter. Se det som en lärotid. Ju fler båtar du tittar på desto tydligare blir det vad du gillar och vad du är ute efter. Bli inte förälskad på en gång. Bli lite småkär bara. Fundera sedan ett par varv till och köp sedan med hjärtat och förhandla med huvudet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den borta från blocket nu men var till salu där. Lade ett preliminärt bud som de accepterade med passus att jag ville se och undersöka först o ta beslut på plats.

Självklart hör jag av mig när vi hemma igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt motor i nimbusen insprutning drar dessutom mindre än förgasare. Nimbusen går väldigt fint i sjön. Kolla kapellet mycket kapell på en sådan båt inte helt gratis att sy nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger i Siljan närmare bestämt hockeymetropolen Leksand, men sommartid trailar vi till Mälaren för att få en annan upplevelse. Var kommer din båt ligga? Nimbusen ser skitfin ut underbart skrov, kollat på dessa, men jag har alltid varit förälskad i Ockelbo sen barnsben. Men skulle det bli byte till nåt större så blir det Nimbus eller Aquador, snygga skrov lättdrivna, stabila som en Ockelbo blushyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har stuga i grönklitt så funderar på orsa. Men varit inne på leksand då vihar närmare dit. Vi älskar siljan och orsasjön. Så fin miljö och klart vatten till skillnad från mälaren (västerås). Blir orsa eller leksand. Beror på tillgång på båtplats. Vi hörs nog mer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör av dig så vi får veta hur det gick med köpet, kul du tänker Leksand. Båtplats finnes lite varstans runt älven, vi har sjösättningsramp i byn här, bor 20 distans från Leksand. Från Leksand till Mora tar det runt 1,5 timmar med fullt pådrag, du har väl 45 min upp till orsa. Finns mycket att se runt siljan, det finns  en otroligt fin ö Waverön. Där har du en trevlig gästhamn underbar natur och tillfällen för bad. Men Mälaren är det inte mycket som slår, just alla dessa hundratals kobbar, gästhamnar mm, vi kanske kan byta båtplats du lånar här vi åker till Västerås.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen dum ide alls. Trevligt kunna vaiera lite. Verkar finnas lediga platser i mälarparken i västerås. Bra ramper också. Ska ringa o kolla om det finns ledigt nästa år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt att det gick bra med båten. 

Fast du lämnade ifrån dig båten en aning tidigt. Det skall bli perfekt båtväder även nästa helg. smiley

Dessvärre blir det ingen möjlighet till segling för mig förrän i slutet av September, å andra sidan är det långt till nyår, så några turer till i år kan det nog bli.

Sen har jag varit ute på kortare seglatser i januari de två senaste åren. En tradition som man borde försöka uppehålla - bara inte vattnet blir för hårt. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...