solwag 0 Postad 3 September , 2013 Vi har blivit förtjusta i en Hunter o funderar på att köpa en. Gillar den både inne o ute. Framförallt för att kölen inte är så djupgående, den är rymlig för sin storlek o man får mkt båt för pengarna. Nån som har några åsikter om detta amerikanska båtmärke, vore intressant att höra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2013 Jag träffade en bekant för ett tag sedan. Sist jag träffade honom letade han båt för att segla i Medelhavet. Han tittade på typ HR, Najad osv. Prisklassen skulle vara runt en mille. Nu visade det sig att det hade blivit en Hunter 450. Ganska förvånande, det är ju en viss skillnad mot HR osv. Historien är den att han besökte en mäklare men han tyckte inte om båten han tittade på. Mäklaren föreslog att min bekant skulle titta på en Hunter 450:a som fanns där. Storleken verkade vettig och priset var bra så något motvilligt gick han ombord. Ner kommer man via en svängd trappa, då börjar ju varningsklockorna ringa hos en svensk seglare. Men, det var ljust och luftigt och en mycket tilltalande inredning. Båten var mycket välutrustad. Hans fru sa Köp. Nja, han var fortfarande mycket misstänksam. Hunter kör ju utan akterstag och har istället kraftigt svepta spridare. Likså storskotet på en targabåge. Lösningar som vi inte är vana vid. Mäklaren gjorde en deal så att de kunde prova båten ett par dagar, det gick inte att motstå, skulle de inte köpa skulle de betala en låg hyra. Min bekant med fru åkte och handlade och stack ut. Båten låg akterförtöjd (så klart) så det var lätt att komma ut. De seglade iväg. Lite underriggad och ingen racer (till skillnad mot HR men, det funkade, den var trevlig att segla och uppförde väl i sjön. Den tjusiga, svängda trappan fungerade under gång. Även kök, toa mm. När de kom tillbaka till mäklaren hade de bara en fråga: Var skriver vi på? Nu har de haft båten ett tag, den ligger i Turkiet och de seglar ca 3 månader år gången. Min bekant är helt övertygad att han gjorde rätt när man köpte den här båten. Kvalitet kan man alltid diskutera men allt fungerar och verkar hålla. Båtens funktioner är väldigt genomtänkta bla med ett stort duschrum (nästan badkar), stort kök där det går att laga mat. Bekväma soffor osv. Man bor bra och den är trevlig att segla. Och det är fullt med genomtänkta lösningar. Jag tycker historien är ganska lärorik. Man ska inte sitta fast i ett konservativt tänkande utan våg prova det som är lite annorlunda. Man se till ändamålet med båten. Är seglingsegenskaperna det enda viktiga? Vad tycker övriga familjen? Osv. En sak jag tycker man ska koma ihåg är att de stora, massproducerande varven har enorma resurser när de tar fram en ny båt. Det kostar fantasisummor att ta fram alla formar mm som behövs för att hålla ner produktionskostnaderna. Båten måste sälja! Kritik om dålig kvalitet, slarvigt bygge osv får förödande konsekvenser, det drabbar inte bara den nya båttypen utan alla båtar som varvet producerar. Idag tror jag det är rätt att köpa en massproducerad båt. Hunter producerar ca 1000 båtar om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solwag 0 Postad 11 September , 2013 Tack för din berättelse! Har också förstått att det gått prestige i välkända svenskbyggda båtar. Precis som folk fnös åt plastbåtarna när de kom på 70-talet! Vi funderar vidare och kollar lite andra båtar också för att jämföra, men återkommer nästan alltid till Huntern! Nu hoppas vi på bra höstpriser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 15 September , 2013 Jag har också sneglat lite åt Hunter. Jag gillar deras inredning. Jag fladdrar väldigt när jag kikar båt. Idag ska jag tex titta på en Elan 40 Som sagt, nu hoppas vi på riktigt fina höstpriser, nu när mörkret och regnet kommer tror jag förhandlingsläget förbättras avsevärt. Lycka till i höstmörkret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solwag 0 Postad 15 September , 2013 Vi har nu både kollat flera Bavaria 36-39, Jeanneau och Benetau förutom Huntern årgångar 2001-2007.Tidigare var vi inne på Najad, HR o Diva. Men har nu helt övergivit tanken på 70-80-90 talare. Lägger hellre några hundringar till o får en nyare båt. En äldre båt är gammal oavsett uppdateringar. Just nu verkar Benetau Oceanis cc 36 mest intressant med dess väldigt rymliga akterkabin. Huntern är dock med på top 5 - ännu.Vi avvaktar köp. Men ägarna måste inse att deras begärda priser måste ner mer. Så vi väntar nog till våren. Då slippet vi vinterkostnader o allt det besväret. Kanske vi köper en båt utomlands o seglar hem genom Kielkanalen. Vore ett kul äventyr! Kolla på www.yachtworlds.com där finns de flesta båtar i alla storlekar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 16 September , 2013 Men ägarna måste inse att deras begärda priser måste ner mer. Så vi väntar nog till våren. Då slippet vi vinterkostnader o allt det besväret. Man skulle ju även kunna vända på det och konstatera att köparna måste inse att de för att bli båtägare måste betala mer än vad de trodde. Marknadsekonmi är fina grejer. Självbalanserat och allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser