Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst Dan Ageland

förtöjningslinor

Rekommendera Poster

Gäst Dan Ageland

vill gärna få lite hjälp med att hitta rätt förjöjningslinor, vid tillfällig förtöjning. Har läst en artikel i Praktiskt Båtägande(4-03) om material i linor. Blir inte klokare av att läsa hjälpen i Hjertmans senaste katalog om linor. Nu undrar jag vad skall man använda för linor skall de vara i polyester/polyestersilke eller nylon? Ja det är inte lätt men ni kanske kan hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Nylon - när det åldras av solljus så går trådarna av i kardelerna och den blir till sist som en sliten diskborste, inte trevlig att hanskas med, svår att skjuta i hop vill gärna trassla. men den är billig och flyter. Polyester - starkare än nylon. har inte diskborst syndomet och polyestersilke är en mer fintrådig variant som känns behaglig att arbeta med. Smidig och mjuk även vid kyla. Detta är min personliga tolkning av linornas användings område. 2 st 5 metare polyester. 2 st 10 metare polyester. Detta som till tillfälliga förtöjningar Men att ha en lång tamp, om du måste ha håll från andra sidan viken, den kan du välja att ha i nylon då den används sällan (och man behöver hålla i pengarna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cilla

Jag håller med George förutom det om kylan. Fast det beror på vilken kyla man talar om förstås. Tampar i nylon går lättare att knopa med i minusgrader. Ju plastigare desto mindre vattenhållande och mjukare i minusgrader. En polyesterlina kan vara helt omöjlig att knopa med på vintern. I övrigt tycker jag inte att det är så viktigt med exakt vilket material man använder för tillfälliga förtöjningar, bara de är tillräckligt grova så att de tål lite slitage och kan tappa delar av kardelerna utan att linan går av när båten belastar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Dockline-linorna. Dyra, men mycket trevliga att arbeta med, lätt att stuva, smidiga och mjuka. Dessutom elastiska. Splitsad ögla i ena änden. Enda nackdelen jag kan komma på med dem är priset...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar mjuka linor, nylon är ju rent av vidrigt att hålla på med. Men men.... smaken är ju som....... 2st 6,5m och 2st 10m är bra att ha. Bekvämt med lite längd så man bara drar igenom på bryggorna så slipper man kliva iland när man skall åka. PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus 31

Det kan vara bra att ha tunna tvinnade linor vid tillfällig förtöjning för att få bort ryck som kan bli olidliga i en hamn som har inbäring. Att kastas sida till sida när fören stoppas upp med ett ryck för varje våg gör att man sover dåligt. Med två långa tunna linor i lämplig vinkel fören/bryggan kan man få en fjädring som skonar knapar och besättning. Säkra upp med slakande kraftiga linor som aldrig sträcks ut helt. Lämna inte gummifjädrarna vid bryggan. Dom kan komma väl till pass när stormen drar över i den främmande hamnen. En kraftig kort lina utan fjädring kan rycka loss fästena i bryggan eller knaparna på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående förtöjningslinor: Det är även viktigt att vara noggrann med att inte överdimensionera tågvirket ombord för förtöjning. Onödigt grova tampar på din båt (vilket är mycket vanligt!) gör dels att de blir onödigt tunga att hantera, och förstås - tar större plats. Men framför allt finns det risk att det helt enkelt blir för grovt för att fungera riktigt bra ihop med de knapar & klys som finns monterade ombord. Kom ihåg att en vanlig simpel 8mm pricklina klarar uppemot 800 kg i ren dragbelastning! Det är därför viktigt att du anpassar dimensionerna på tamparna efter det du knyter fast själva linan i, för det är mycket sällan en tamp går av som är rätt fastlagd och rätt dimensionerad. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar att köpa en polyesterlina på Biltema (finns rullar på upp till 50 m, 50m à 14mm kostar drygt 400kr) och sedan själv bestämma de längder du behöver för din förtöjning. Alltid bra med en riktigt lång extra tamp. Tjocklek efter påfrestning jag har valt 14mm vilket är väl tilltaget, men jag har min båt i sjön stora delar av året och vill gardera mig mot hårt väder och grov sjö. (ligger i öresund)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 st vanliga 3-tvinnade 10 meters 16 mm, 2 st dockline 6 meter och 1 st 10 meters 16 mm, 2 st FSE Robline 8 meters 18 mm,  dessutom fasta ankorlinor fram, 1 på 30 meter o 1 på 50 meter (band), forshaga gummidämpare som passar nämnda tampar/förtöjningslinor - det räcker mer än väl.

 

Senast ändrad av Kjelle11 | 28 mars 2008 | 00:14

 

Senast ändrad av Kjelle11 | 28 mars 2008 | 00:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med polyester multiplate lina 2x6m 2x12 meter och några längre som spring eller vid slussning.

Multiplate är så kinkfri/trasselfri som en lina kan bli.

Använde tidigare Dochline? men ytterhöljet och denn stumma kärnan levde sina egna liv efter några år, så den blev lite jobbig att knopa.

Om du använder ankarnad (ankarolina) i fören måste du använda Ryckdämpare för linan är helt stum.

 

Bungy dämpare är helt suveräna, dom kan du enkelt montera där coh när det behövs utan att lossa förtöningarna.

 

I extrema fall kan man använda en fender som ryckdämpare, läggfendern mellan tapen och bryggan om bryggan är hög eller gör öglan så stor att fendern ryms i öglan, fungerar kanon i hård sjö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...