Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Jag har problem med läckage in i förpiken. Efter visst detektivarbete har jag kostaterat att läckan kommer från ankarboxen i stäven. Jag har dock inte lyckats hitta exakt vart. Konstaterat är dock att det läcker i botten/nära botten på boxen (max ett par cm upp på väggen akteröver om det är så att spricka sitter där. Totalt okunnig på området behöver jag råd om hur jag skall gå till väga för att täta läckan. Finns det någon tät färg man kan måla med eller skall man plasta om botten/hela boxen invändigt? Vad skall jag i så fall använda och hur går jag tillväga? Läste också någonstans att det måste vara minst 20 grader varmt för att arbeta med Epoxi. Jag har inte tillgång till inomhushall och det känns lite överdrivet att lägga båten på varv för att göra en sån tätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macallan 0 Postad 3 September , 2013 Hej Testa 3M´s nya extreme sealing tejp finns att köpa hos www.legoelektronik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Tack för tips. Frågan är bara om tejpen är en bra permanent lösning? Jag lägger ju ner/tar upp tampar och fendrar etc ur luckan ganska frekvent. Det verkar dessutom som att det spolar in en del vatten genom dräneringshålen i luckan på tuffa kryssar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 September , 2013 För att kunna svara på frågan - hur ser sprickan ut? En bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Problemet är att jag inte hittat sprickan. Bara lokaliserat ungefär var den finns. Ägnade flera timmar med vattenslang och litet vattenflöde åt detta, men jag kan inte se någon spricka. Därför tänkte jag att man kanske kan plasta hela/delar av botten i boxen eller liknande, men det kanske blir mer jobb än att hitta själva sprickan och göra en mindre lagning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 3 September , 2013 Jag skulle plastat på ett lager på hela botten+sidorna och sen lagt på ett lager TopCote, inte så mycket jobb-slipa ner ytan innan och sedan på med ett lager glasfibermatta i antingen polyester eller epoxi beroende på vad som sitter där innan. Retfullt om läckan finns kvar beroende på att man missat sprickan/orna, vatten har en förmåga att färdas en bit innan det kommer ut och blir synligt, inte säkert att läckan finns där du tror. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Tack för tips. Troligen är det polyester( skrovet skall i alla fall vara det ). Hur är det med temperaturen? måste det vara högsommarvärme för att man ska kunna plasta enligt ovan? Har du möjligen tips på länk eller liknande med beskrivning hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 September , 2013 Hur man målar med topcoat, http://www.hrbs.se/plastarbete.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 September , 2013 Jag håller ned Roger. Jag skulle sipa rent och plasta upp ett eller två lager 450 grams matta laminerat med polyester. Att det är polyester är jag näst intill 100% säker på. Då kan du måla över med nån ljusgrå variant av topecoate. Väljer du epoxy får du måla med en tvåkompoments färg. Till epoxy (som man billigast köper på Biltema) använder man väv som är 300 gram/m2. För att få upp värmen skulle jag avgränsa förpiken och sätta in ett oljefyllt element eller värmefläkt i några dar. När det är renslipat i ankarboxen hade jag nog satt dit ett litet oljefyllt element i boxen över natten innan jag plastade, och på något sätt riggat till det när jag plastat klart. Tex ställa elementet på ett par klena bräder och bygga nån form av tält över av isolering. Brukar anväda liggunderla, markrfigolit och betontäckningsmattor för att isolera när det är kallt och jag skall plast. Man får ha lite fantasi för att begränsa volymen man behöver värma upp. Har ett par små 600w oljefyllda element som jag har för allehanda arbete. Liknar detta http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-600w-230v-410195 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 3 September , 2013 Det råkar inte vara en S30 som du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Nä, Omega 36. Är det liknande problem med S30? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 3 September , 2013 Japp, iaf på den senare modellen. Fick hela kölsvinet fyllt vid en hård lång kryss vid ett tillfälle. Som tur var visste vi var det kom ifrån, annars kunde man ha blivit lite nervös. Minns inte riktigt hur det åtgärdades eftersom det inte gjordes i min regi. Har ett vagt minne - är snart 30 år sen - av att det berodde på ett fel på avrinningen, och inte någon spricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Tack för svar. Det får nog bli en sån lösning med polyesterplastning. Du vet möjligen ingen länk till någon steg-för-steg beskrivning på hur man gör, eller står det kanske på grejerna man köper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Hmm. Att det läckte i dräneringshålen menar du? Har jag förstås inte kollat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 September , 2013 Det kan vara olika orsaker till läckaget, detta har tex hänt förut. 1. Dräneringshålet är borrat från utsidan och för långt ner så att det ligger under dräneringspunkten för ankarboxen, dvs det kommer in vatten vid högre vågor/sjögång. 2. Botten på ankarboxen är dåligt laminerad mot skrovet dess lägst punkt. 3. Något annat hål finns upptaget som är dåligt tätat. Om det är alt 1 eller 2 så skulle jag slipa och laminera på mer glasfiber och polyester. Polyester härdar men härdar sakta om temperaturen är lite låg (fäster på tidigare polyester). Epoxi däremot måste ha minst 20 grader för att härda helst 25 grader men har å andra sidan fördelen att det fäster på tidigare epoxi och bättre på de flesta material. Jag skulle absolut plasta hellre än att kleta dit något annat i fall det är undermåligt gjort från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 September , 2013 Man måste naturligtvis ha dräneringshål. Har byggt några ankarboxar på redan färdiga båtar, Jag brukar borra ett hål på lägsta punkten längst akter i ankarboksen på varje sida. täta laminatet med topecoat när jag målar boxen på insidan. Man skulle ju också kuna tänka sig täta genom att stryka på laminatet med epoxy, men det tycker jag är lite att överdriva om man ändå målar med topecoat intill. Över hålet på utsidan brukar jag sätta ett dräneringsbleck http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=650&artname= ca 45 grader neråt och akterut kan synas på bifogad bild. http://www.glasfiberteknik.se/pdf_filer/gordetsjalv.pdf http://boatworkstoday.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Skulle tro att det handlar om nr 2. När jag testade med att spruta med vattenslang på olika ställen verkade det vara det mest troliga. Men det finns en genomförning, en slang/rör för kabel till landström som ser spacklad ut som tätning av något slag (sika?)Men jag tyckte inte att det läckte på det stället. Bör jag om jag väljer att plasta hela boxen göra om hela den tätningen (ta bort spackel/sika) eller kan jag bara plasta över det? Ang temperaturen vid polyesterplastning. Hur låg kan den vara? Nu är det väl sådär 10-15 grader ute på dagarna men under 10 på nätterna där jag bor. Duger det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 3 September , 2013 Tack för länktips. Hittade även den här boken som verkar innehålla en del matnyttigt. http://www.carbontrikes.com/komposit/Fiberkompositlaminering.pdf Det finns redan dräneringshål i boxen och även sådana bläck som du hänvisar till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 4 September , 2013 Surfade lite, hittade detta, nästan exakt samma sak som vi råkade ut för. Kanske har din båt liknande problem? http://s30.se/arets-byxelkrok-berattad-av-magnus-arnebjork/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 4 September , 2013 Nej, det verkar inte vara samma typ av läcka. Vattnet tränger in vid väldigt låg nivå i botten av boxen. Jag gissar på någon form av spricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 4 September , 2013 Ursäkta en dum fråga. Det är händelsevis inte kondens som visar sej på insidan? Det blir ganska rått o kallt i en ankarbox och är det bara en tunn vägg in till den varma ruffen kan det bli ganska kraftig kondens där. Det skulle kunna förklara varför du inte hittar någon spricka. I vår båt ser jag till att inte kuddar mm ligger mot väggen på veckorna för annars är de blöta när jag ska ut på helgen. Ska nog försöka isolera där i vinter. Hoppas du får till problemet . Med vänlig hälsning, Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Crona 1 Postad 4 September , 2013 Trodde att det var kondens först men en solig dag testade jag med vattenslang och då kunde jag konstatera att det sipprade in vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 4 September , 2013 10-15 grader räcker till att plasta med polyester och du kan även påskynda förloppet med en kupevärmare, men se då till att inte värma för mycket, du bör inte låta det bli varmare än 30-40 grader för då härdar det för fort. Innan du börjar plasta bör du dock se till att du fått bort allt som är löst och blött, och om möjligt även slipat bort all topcote eftersom den innehåller vax och gör att det fäster sämre. Dammsug sedan, låt torka om det är blött. och tvätta noga med aceton och rena trasor så du få ett bra vidhäftning, Du bör även se till att du har en bra dränering ut på lägsta punkten helst i fören, så syns den minst. Du bör göra hålet så stort att du kan spola ut små grus mm som kan samlas där och att du även kommer åt med en liten pensel att måla dränerhålets kanter med topcote närr du ändå håller på dvs runt dia 15 mm bör det vara minst för god funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser