Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Mr_Crona

Täta ankarbox

Rekommendera Poster

Jag har problem med läckage in i förpiken. Efter visst detektivarbete har jag kostaterat att läckan kommer från ankarboxen i stäven. Jag har dock inte lyckats hitta exakt vart. Konstaterat är dock att det läcker i botten/nära botten på boxen (max ett par cm upp på väggen akteröver om det är så att spricka sitter där. Totalt okunnig på området behöver jag råd om hur jag skall gå till väga för att täta läckan.

Finns det någon tät färg man kan måla med eller skall man plasta om botten/hela boxen invändigt? Vad skall jag i så fall använda och hur går jag tillväga? Läste också någonstans att det måste vara minst 20 grader varmt för att arbeta med Epoxi. Jag har inte tillgång till inomhushall och det känns lite överdrivet att lägga båten på varv för att göra en sån tätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Testa 3M´s nya extreme sealing tejp

finns att köpa hos

www.legoelektronik.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. Frågan är bara om tejpen är en bra permanent lösning? Jag lägger ju ner/tar upp tampar och fendrar etc ur luckan ganska frekvent. Det verkar dessutom som att det spolar in en del vatten genom dräneringshålen i luckan på tuffa kryssar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kunna svara på frågan - hur ser sprickan ut? En bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att jag inte hittat sprickan. Bara lokaliserat ungefär var den finns. Ägnade flera timmar med vattenslang och litet vattenflöde åt detta, men jag kan inte se någon spricka. Därför tänkte jag att man kanske kan plasta hela/delar av botten i boxen eller liknande, men det kanske blir mer jobb än att hitta själva sprickan och göra en mindre lagning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle plastat på ett lager på hela botten+sidorna och sen lagt på ett lager TopCote,

inte så mycket jobb-slipa ner ytan innan och sedan på med ett lager glasfibermatta i antingen polyester eller epoxi beroende på vad som sitter där innan.

Retfullt om läckan finns kvar beroende på att man missat sprickan/orna, vatten har en förmåga att färdas en bit innan det kommer ut och blir synligt, inte säkert att läckan finns där du tror.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. Troligen är det polyester( skrovet skall i alla fall vara det ). Hur är det med temperaturen? måste det vara högsommarvärme för att man ska kunna plasta enligt ovan?

Har du möjligen tips på länk eller liknande med beskrivning hur man gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller ned Roger.

Jag skulle sipa rent och plasta upp ett  eller två lager 450 grams matta laminerat med polyester. Att det är polyester är jag näst intill 100% säker på.  Då kan du måla över med nån ljusgrå variant av topecoate.

Väljer du epoxy får du måla med en tvåkompoments färg. Till epoxy (som man billigast köper på Biltema) använder man väv som är 300 gram/m2.

För att få upp värmen skulle jag avgränsa förpiken och sätta in ett oljefyllt element eller värmefläkt i några dar.

När det är renslipat i ankarboxen hade jag nog satt dit ett litet oljefyllt element i boxen över natten innan jag plastade, och på något sätt riggat till det när jag plastat klart. Tex ställa elementet på ett par klena bräder och bygga nån form av tält över av isolering.

Brukar anväda liggunderla, markrfigolit och betontäckningsmattor för att isolera när det är kallt och jag skall plast. Man får ha lite fantasi för att begränsa volymen man behöver värma upp.

Har ett par små 600w oljefyllda element som jag har för allehanda arbete. Liknar detta http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-600w-230v-410195

post-945-1394237639,2115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, iaf på den senare modellen. Fick hela kölsvinet fyllt vid en hård lång kryss vid ett tillfälle. Som tur var visste vi var det kom ifrån, annars kunde man ha blivit lite nervös. Minns inte riktigt hur det åtgärdades eftersom det inte gjordes i min regi. Har ett vagt minne - är snart 30 år sen - av att det berodde på ett fel på avrinningen, och inte någon spricka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Det får nog bli en sån lösning med polyesterplastning. Du vet möjligen ingen länk till någon steg-för-steg beskrivning på hur man gör, eller står det kanske på grejerna man köper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Att det läckte i dräneringshålen menar du? Har jag förstås inte kollat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara olika orsaker till läckaget, detta har tex hänt förut.

1. Dräneringshålet är borrat från utsidan och för långt ner så att det ligger under dräneringspunkten för ankarboxen, dvs det kommer in vatten vid högre vågor/sjögång.

2. Botten på ankarboxen är dåligt laminerad mot skrovet dess lägst punkt.

3. Något annat hål finns upptaget som är dåligt tätat.

Om det är alt 1 eller 2 så skulle jag slipa och laminera på mer glasfiber och polyester. Polyester härdar men härdar sakta om temperaturen är lite låg (fäster på tidigare polyester). Epoxi däremot måste ha minst 20 grader för att härda helst 25 grader men har å andra sidan fördelen att det fäster på tidigare epoxi och bättre på de flesta material.

Jag skulle absolut plasta hellre än att kleta dit något annat i fall det är undermåligt gjort från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste naturligtvis ha dräneringshål.

Har byggt några ankarboxar på redan färdiga båtar, Jag brukar borra ett hål på lägsta punkten längst akter i ankarboksen på varje sida. täta laminatet med topecoat när jag målar boxen på insidan. Man skulle ju också kuna tänka sig täta genom att stryka på laminatet med epoxy, men det tycker jag är lite att överdriva om man ändå målar med topecoat intill.

Över hålet på utsidan brukar jag sätta ett dräneringsbleck  http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=650&artname=

ca 45 grader neråt och akterut kan synas på bifogad bild.

http://www.glasfiberteknik.se/pdf_filer/gordetsjalv.pdf

http://boatworkstoday.com/

post-945-1394237639,4392_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det handlar om nr 2. När jag testade med att spruta med vattenslang på olika ställen verkade det vara det mest troliga. Men det finns en genomförning, en slang/rör för kabel till landström som ser spacklad ut som tätning av något slag (sika?)Men jag tyckte inte att det läckte på det stället.

Bör jag om jag väljer att plasta hela boxen göra om hela den tätningen (ta bort spackel/sika) eller kan jag bara plasta över det?

Ang temperaturen vid polyesterplastning. Hur låg kan den vara? Nu är det väl sådär 10-15 grader ute på dagarna men under 10 på nätterna där jag bor. Duger det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det verkar inte vara samma typ av läcka. Vattnet tränger in vid väldigt låg nivå i botten av boxen. Jag gissar på någon form av spricka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en dum fråga.

Det är händelsevis inte kondens som visar sej på insidan?

Det blir ganska rått o kallt i en ankarbox och är det bara en tunn

vägg in till den varma ruffen kan det bli ganska kraftig kondens där.

Det skulle kunna förklara varför du inte hittar någon spricka.

I vår båt ser jag till att inte kuddar mm ligger mot väggen på veckorna

för annars är de blöta när jag ska ut på helgen.

Ska nog försöka isolera där i vinter.

Hoppas du får till problemet .

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde att det var kondens först men en solig dag testade jag med vattenslang och då kunde jag konstatera att det sipprade in vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10-15 grader räcker till att plasta med polyester och du kan även påskynda förloppet med en kupevärmare, men se då till att inte värma för mycket, du bör inte låta det bli varmare än 30-40 grader för då härdar det för fort.

Innan du börjar plasta bör du dock se till att du fått bort allt som är löst och blött, och om möjligt även slipat bort all topcote eftersom den innehåller vax och gör att det fäster sämre. Dammsug sedan, låt torka om det är blött. och tvätta noga med aceton och rena trasor så du få ett bra vidhäftning,

Du bör även se till att du har en bra dränering ut på lägsta punkten helst i fören, så syns den minst. Du bör göra hålet så stort att du kan spola ut små grus mm som kan samlas där och att du även kommer åt med en liten pensel att måla dränerhålets kanter med topcote närr du ändå håller på dvs runt dia 15 mm bör det vara minst för god funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...