mats-z 0 Postad 2 September , 2013 Hej alla båtvänner! Jag lackade min båt Loreley, ca 50 kvm teakdäck med Coelan, den mycket högt rekommenderade som bästa produkten med 10 års garanti. Lackningen utfördes tillsammans med personer som har upp till 30 års erfarenhet av att arbeta med träbåtar. Instruktionerna följdes till punkt och pricka, då detta noterades vara av mycket stor vikt. Tyvärr levde produkten inte upp till sina förväntningar då uv-skyddet i lacken över hela båten inte fungerade. Det var något fel på primern som efter två år orsakade stor åverkan och det såg förskräckligt ut. Återförsäljaren för Coelan i Sverige rekommenderade vid tillfället att det bara var att ta bort. Det jag skulle vilja veta är om fler än jag har upplevt samma sak med Coelan? Om så, berätta då gärna om din erfarenhet med: typ av båt, typ av trädäck, vinterförvaringsförhållanden, typ av vatten båten vanligtvis framförs i. Här är lite bilder på båten och resultatet av lacken: http://s5.postimg.org/6c2fo0lnr/zoom_kamra_dec_2008_032.jpg http://s5.postimg.org/c1io8brtz/mat_mob_2010_jan_008.jpg http://s5.postimg.org/6riaurwyv/2010_03_24_Loreley_4.jpg Mvh, Mats Cecilgård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 September , 2013 Efter att tittat på dina bilder konstaterar jag att jag fått bättre resultat med Biltemas båtlack! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 September , 2013 Jag fattar nog inte en grej... Lacka däcket? Men va fasiken, blir det inte halt då? Som liksom motverkar hela grejen, att gå säkert på däcket??? Jag oljar in... bevarar greppet? Visst man kan lacka detaljer, luckor, handräcken osv... men däcket? Varför gör ni så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 6 September , 2013 I mina ögon ser der ut som det ligger fukt i däcket som får lacken att släppa. Verkar ju släppa från nåten och inåt på ribborna. Du nämner att primern bedömts som orsaken, hur konstaterades det? När det gäller uv-skyddet, vad är problemet där? Har inte själv använt coelan men sett andra båtar där det verkar funka kanon så blir lite förvånad att se ditt däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 September , 2013 I min värld existerar inga mirakelprodukter. Jag har svårt att tro att ett däck klarar sig i tio år på en behandling. Det normala förfarandet med fernissat trä utomhus är ju att man mattslipar varje år och lägger på ett nytt lager - men på ett nåtat däck är det t o m knepigare pga rörelserna i nåten. Hur länge sedan är det däcket behandlades? Jag undrar nämligen om det är fel på produkten, eller om någon sålt på dig en produkt som de lovar ska hålla i tio år - vilket jag som sagt inte tror på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 6 September , 2013 Har sett flera ribbdäck ( oregon pine, teak) som behandlats med Coelan och som hållit sig väldigt bra med väldigt lite underhåll, betydligt mindre underhåll än däck som är fernissade med konventionell fernissa. Om det sen klarar 10 år helt utan underhåll kan jag väl hålla med om kan vara tveksamt dock. Fast de båtar jag sett har varit båtar där däck och nåt varit i bra skick från början. Börjar man lacka ett däck där det funnits problem med nåt som släppt eller andra fuktproblem tror jag det är svårt att få nånting att funka bra alls. Fördelen med Coelan ska ju vara att den ska klara av betydligt större rörelser än vad konvetionell fernissa gör, och ge ett mycket segare ytskikt. Vet en del som använder Coelan för att täta dåliga nåt och slippa fuktvandringar den vägen och det verkar funka hyfsat. Återigen är det dock däck som i stort är i ganska gott skick från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 6 September , 2013 +1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 September , 2013 Nu frågade ju TS om erfarenheter av Coelan, inte om din uppfattning om lackering av teakdäck. OT så det förslår. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 September , 2013 Hejsan, Det ser onekligen konstigt ut. Jag använder endast coelan på min båt och min akterspegel är inne på 5:e året och ser lika fin ut fortfarande. Vi har i alla fall tre båtar med lackade däck i klubben där den ena med oregon pine däck är inne på 8:e året och det ser ruskigt bra ut. Frågan är om det har kommit fukt underifrån? När det gäller vinterförvaring så täcker jag med press så inget speciellt där. Använde du Coelan eller X-treme coat? Den här båten finns ingen vanlig lack på utan endast coelan där det äldsta börjar närma sig 9 år. Framförs mest i stockholms skärgård http://www.gersime.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 September , 2013 Då tycker jag nog att du ska prova Coelan och återkomma :-) Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats-z 0 Postad 8 September , 2013 Ingen fukt i däcket. Det hände efter mer än två år. Man ser på bilderna att primern försvunnit Coelanet har inte släppt. UV-skyddet titta på bilden där lådan har stått, stora förändringar. Båten är nu omlackad på traditionellt sätt och nu efter tre år finns inga som helst förändringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats-z 0 Postad 8 September , 2013 Fel på produkten då problemet uppstod efter ca två år. Dom säger att produkten ska hålla tio år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats-z 0 Postad 8 September , 2013 Däcket var i perfekt skick innan, vi följde alla anvisningar som Coelan rekommenderade. Det är ingen liten båt. Man ger man sig inte in i ett så stort och kostsamt arbete med ett däck i dåligt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats-z 0 Postad 8 September , 2013 Ingen fukt underifrån då hade det blivit förstört första vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 8 September , 2013 Hur många lager primer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
richardk 6 Postad 9 September , 2013 Det som ser litre skumt ut är att lacken verkar släppa konsekvent från nåten och in mot ribben. Undrar lite vilken nåtmassa du använt..? När det gäller att däcket blekts förutom där lådan stått tycker jag det verkar helt normalt. Ser samma tendenser på min båt där teak fernissats med konventionell fernissa. Ytor som legat skyddade för sol har mörknat jfrt med ytor utsatta för solljus som istället blekts. Detta trots UV-skydd i lacken. Hur är däcket uppbyggt? Är det homogena ribbor eller ligger de på ett plywoodunderlag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petwes 1 Postad 8 Oktober , 2013 Hej Beklagar det dåliga resultatet, men jag tror att du fått samma resultat oavsett fernissa...verkar som fuktsläpp sprunget ut fukt som legat kvar i nåten. MVH P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser