Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Jens_Sthlm

Ingen laddning Yamaha 250hk Vmax

Rekommendera Poster

Jag har en utombordare (Yamaha 250hk Vmax från 2002) som inte ger någon laddning. Jag köpte båten i våras och då hade den detta problem så jag kan inte svara på hur det har uppstått.

Det tar förvisso en bra stund innan batterierna är urladdade men jag vill ju att det ska funka. Tacksam för alla förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen kabelbrott, stator eller likriktare/regulator. Årsmodell..? Knasad, OX66 eller HPDI..? Berätta så ska du lite mättips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasare, OX66 eller HPDI-motor..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den har jag ingen data på alls. Det närmsta jag kan komma är en äldre, icke Vmax 61A-motor. Om belysningsspolen skriver Yamaha så här resistansmässigt, va den ska leverera för spänning sägs inte men nånstans mellan 15-90 VAC brukar dom ligga på. Resistansmät även mot jord för o se så du inte har jordfel i den..

post-26269-1394237639,2692_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O så här ska likriktaren/regulatorn bete sej. O så ska ju såklart laddspänningen ut va högre med motorn igång än med motorn av. För du har väl kollat att du verkligen har ett laddproblem o inte blir av med strömmen nån annanstans eller att batteriet är kass..?

post-26269-1394237639,3117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns kanske en liten quickfix om det visar sej va regulatorn/likriktaren. Yamahaer över 150 hästar har ju två laddkretsar, med lite tur kanske krets 2 som av de flesta inte använts överlevt och du kan koppla in den mot ditt startbatteri. Se principskiss över Yamahas laddsystem för större snurror..

post-26269-1394237639,3655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb för dina svar! Jag är hemskt ledsen men jag förstår inte vad det är jag ska göra, min kunskap är alldeles för låg. Jag vet inte ens hur delarna ser ut som jag ska leta efter. Kanske jag kan fota motorn och lägga upp bild här så kanske du kan peka ut vad/vart jag ska mäta?

Batterierna är helt nya och jag inga förbrukare ombord så jag är säker på att den inte ger någon laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatorn/likriktaren sitter på SB-sida av motorn under startmotorn innanför en kåpa. Här möts även sladdarna från belysningsspolen. Sen är det bara att sätta igång o mäta. Du behöver en multimeter och kunskap att använda en sådan. Har du inte själv kanske nån bekant har o kan hjälpa dej. Annars är det här superlätta fel att felsöka och det ska inte ta många minuter för en van mek o knäcka detta..

Regulatorn/likriktaren är lätt att byta och det är även mest troligt att det är den som felar. Den är heller inte så farligt dyr, ett par tusen. Värre är det med belysningsspolen då denna inte kan bytas separat utan sitter ihop med spolarna för tändsystemet. Dessutom sitter den under svänghjulet som är lite mer avancerat att demontera. Ev finns pirat/renoverade prylar till lägre priser..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lånat en fluke för att mäta, ska den vara inställd på likström?

Vad är det för färger på regulatorns kablar som jag skall mäta?

 

jag är oerhört tacksam för dina tipps!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fluke är bra skit :) Börja med att mäta batterispänningen med motor av resp på för att säkerställa att du verkligen inte har laddning, likströmsmätning.

Stäng av motorn och leta sen upp likriktaren/regulatorn under nämnd kåpa. Koppla isär de 3 kontaktstyckena enligt andra figuren ovan och resistansmät (ohm-mät) de 3 gröna kablarna från belysningsspolen i alla kombinationer enligt första figuren.

Ställ sen instrumentet på diodmätning och mät likriktaren enligt andra figuren. Kabelfärgerna står i figuren men samma färg dyker upp flera gånger, därav nummerhänsvisningarna i figuren.

I det här läget har du säkert hittat nåt som inte stämmer mot tabellerna ovan. Har du inte gjort det så starta motorn och mät spänningen på de gröna kablarna från belysningsspolen, växelspänning. Har som sagt inte hittat rätt motor men nånstans mellan 15 och 90 volt växelspänning bör du ha här lite beroende på varvtal, mät även här alla kombinationer.

Titta även noga på alla kablar och anslutningar, du kan ha bild 3 som karta, för det kan ju va så enkelt att du har kabelbrott eller kontaktfel nånstans, vi kan ju hoppas på det för det lär bli billigast o laga :)

Är det så att delarna du hittar på din motor inte stämmer med figurerna ovan så fota delarna så ska jag se i arkivet om jag kan hitta nåt mer välliknande. Har aldrig hört talas om en förgasarmatad 250 hästars Vmax från 2002 o har ingen exakt dokumentation, är det verkligen en 2002:a..? O det är inte en OX66 med EFI eller en HPDI-motor..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...