sarasus 0 Postad 2 September , 2013 Jag har en H-båt som förra veckan låg med ankare och lyckade slita sig. Resultatet blev att den låg och stångades med bryggan och drog på sig några fula skador i fören, eller rättare sagt så bröts en del bort. Jag har inte några tidigare erfarenheter av att jobba med plast, glasfiber eller dylikt och skulle uppskatta alla tips jag kan få. Vilket material är det jag ska ha, vilken färg, lim, hur ska jag gå tillväga, etc. Bifogar en bild på hemskheterna. All hjälp uppskattas! /Sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 September , 2013 Det är ju egentligen bara en utseendefråga, men det är ju viktigt att det blir tät. En tanke som slog mig när jag började skriva var en tätningsmassa som har kommit på senare år. Stay-A-float http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1124&artname=T%E4tningsmassa%20-%20Stay-A-float&sok=stay Hade kanske varit nåt att täta hålet med för resten av säsongen, och sen lagat skadan når du tar upp. Försäkringsfråga? i så fall är det ju kunniga reparatörer som gör jobbet. Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig. I och för sig är det inte svårt att plasta igen ett sån hål. Det svåra är att få det snyggt. Jag skulle slipat bort gelcoaten innom det området jag markerat på din bild. Hade varit mycket försiktig med däckets halksydd och försökt spara det så mycket som möjligt. Hade slipat bort mycket med en toppslip med ett koniskt slipstift med Carborundum, Troligtvis hade jag använt en vinkelslip med en grov slipsliva för skrovet och där man kommer åt. Allt löst skall dessutom bort. Nu är det ju lättare att se exakt vad som skall göras när man ser skadan på plats. Troligtvis hade jag stoppat i en bit typ divinycell (cellplast som tål lösningsmedel) i hålet och format till det till önskad form. Sen några lager glasfibermatta laminerad med polyester. Det svåra är att få rätt färg på topcoaten, så att lagningen inte syns. Dessutom två färger. Man skulle ju kunna fuska till det genom att måla nå form av figur över skadan i en helt avvikande men matchande färg. Nåt fräckt. http://www.glasfiberteknik.se/pdf_filer/gordetsjalv.pdf http://boatworkstoday.com/ Men prova försäkringsvägen först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sarasus 0 Postad 2 September , 2013 Tack för ett så ambitiöst svar! Jag ska definitivt undersöka dina tips närmare. Blir nog att beställa den där Stay-a-float direkt så man kan fundera på en permanent lösning i lugn och ro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 September , 2013 Jag skulle tejpa igen det där för resten av säsongen. Lite byggplast eller liknande och nån bra tejp... Det beror ju i och för sig hur mycket mer och i vilka förhållanden du tänkt segla Sen skulle jag plasta igen det ungefär som toaen beskriver, det är inte jättesvårt. Ett enkelt sätt att dölja lagningen är med ett stävbeslag som dessutom skyddar mot framtida liknande händelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sarasus 0 Postad 2 November , 2013 Jag tänkte lägga upp en bild av resultatet. Vi använde divinycell för att fylla ut hålet och sedan polyester och glasfiber från biltema och det gick väldigt smidigt. Gelcoaten får vi ta till våren. Tack för era råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 3 November , 2013 Snyggt jobbat. . Tänk på att öppen plast utan topcoat suger fukt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 November , 2013 +1 Fast gelcoaten är inte helt tät den heller, men i ett sånt här sammanhang har det ingen som helst betydelse. Sen kanske TS tillhör dem som täcker båten på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 3 November , 2013 Fast den sugande kapillär kraften slipper man iaf med topcoat Duger utmärkt med lite topcoat på där trots att den inte ör helt vatten tät. Nga topcoat är ifs avsevärt mkt bättre än den gamla som var när båten var ny tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 4 November , 2013 Eftersom båten är vit så varför inte köra epoxigrund från biltema. Säkert inte riktigt samma nyans men allt blir tätt i fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser