Frazze123 0 Postad 2 September , 2013 Hej alla! Behöver lite hjälp här, har för tillfället en aq140A som skar för mig, så hade jag en renoverad B30 ståendes och undrar om 280 drevet jag har nu passar till b30 motorn direkt? Tacksam för all hjälp! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 2 September , 2013 Utväxlingen passar nog inte. AQ140, har 2,15:1, medan AQ170 ska ha 1,89:1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 2 September , 2013 Ok för jag har läst lite på internet att vissa har kört med 280 drev och att det ska fungera men så är jag lite osäker endå så tänkte kolla här på forumet för där är väl alltid någon som har testat det eller någon som vet med säkerhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 2 September , 2013 Hej. Det är inte drevets betäckning (270 eller 280) som är viktigt, utan växelns utväxling såsom Rollen skriver. Om du har en väldigt lätt båt kan det även gå med ett duoprop-drev, men då måste det vara utväxling 2,3:1. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 2 September , 2013 Okej nja lätt är de. Inte skulle gissa på 1200 kg tror jag att där står i pappet, så ni menar att det inte går med det drev jag har idag? Vad är då lättast att göra ? Köpa ett annat drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 2 September , 2013 Men om jag kollar på blocket på båtar där Så fins det många båtar med 280 drev till en b30 och vad jag lyckats få fram så har alla 280 drev samma utväxling ? Så Enligt mig borde det gå. Eller är jag helt ute och reser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 2 September , 2013 Hej. Fel. 280-drevet finns med vanligtvis tre olika utväxlingar. 1,61:1 för V8, 1,89:1 för B30 och 2,15:1 för 4-cylindriga bensinmotorer. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 3 September , 2013 Okej tack för svaret då vet jag, men om jag monterar på b30 på 2.15.1 vad händer då? Blir båten trött? Eller går drevet för fort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 3 September , 2013 Hej. Det kan bli svårt att hitta en lämplig propeller. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 3 September , 2013 Okej får helt enkelt testa och se om det går, har inte mycket att förlora, tack för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 September , 2013 Det enklaste alternativet är väl att renovera den skurna motorn eller hitta en likvärdig, och sälja B30 motorn, då slipper du ju allt drevkrångel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 3 September , 2013 Det här blev ju snillen spekulerar ordentligt.. Det kommer att fungera helt okej, en b30 har väl ungefär samma maxvarv som en b20 så du kommer kunna åka lika fort som med den gamla motorn. Anledningen till att dreven för b30 har en lägre utväxling (fler varv på propellern för varje varv på motorn) är att den är starkare och orkar ge en högre hastighet på båten för ett givet motorvarv. Det betyder att din b30 kommer att få ett lite för lätt jobb och det du riskerar är att motorn övervarvar vid fullgas, så du får kanske hålla igen lite på gasandet.. Detta kan ju kompenseras med att byta till en propeller med högre stigning, i detta fall skiljer det 14% mellan dreven för b20 resp b30, som att gå från 15 till 17 tex. Jag vet ju inte vad du har för propeller idag och hur svårt det är att hitta propellrar till ditt drev, men det kan du ju kolla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 3 September , 2013 Okej det låter kul detta ska eventuellt byta motor i helgen och då får vi se vad som händer, men som du säger borde det inte vara några problem att köra på det drevet då motorn är starkare, har typ 7 olika propellrar som ligger till det drevet så då får det bli att testa mig fram och se vad som blir best, ska också tänka på att inte över varva motorn får kanske va lite snäll på gasen tack så mycket för hjälpen! Återkommer om problem uppstår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser