Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
MLind

Yamaha F4 bränsleproblem

Rekommendera Poster

Hej,

En dum fråga kanske; med bränsletank ansluten, luftskruv och bränslekran öppen borde väl bränslepumen pumpa igenom soppa? Jag får inte fram bränsle till förgasaren och vill se så att pumpen inte är problemet. Jag har kopplat loss OUT-slangen och förvänade mig lite skvättar där när jag drar runt. Stämmer det?

Pumpen ser bra ut, membranet är helt och rör sig bra när man vrider runt svänghjulet och fjäderventlierna flexar lätt och fint. Jag har inte hunnit kolla tank och kran än, men bränslefiltret verkar ok (ser rent ut och körde igenom förgasarrengöring som rann ut bra).

Fler saker att kolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Yamahas bränslekontakter är att när de blir slitna så suger pumpen luft i stället för bränske. Jag spänner dem ibland med gummiband för att de skall hålla bättre.

PS: Du skriver inte vilken motor eller besnintank du har så kanske mitt svar, som bygger på erfarenhet av 30 hk med separat tank, inte stämmer. I synnerhet pirakkontakter är värdelösa och sluter inte tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svar. Lite kompletterande info:

motorn är som sagt en en Yamaha F4 (troligen 1999) med inbyggd tank och koppling till extern. Jag har testat med den inbyggda, så det ska utesluta dåliga kopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog DENNA skiss som gäller?

De två små backventil-flärparna (18) ser en smula känsliga ut i mina ögon, sluter de tillräckligt tätt? Är de av metall som kan stukas permanent ifall de böjs litet för mycket??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är rätt skiss. Fjädrarna är tunna, men jag skulle inte kalla dem sköra. De ser ut som på andra snurror jag pillat  på.

Det visade sig vara så enkelt som skit i bränslekranen, men jag passade på att riva hela bränslesystemet och gjorde rent tank, filter, slangar och förgasare, och ser man på, för första gången på ett ental år startade Yamahan upp efter ett par tre drag. :)

Förre ägaren övergav motorn för några år sedan, och sedan dess har den blivit stående, så det var skönt att se att det går att väcka den.

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ha svarat dig tidigare, men det har inte blivit av....:-(

Om du tar loss bränsleslangen från förgasaren, och skruvar ur tändstiftet så motorn är lätt att dra, så skall det komma bensin ur slangen vid varje varv som motorn går runt, Ganska mycket....! Detta oavsett om du har intern tank eller extern med slang.

Har du extern tank så kan du ju klämma på båsan och då skall det komma bensin i mängder ur den lossade slangen vid flottörhuset.

Gör det inte det så får du ju titta på om något är tätt i kranen, filter eller pumpen. 

Jag har haft mycket svårdiagnosiserade problem med min F4 genom att någon liten kanal inne i förgasaren har satt igen sig. Felet visar sig som att den gör på över 50 % gaspådrag och man får köra med choken utdragen en bit.

Rengöring av förgasaren, helst med ultraljud är lösningen. Ett petigt arbete med alla små kanaler etc som måste rensas med en tunn ståltråd om man inte har en ultraljudstvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag passade på att riva förgasaren och rensa munstyckena (både låg- o högfart), men den har inte körts i fullfart än, så det blir spännande att se. Den startar i alla fall väldigt lätt nu, så det finns gott hopp. Yamaha har jag goda erfarenheter av sen tidigare, så det känns som om jag får den att gå vettigt är den en motor man kan lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...