Mackey 4 493 Postad 1 September , 2013 Hej! Jag tänkte att vi kan samla våra bästa androidappar som vi använder ombord i en tråd. Kan vara kul att få lite inspiration. Vi använder framför allt väderappar, SMHI, Kustväder (SSRS), YR och Windfinder. Vi tycker dessa har olika fördelar, men framför allt får man klart för sig att det är svårt att spå väder när man tittar på flera väderprognoser. Marine Traffic (AIS) är mest kul, men ibland är det bra att se vilka fartyg som är påväg. Har lite eftersläpning, men funkar oftast bra. OBS! Kräver internetanslutning så det är inget att förlita sig på... Skärgårdstrafiken har man koll på, bl.a. via Waxholmsbolagets reseplanerare är bra när man ska hämta eller lämna av personer ute i Stockholms skärgård. Vet inte om andra bolag har några appar. Resrobot är bra när det gäller att planera resor från dörr till dörr (rufflucka). Synd att den bara har med Waxholmsbolagets båtar, men i övrigt verkar den ha med alla transportmedel i Sverige. (Är även en bra reseplanerare på webben.) Ankarlarm hade vi ett som funkade bra, men minns inte vilken app det var vi var nöjdast med så jag lämnar öppet för förslag. Sjöfartsverkets vind och vatteninfo - VIVA - är bra om man är osäker på vattenståndet. Det finns diverse appar som talar om var du är, men vi har inte använt någon sådan hittills. Kan säkert vara bra för att holla koll på var vänner och bekanta för tillfället finns. Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av sådana appar? Toatömning och båtbottentvät från Båtmiljö funkar sådär, men framför allt finns det fortfarande aldeles för få ställen att tömma sin toatank. Fyll på med appförslag och/eller kommentarer!!!! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2013 Köpte Seapilot och sjökort. ca 200 Skr. Mycket nöjd. Alltid färska sjökort under ett år. 88Sea levererade mer än 2 år gamla sjökort för samma peng. :-( SXK Väst har sina naturhamnar i en app. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dingajollen 0 Postad 1 September , 2013 boat beacon- fattigmans ais om man vill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 2 September , 2013 En ankarapp som är bra (och gratis) är är Anchor Watch. Det finns möjlighet att få larm via SMS om man lämnat båten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 2 September , 2013 Men Seapilot är ju inte för Android????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 2 September , 2013 Nej, och inte heller SXK västs app :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 3 September , 2013 Locus Maps för gratis sjökort i mobilen eller på surfplattan. fungerar klockrent. http://www.locusmap.eu/ Brukar ha min lilla kartplotter in zoomad och så kör jag denna på mobilen eller surfplattan. Jag har använt den i 2 år och jag har inte hittat ngn avikelse än från min fasta kartplotter. http://fatherben.se/wordpress/gor-dina-egna-zoombara-vagkartor-i-mobilen-med-locus/ kostade på mig och köpte Pro versionen för c:a 40 kr då jag har haft så mkt användning för den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 3 September , 2013 Anchor Alert är en app som använder GPSen och kan larma om båten börjar dragga. Rotation runt ankarpunkten fungerar utan att ge upphov till något larm, men man ser ett track på skärmen där båtens rörelse registreras. Navionics Europe är en bra app för navigering. Den kostar några hundra men då kan man ladda ned uppdaterade sjökort över hela Europa. Den gamla appen Navionics Baltic Sea finns tydligen inte längre kvar på Market och ersätts av N E. Väderappar: yr.no , SMHI Väder, Klart.se samt Kustväder Marine Traffic och iAIS (som lägger in båtens egen position på Marine Traffic för de som inte har en AIS sändare) GPS test för att verifiera att GPSen fungerar som den ska Orux Maps för att navigera med inskannade sjökort eller BSB format etc P.S. Länkarna blir fel... Lägg till ett kolon efter https så kommer ni fram (https://...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 26 Maj , 2014 (redigerade) Har det kommit något nytt och bra på app-fronten för androider?Jag sammanställer de appar som föreslagits hittills. Väder, vind och vattenSMHIKustväder (SSRS)KlartYRWindfinderViVa NavigationLocus MapsNavionicsOrux Maps för att navigera med inskannade sjökort eller BSB format etc.GPS test för att verifiera att GPS:en fungerar som den ska. AISMarine TrafficBoat Beacon AnkarlarmAnchor Watch Anchor Alert Hitta annatBåtmiljö har en app för toatömningar och båtbottentvättar, men Båtmiljö håller ju på att lägga ner.MarinWiki kommer nog med en app, kanske redan till sommaren. Transport till och från båtenSkärgårdstrafiken (Stockholm/Waxholmsbolaget)Resrobot (alla transportmedel rikstäckande) Mackey Redigerad 26 Maj , 2014 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 26 Maj , 2014 Icke att förglömma SVT Barnkanalen. Perfekt för att hålla rastlösa barn stilla i ruffen under färd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 26 Maj , 2014 Seapilot har kommit till android och de börjar faktiskt få fason på det nu. Första versionerna var lite skakiga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 27 Maj , 2014 Granboken är väl mest en fil som man kallar för app, men ändå bra att ha för seglare. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser