Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Qvarnis

Motoralternativ Bella Falcon

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att köpa en Bella Falcon, finns inte många beg till salu så man kan ju inte välja å vraka bland motoralternativen, de ska vara diesel i alla fall. Vad rekomenderar ni här?

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför diesel ? Har du tänkt igenom fördelar nackdelar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker mest på förbrukningen, bor på västkusten så de kommer bli en del längre turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen kontra merkostnaden för diesel är hårfin idag, har själv försökt räkna hem en kalkyl det går inte. Slutsumman på raden längst ner blir lika för bensin diesel i det närmsta. Åker själv bensin runt 100 timmar / år. Men kan du få en båt med diesel till nästintill samma pris som bensin ja då är det nåt annat. Men jag tror bensinen gör återtåg i marin miljö, rep kostnader på en diesel är okristligt dyrt om du jämför med bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de ligger mycke i de du säger. Riktigt svårt och veta hur man ska göra. De finns dock bara dieslar till salu just nu oxå vad de gäller Bella Falcon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en bella, och det bara finns dieslar så ska du ju köpa en sådan, naturligtvis. Men skulle det finnas två en bensin, och en diesel och mellanskillnaden är en 80-90 tusen skulle då jag ta bensinarn. Nu har jag ingen pejl på vad dessa båtar betingar för värde. Men ska göra ett besök på blocket jag med. laugh Finns nog många som har en annan syn på detta än vad jag har, men detta är min syn på saken. Mvh // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant känns D3 190 som väl klent, tittade på Falcon för något år sedan o konstaterade att Mercr. 2,8 230 hk var i minsta laget. Det är ganska snabba skrov som vill ha lite pulver i motorerna.

Jag skulle satsat på en Mercruiser sexa med 320hk, dels för att ha dom resurser som skrovet erbjuder och framförallt!! så har en Dieselsexa enormt mycket trevligare motorgång än dom fyrcylindriga. Jag tror inte det kommer skilja i bränsle eftersom sexan inte behöver jobba så hårt, dessutom så blir det mindre med vibrationer i skrovet eftersom dom är bättre balancerade. 320hk modellerna är inte så lätta att få tag på, men det är det jag skulle satsat på. Absolut inte mindre än 230hk dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,hur är mercruiser motorerna kvalitetsmässigt? Tyvärr finns de ju inga båtar med större diesel motorer till salu, får väl ha is i magen och vänta tills rätt båt dyker upp. Vad tycker du diesel vs bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad som är bäst, Jag tror dom bara finns som V8 bensin med 260 hk. Reservdelar är väldigt mycket lägre i pris till bensinare men får du tag på någon så ska den i alla fall vara lägre i pris än Dieseldrivet.

Något att tänka på är att bensin åttan är mycket tystare när du glider fram på tomgångsfart.

Sedan är det ju brandrisken med bensin att räkna in också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte kollat på aquadorerna då de är ju snarlika, och minst lika fina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provkört några olika, Merc 260hk 5.6l bensin, VP 320hk 8.1l bensin, Kad300 och ad41.

Klart bäst var kad300. Bra marschfart på ca 30-35 knop och bäst gångläge, ad41 var på tok för liten. Med bensin skulle jag aldrig välja nåt under 300hk, en 496ho tror jag skulle passa effektmässigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som har varit till salu och som kanske är det fortfarande.

Det är en som jag tidigare ägt, ÅM -89 och med bytt motor till en FPT/Iveco-diesel på 225-260 hk, vet inte vilken han plockade i. Mercruiser-drev tror jag att det byttes till.

Hojta till om du vill att jag ska kolla med honom.

 

PS

Ligger i Stockholmstrakten, kanske är för långt för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit vilken djungel de e med alla motorer, verkar som om de e en större diesel man ska ha i alla fall, aquadoren e kanon fin men de e bellan jag fastnat för, helst 06 å nyare, tackar för alla svar, fortsätt gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Flipper 760, en kompis som vi hänger mycket med har en Bella Falcon 26 med en EFI V8. Även fast han har ett vassare skrov kör vi ifrån honom, vår båt går mjukare i sjön tack vare en tyngre båt.. I min har jag iofs en VP D4 som ger tyngd i aktern.. 

Visst är en Falcon snyggare än en Flipper 760, men tittar du inne i båten är 760 mycket större, bredare och högre takhöjd. Typ allt blir större och rymligare.

För att ge dig lite huvudbry ;) 

En annan sak att ta med i dina beräkningar är att service och underhållskostnadena är mycket högre i en dieselmotor än en V8.. Tar du med alla kostnader i kalkylen skall du köra väldigt mycket innan det är lönsamt med diesel.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till fullo, vad gäller fördyrade kostnader diesel vs bensin. Va helt inne på diesel konvertering tidigare i sommar. Men har helt lagt det på hyllan nu, för dyrt för krångligt och betydligt bullrigare hårdare gång. Jag har själv tillgång till egen diesel, så jag kontaktade mitt oljebolag och hade en diskussion med dem angående RME tillsatser som all land diesel innehåller idag. Den är inte att rekomendera till sjöss sa de algtillväxt. Fine endast sjömack då, och då kostar den typ 17-18 kr litern, detta har debatterats tidigare här på forumet i sommar. Då bär jag hellre min dunk bensin för 14,50 / liter och tjänar in de kronorna där, jämfört med de stackars dl du spar med dieselmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort lite av samma resa, går också o bär dunkar och är nöjd med det.yes

Byter jag motor blir det bensin igen, känns som rena fyndet när man börjar kolla priser på bytesmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte motor i en båt jag hade, från en trasig V8 till en helt ny utbytes maskin. tror att kalaset gick loss på 50,000 med kringutrustning.. En ny D4 - 260 landar väl på sisådär 400,000...

Man får många liter bränsle för mellanskillnaden..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som tidigare inlägg skrivit, så får du en mer komfortabel ljudnivå i båten med bensin, den är väldigt tyst.. Jag har själv erfarenhet av andra båtar med D3 och även D4, där reservdelskostnaderna är högre. Jag har precis köpt mig en Sea ray 260, och hade möjlighet att välja diesel eller bensin, men med en högre kostnad om, i genomsnitt av ca 130.000:-, vilket jag ej var beredd att betala. Detta får man iofs igen, då dieselbåten behåller sitt värde bättre än bensin, men du måste ut med pengarna först. Sedan får man ej heller glömma att i en identisk båt, skiljer sig den faktiska förbrukningen mellan diesel och bensin, om 35%. En annan fördel är reservdelspriserna till amerikanska motorer, tex så kostade en ny generator på kampanj här i Sverige, 1.995:- (normalpris 3195:-). Jag beställde från USA, och betalade med frakt 957:- levererat till dörr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...