Bohemia 0 Postad 31 Augusti , 2013 När motorn strejkade hamnade vi med hjälp på varv som kunde felsöka och ordna till det som behövdes. Man bytte bränslefilter, satte det på rätt ställe ( före pumpen och inte efter) och installerade en elpump för bränslet. Gott och väl. Jag tar båten och beger mig mot hemmahamn. Längs resan på tre timmar går motorn ner i varv några gånger, från ca 3000 till 700, vilket oroade en del. När jag är 50 meter från bryggan dör motorn och jag guppar som en kork. Det var tomt på bryggan och ingen direkt trafik så ingen fanns att vinka till. Nåväl, efter att ha kikat över maskineriet en halvtimme, försökt starta några gånger, svurit ett tusental gånger så startade dieseln lite försiktigt och jag kunde stillsamt lägga till. Det känns ju lite osäkert med den driftsäkerheten så ett större arbete får nog göras innan det blir nån mer färd. Jag är inte van att anlita varv och har ingen uppfattning om vilka krav man kan ställa som kund. Borde jag bli lite irriterad och kontakta varvet för att påpeka att servicearbetet var mindre bra? Eller är det så att de friskriver sig från ansvar när man kastar loss? Vad är era synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 31 Augusti , 2013 Jag får intryck av din beskrivning att de har gjort 2 korrekta åtgärder och det framgår inte efter hur lång tid på hemfärden som driftsproblemen uppstod. Det är mycket begärt att ett varv under högsäsong skall hinna med längre provkörning av motorerna. Jag skulle kontakta varvet på ett trevligt sätt och beskriva händelsen och undersöka om de kan hjälpa dig igen-om du fortfarande har förtroende för dem. Kanske vet de felet redan efter din beskrivning. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 1 September , 2013 Du kan endast vara upprörd om din motor stannat på grund av slarv gällande de åtgärder som varvet gjort eller om de monterat delar av undermålig kvalité. Självklart kan de inte provköra båten i 3 timmar för att upptäcka andra eventuella fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 2 September , 2013 Det låter som att din dieseltank behöver göras rent. Om det är varvets fel eller ditt beror på vad du beställt.(bett varvet göra) Skifta du till nytt filter när motorn förlora varvtal från 3000 rpm till 700rpm? I såfall hur så det ut? Eller är problemet ej bränsle relaterat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 2 September , 2013 Tycker symptomen tyder på luft i bränslesystemet. Rent reflexmässigt och instinktivt skuile jag försöka kolla om filtret eller någon slangklämma varit dåligt åtskruvad. Sånt händer även den bästa av montörer. Det är jag ett levande exempel på :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohemia 0 Postad 20 November , 2013 Så här blev det. Reparerande varv hade ingen aning om varför motorn stannade eller varför den drog luft i massor. Jag är själv ingen tekniker men har tur att finnas vid Nykvarns varv där det finns duktiga killar. De kunde ganska snabbt se att en dieselmotor med två tankar, mekaniska pumpar och dubbla returer inte kan hantera en sugande elpump, som reparerande varv satte in, och som inte beställdes. En sugande pump som har koppling till returen suger ju luft i massor. Hade varvet rensat tankarna från alger och annat skräp, och inte gjort mer än som behövdes, hade min kostnad blivit mindre och säsongen längre. Nu stängdes returen och motorn går dom en klocka i en fin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 November , 2013 Någon som fattar? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 20 November , 2013 Jag fattar ingenting heller.. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 20 November , 2013 Inte jag oxå.......men jag har varit i Bracelona............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 21 November , 2013 När man läser din första fråga och sedan svaret på problemet så är min spontana reaktion att det första varvet borde ha krediterat dig kostnaden för elpumpen samt arbetskostnaden runt detta, eftersom dom monterade den fel. Men jag tror att detta är svårt att få igenom dessvärre, dom kan ju hävda att monteringen blev rätt, men att dom missade att stänga av returen. Hoppas problemet är löst nu men gör rent tanken i allafall är mitt tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 November , 2013 Varvsgaranti finns det inget som heter - formellt i vart fall. Men visst kan proffsiga varv vara rädda om sitt namn om de råkat göra fel i stressen. I vart fall så måste du kunna visa på ett fel. Det duger liksom inte att tycka något om du förstår vad jag menar? Nu vet jag inte vilka summor som är inblandande men bilder och vittnen är viktigt. Stora pengar = mer formella papper krävs. Kanske en opartisk besiktningsman. Du tar upp detta med varvet som levererat. Ibland kan man få gehör för rimliga åsikter? Men om du anser att det är ett fel och varvet inte anser det så får du låta någon annan avgöra. Det är konsument-tjänstlagen som gäller. Ta i så fall stöd från en jurist eller från de som ibland finns hos kommunen, typ konsumentvägledare, vilket kan göra din klagan korrekt formulerad? Tänk dock på att om du driver detta ändå till Tingsrättsförhandling så kan det innebära att du måste betala motpartens kostnader om du förlorar. De flesta torde börja med Allmänna Reklamationsnämnden. Många seriösa företag följer deras utslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 November , 2013 Jag har läst händelseförloppet flera gänger och förstår fortfarande inte! Är mycket konfunderad över att sedan returen stängts funkade det, och att det inte skulle gå att använda en elpump. Att ha synpunkter på dessa firmors reparationer är enligt mitt förmenande omöjligt utifrån de uppgifter vi fått från TS. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser