Andreasp 3 Postad 31 Augusti , 2013 Hej Skall montera tillbaka toppen och har fått lite olika råd. Några säger att man skall ha lite motorolja på gängorna och under bultskallen. Andra att man skall ha Loctite på samma ställen. Det som talar emot just Loctite är att man skall ju efterdra bultarna efter att man varmkört motorn en gång. Det rör sig om en Merc. 165 4-cyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 31 Augusti , 2013 Har aldrig hört om gänglåsning på topplocksbultar (men det finns säkert) Normalt är viktigt med rena gängor och olja så att det går lätt och man får dra med rätt moment, tröga gängor kan ge rätt stor fel i momentet vilket är orsak till problem med blåsta topplockspackaningar på äldre motorer som har blivit skruvade på. Och ska ett topplock efterdras enligt spec så säger det sig självt att man inte kan använda gänglåsning !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Augusti , 2013 Nu har ju Loctite en smörjserie i sitt sortiment också...men menar andra gängsäkring så är detta helt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 31 Augusti , 2013 Gängtätning skall man ju ha på många mercruiser, pga att hindra vatten att tränga upp i toppen. Efterdra toppen var ju något man gjorde förr i tiden, men nu vet jag inte hur gammal motorn är. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 31 Augusti , 2013 Vad man ska ha på skruven vid momentdragning bör stå i servicehandboken. Det är faktiskt relativt viktigt, en molybdensulfidsmord* skruv blir dubbelt så hårt dragen som en som dras med torr gänga till samma moment, så även om momentet är rätt blir det helt fel om man smörjer fel. *: Molybdensulfid/MoS2 är ett fast ämne som liksom grafit och teflon är mycket halt. Vanlig ingridiens i vissa typer av smörjfett bland annat. Principen är att när trycket är så hårt att fettet pressats undan ska det fortfarande glida hyfsat lätt på de fasta MoS2-partiklarna som kläms mellan metallytorna, istället för att det blir kontakt metall mot metall och blir hög friktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 31 Augusti , 2013 Jag skulle gå på tillverkarnas rekommendation, men inte dra en gänga torr. du får reducera åtdragningsmomentet om man går från torr till smord gänga. (jag gilllar Mollycote) På tal om gänga, så saknar en bult gängor. Har maskinelementet gängor så är den en skruv :-) http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult (Det är ingen diskutionsfråga, utan ett faktum, med stöd av svensk mekanisk nomenklatur) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser