Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
e6daniel

Backa ner släp med nav under vatten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss köpt ett släp av märke brenderup (1500kg totalvikt) från 2005 med motorbåt. När jag skall lägga i båten vid vår närmsta slip måste jag back ner släpet så att naven på båda hjulen är under vattenytan annars går drevet i slipen när jag vinshar upp och ner (speciellt när det går vågor). Jag har gjort justeringar på trailer så att båten ligger närmare vägen men tror inte att det räcker fullt ut.

Tål släp från brenderup eller generellt trailers denna hantering?

mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du till att lagren är ordentligt infettade så borde det väl inte vara några problem. Sen är det väl aldrig fel att spola av med sötvatten när du kommer hem heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inget om din kärra,men vissa har ju täta lager,annars är ett tips att om du har sådan med lagerkåpa att gänga dit Fettnipplar o pumpa fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor brist på dessa kvalitetstrailers är trumbromsarna som brukar kärva ihop efter bad. Löser sig genom att spola med färskvatten och sen köra och bromsa med trailern så allt får gå upp lite i temperatur innan man parkerar.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oberoende av vad det är för typ av trailer med kapslade lager eller inte, lager och bromsar far illa av att bada!

I vår hamn är rampen väldigt flack, de flesta kör ut så att även bilen står delvis i vattnet, andra som fiskar från trailerbåt och sjösätter ofta kör bara ut så att bara däcken är i vattnet, och sjösätter och torrsätter från den possitionen utan problem, så uppenbarligen behöver man inte köra ut så väldigt långt om man har en trailer med rullar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det är täta lager på Din vagn, Brenderup har en spolsats som billigt tiilbehör som består av två nipplar, slang och en vanlig Gardena snabbkoppling. Nipplarna skruvar man in i färdiga hål på respektive bromssköld, sen drar man slangar till en T-koppling och vidare till Gardenakopplingen som sitter i en hållare framför ena hjulet.

Sen är det bara att koppla trägårdsslangen och så spolas bägge bromstrummorna med färskvatten innifrån.

Min Brenderup 2006 fungerar klockrent trots mycket användning och tyvärr ingen service (den skall få snart)

Men så det är sagt, det är bara en förlängning av livslängden, man måste sköta vagnen likaväl

En annan sak att tänka på är att ta ut kabeln mellan bil och vagn, även om man har tagit bort rampen bak så ligger det spänning i kablaget så fort bilens tändning är på och man får mycket aggresiva galvaniska reaktioner i kablar och eventuella kontakter. Tar ur kabel innan nedbackning i vattnet så systemet på vagnen är spänningslöst.

Spola sen elkontakter och spraya med WD40 efter varje bad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK för alla tips! Jag skall se om det finns en sådan spolanorning på min trailer. Mitt problem är likaså att slipen är väldigt flack, men annrs är det en bred och trevlig ramp att använda.

Hur är det med vajergenomföringen från handbroms och påskjutningsbroms. Hur ser man till att den mår bra?

mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...