Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
PederGbg

Exekutiv auktion First 40.7

Rekommendera Poster

Här är en exekutiv auktion av en First 40.7. Skulle vara intressant att få reda på reservartionspriset. Ska man köpa båt på detta viset måste priset vara riktigt lågt så man har goda marginaler för ev reparationer/förbättringar

http://www.ps.nu/objekt/128304/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Svårt att se på bilder. Den såg fin ut i inredningen, dock väldigt stökigt. Litet mögeltendenser på insidan av skrovet i akterkabin. Elinstallationen såg ärjad ut. Delvis gamla instrument. Steer pilot t.ex. är ju totalt oanvändbar.

Man bör nog få titta närmare på båten för att få en känsla. Typ kolla om det är rost på motor, kölbultar, genomföringar, vattenpumpar mm.

Men första intrycket var ju helt ok!

Den där för 600! laugh

EDIT: Såg nu att högsta bud låg på 350 tsek. Vore ju helt sanslöst om han fick båten för de pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den såg ju fin ut och stämmer beskrivningen är det bara att sjösätta och segla hem. Kan bli ett fynd till rätt pris. Båten verkar väl omhändigtagen med inomhusförvaring, uppgraderade instrument och toalett,  Sedan måste man dock kolla eventuella grundskador, motorns, riggen och seglens skick.

Beträffande autopiloten så är B&G som visades på bilden, den bästa jag har använt och fortfarande använder. Min erfarenhet av B&G Network är bara goda även om vindstyrkan i vindinstrumentet inte visara m/s utan i knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan lova att han inte får den för 350 ;-) Jag kommer i såfall lägga ett högre bud :-)

Sen är ju inte reservationspriset uppnåt.

Det finns en 99:a på blocket för 700 och sen den -01 som jag haft lite kontakt med som vill ha 750 och ingen av dessa är sålda än. Finns nog en del prutmån. Hmmm...tänk att få en för 600-650...mumscool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skulle tro att reservationspriset ligger någonstans runt 500k (det brukar kunna bero på om det finns en skuld i båten, de brukar lägga reserv.pr. till att täcka den eventuella skulden) och ett marknadspris, med den gällande båtmarknaden i åtanke, torde vara någonstans kring 700k

Lycka till och kom ihåg att små bud är också bud, hugg inte i för stort med en gång, buda sakta uppåt.

Mvh Bosse

www.eddievan.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande :-) Problemet är att det kan vara svårt för min del att ta mig till visningen på tisdag (bor i gbg), men vi får se

Det känns jäkligt riskabelt att köpa obesedd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, helt klart, du måste åka och kika på båten, det kan vara väl investerad tid.

Jag köpte min Scanmar 35 i USA, samma där, åkte och kikade på plats, en bekant till mig gjorde samma sak med en båt i Florida, men lät en bekant i USA besiktiga den, han ångrade sig gruvligt..

Det är alldeles för mycket som kan ha hänt med en båt och på tok för stora värden för att man ska våga chansa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart måste man göra en okulärbesiktining. Ska följa budgivningen under helgen och ta ställning under måndagen om jag ska ta mig tiden att köra till visningen (30 mil enkel).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite nyfiken.

Hur resonerar ni kring totalbudget, dvs vad räknar ni hypotetiskt sett med eller misstänker att ni skulle behöva göra och vad kommer det kosta, innan ni har drömbåten i sjön nästa säsong?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag räknar med minst 100 000 innan denna är i gott skick. Detta är en siffra tagen ur luften (dubbelt vad auktionsfirman tror) Därför måste priset vara minst 200 000 kr under marknadspris för ett ex i gott skick för att det ska vara värt chansningen/besväret att köpa på exekutiv auktion.

Jag tycker denna skulle vara ok för ca 500 000 om skicket är som beskrivs

Så resonerar jag, men vad vet jag :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lekte lite med tanken och hamade på 150-175' baserat på att göra en del/mycket finish-jobb själv och fördelat så här:

Översyn och komplettering av el och intstrument vilket jag skulle behöva proffshjälp till = 50' i värsta fall? (Grov gissning, jag har aldrig ägt en båt med riktigt elsystem)

75-100' på att komplettera segelgarderoben

25-50' till att uppgradera löpande rigg/serva maskin/övrigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lek ni med tanken att 500 är ett ok pris ( 100 är ännu mer ok...), så blir det nog inget mer än lek men tanken. Visst, på en exekutiv aktion kan man göra bra klipp, men om man är seriöst intresserad bör man nog kunna tänka sig att gå liiite högre än dryga halva marknadsvärdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart kan man göra klipp på exekutiva auktioner. Jag anser att marknadsvärdet på denna båt i ok skick. Allt i ordning, sjösatt o klar borde marknadsvärdet vara ca 650 -700 000 (som sagt så finns en för 700 som inte är inte såld)

http://www.blocket.se/stockholm/HOSTKLIPP__First_40_7_48784169.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Beneteau_First_40_7_48740889.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Auktioner har ju en förmåga att skapa en sorts hausse som i sig blir en tävlan om vem som kan betala mest, det kan ju till och med bli så att slutpriset kommer att hamna högre än för de som ligger på blocket.

Hamnar det två budgivare med stor betalförmåga framför datorerna och att de inte har kollat runt på blocket så vet man aldrig, skall bli kul att se vart det hamnar.

Men borde du inte åka dit i alla fall, man vet ju aldrig, han med högsta budet kanske ångrar sig vid visningen, då skulle du ju kunna få den under 600k, hoppet är väl det sista som lämnar en?

Såg just hur en Beneatu 46 från 1999 såldes för under 680k, nu är ju den rätt stor och kräver lite av ägaren gällande andra arrangemang, men mycket båt för pengarna vart det i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det, men kan man dra tillbaka sitt bud efter man varit på visningen? Tror nog jag passar.

De Bavaria 39:or från 05-06 som jag sett tror jag man skulle kunna få för ca 700, mkt båt för pengarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skriver att bud är bindande men skulle du inte fullfölja så är du skyldig att betala inropsavgiften men jag skulle gissa att de inte ger sig i första taget angående försälningen av objektet.

Det borde vara som i Norge när det gäller hus och bostadsrätter, man måste komma med en bankgaranti och varej bud är bindande till 100%, lite mer Rock ´n Roll där alltså.

Bud, högsta bud och moms

Alla lagda bud är bindande. Det som avgivit det högsta budet vid auktionens slut skall omgående betala den faktura som skickas via e-post. Inropsavgift tillkommer på avgivet högsta bud, storleken på inropsavgiften aviseras i objektsbeskrivningen. Moms tillkommer på avgivet högsta bud samt på inropsavgiften. I de fall moms inte tillkommer på högsta bud aviseras detta i objektsbeskrivningen. Moms tillkommer alltid på inropsavgiften.

Inropsavgift

På avgivet högsta bud tillkommer en inropsavgift. Denna avgift aviseras i objektsspecifikationen och kan variera i storlek beroende på vilket sorts objekt det rör sig om. Moms tillkommer alltid på inropsavgiften. Budgivare är skyldig att betala inropsavgiften om köp av inropade varor inte fullföljs.

Lycka till med ditt eventuella båtköp, oavsett typ av affär och pris wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...