Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
MHK81

Vågar man köpa en Evinrude 115 hk Ficht?

Rekommendera Poster

Är inne på att köpa en RYDS 550 med motorn Evinrude 115 hk Ficht motor och båt är ifrån 2000.

Har läst på diverse forum att det har varit problem med Ficht motorerna, dock skall det vara avhjälpt från år 2000 o frammåt, även skall det endast ha varit problem med 150hk och uppåt.

Så vad stämmer? Vad tycker de lärda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen erfarenhet utav Ficht men har hört/läst att de har haft en del bekymmer.Jag har haft en Evinrude E-tec 90 2012 visserligen bara en säsong men den fungerade alldeles utmärkt för min del. Dock måste jag ändå säga att det med att man inte på E-tec känner av avgaserna stämmer inte. Det kunde ibland lukta riktigt mycket om det ville sig illa. Men utöver det tyckte jag om den motorn, men mer förtjust i Yamaha. De lirar inte riktigt i samma klass enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om motorn är ansedd som ''bra'' så är det en avancerad o känslig teknik o motorn börjar bli gammal. Det funkar nog om man sköter dom, har systemförståelsen o vet vad man pysslar med. Tror nog man vid det här laget kan säga att 2T DFI förlorade teknikskiftet till de enklare o inte lika känsliga 4-taktarna. Man ska nog va lite entusiast för o köra o pyssla om de här snurrorna. Men det är alltid kul med udda hästar så känner du att du är rätt person för en sån snurra så kör på! Tänk bara på o betala därefter.. Detta är bara mina två ettöringar av myntet o säkert inte allas sanning ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej akta dig sattsa på en nyare med tillförlitligare teknik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag hört om fichtarna är att just 99:an hade jättemkt problem. Många garantiärenden rörande rasade motorer på dem.

Om detta är en 2000 så borde det vara lugnt. Men fråga om reparationshistorik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har en ficht som funkar kanon

Pruta på båten å hänvisa till det dåliga ryktet så får du mäst troligt en jätte fin motor.

Har läst ett test från 2002 där ficht testas mot tre fyrtaktare. Ungefär samma förbrukning, högre motorljud vid vissa varv. men överlägset acs.

Tro inte du blir besviken vid köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll dig borta från allt som heter evinrude 2 takt ficht eller e-tec

Jag har ägt en 2007 som rasade samt en 2010 :a som åxå rasade ! 115 hk .

Massa problem och dyrt blev det - verkar vara helt kass kvalitet även om konceptet tilltalade mig från början

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var också på väg att inhandla en 130  hk Evinrude E-tec men läste i spalterna att den mycket komplicerade tekniken möjligen kan skapa framtida problem.

Fitch var ju föregångaran och när jag talade med em motorhandlare sa han att dom var iskalla på beg-marknaden.

Fördelen med E--tec är 3 år innan första service behöver göras, självkonservering och snabbare acc än en 4-taktare men komplicerad elektronic för att till exempel återvinna olja ur avgaserna.

Kanske fungerar utmärkt hur länge som helst.

Mit val lutar nu åt en sprillans Suzuki 140 hk från Prispressarna. Men vad vet man om några år är den kanske också skit.

Aftonbladet eller Expressen. Inte lätt...crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

etec skapar inte möjligen problem utan frågan är bara när - katastrofkvalitet !

jag vet !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske en Suzuki är bättre smiley

Pratade med en utbordarverkstad som sålde Yamaha och Evinrude E-tac.

Han lovordade Yamaha men sa att funderade på att sluta sälja Evinrude. Inte för motorns skull utan för att generalagenten (Norrmän ?) var så besvärliga när det gällde garantireparationer. Dom slingrade sig hela tiden och det blev han som fick ta skiten mot kund.

Läser man all inslag ovan så ska man nog akta sig för e-tec.

Känns bra även för mig som velat lite. Blir nu en Suzuki och om det är pest eller kolera frår framtiden utvisa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suzuki och Yamaha är bättre alla dagar i veckan - inget kan vara sämre än de två etec 115 jag ägt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...