Shas 6 Postad 29 Augusti , 2013 Hej på Er ! Har ett volvopenta SX-drev -06. Tänkte inför säsongsbytet se om man kan få till ett lite mindre söligt förfarande. Söker en nippel som man kan skruva in i det nedre hålet. Alternativet är att tillverka något själv men då är det bra att veta vad det är för gänga... Är det någon som har något tips eller kan tala om vad det är för gänga är jag tacksam Mvh // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 29 Augusti , 2013 Tömning gör du lämpligen i ett oljetråg. T.ex. detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Spilloljedunk-bilMC-191419/ Fyllning gör du med en pumptillsats på oljeflaskan med färdig gänga för oljehålsgängan. Finns på välsorterade marinshopar. Tips är att när du fyllt upp så att det sipprar ur övre hålet, så drar du åt övre skruven litet lätt. På så vis rinner det inte så mkt nedtill innan du hinner pilla dit nedre skruven. Och viktigt! -Byt packningsbrickor! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 30 Augusti , 2013 Hej ! Tack för ditt svar, Jag har tidigare år alltid använt mig denna typ av lösning men sökte nu en bättre lösning. Jag har inhandlat en ytterligare en oljepump, en sådan som som fungerar som en spruta, tanken är att jag nu med hjälp av denna rena spruta ska trycka in oljan. Den andra har jag givetvis när jag byter olja i motorn. Så min fråga kvarstår vad är det för dimension och gänga på muttern. Spelar dock mindre roll nu för båten åker upp i helgen och då har tåget gått för införskaffning av material... Dock har jag missat brickorna men jag får kolla på det också i helgen. Jag bor i Katrineholm så det är ju inte bara att svänga förbi en marinbutik .... ;-) Trevlig Helg på Er ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperV6 0 Postad 30 Augusti , 2013 Jag har en drevoljepump som jag sätter på flaskan. Till detta kör jag med en 3/8 dels 16 gänga som passar i mitt DPS drev. Borde vara samma på SX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 30 Augusti , 2013 Jag vet inte vad det är för gängor på drevskruven, men en sådan här kanske passar. http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor/Bytarpump-for-vaxelhusolja-25776/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 2 September , 2013 Hej på Er ! Ja Ni må tro att jag har letat efter avtappningspluggen, på DP2 drevet sitter den inte där den borde sitta. Fick helt enkelt ge upp och åka hem och leta på nätet, Inte helt enkelt det heller men så småningom hittade jag en amatörinstuktion Avtappningen sitter bakom propellern. Japp det blir en extra tur ut i kväll. Ska se om jag har någon skruv med föreslagen gänga... // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 September , 2013 Ja första gången man ska byta olja på den typen av drev så börjar man verkligen fundera över hur i helv man inte kan lyckas att hitta oljepluggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser