Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
noetec

evinrude etec

Rekommendera Poster

 

Hej !

Har ägt 2 st 115 etec . En 2007 som gick mkt bra tills avgasport mm rasade , lämnade in den för reparation hos evinrude service i Uddevalla. Betalade 10000 sek och när jag la i båten igen så var den helt orkeslös och verkstaden förstod inte felet . Då bytte jag in 2007:an mot etec 115 2010 mod , nya blocket .  Den nya motorn drog mera bensin och var slöare än 2007 mod . Efter ngt 10 tal timmar så tyckte jag att ett missljud uppstod i motorn , körde dock hela sommaren 2011 . Sommaren 2012 så märkte jag ett vevaxelglapp och kontaktade evinrude service U-a igen . För att göra en lång historia kort så fick jag en ny etec 2012 årsmod på garantin mkt tackvare Evinrude representant i Sverige som hjälpte mig exemplariskt . Motorn hade troligtvis skurit . Sålde båten omedelbart i våras då jag inte vågade ta den nya motorn i drift - känner mig helt bränd på evinrude etec . Så mkt vånda och telefonsamtal istället för skönt båtliv .mkt besviken då jag trodde mkt på konceptet men kvaliten verkar helt usel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och varför kopierar Du in samma text i ett nytt inlägg idag som Du svarade i en 5 år gammal tråd i igår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt heller inläggets betydelse men tråden var från igår och inte 5 år gammal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som 2-takts DFI-motorerna har en hel del tillförlitlighetsproblem rent generellt. När dessa motorer utvecklades i slutet av 90-talet fanns inte mycket teknik att låna från bilindustrin. OMC satsade på FICHT med pumpande injektorer med enorma problem både på teknik o ekonomisidan. Slutade ju med konken o BRP verkar inte fått full styrning på tekniken trots namnbytet till E-TEC. Mercury valde en teknik med insprutningskompressor som Rudolf Diesel övergav redan på 1900 talets början pga problem med både verkningsgrad o tillförlitlighet. Optimaxarna lär troligen inte få några efterföljare o definitivt inte med inbyggd cykelpump. Yamaha satsade ju i o för sej på bilteknik från Mitsubishi men innan det var riktigt färdigutvecklat, HPDI-sagan med rejäl högtryckspump och common-rail är ju i princip över. Ändå är det den tekniken bilindustrin valde men först 10 år senare blev det massproduktion. Även på dieselsidan är detta den rådande tekniken. Snart är nog Evinrude ensamma som främmande fågel på bland 4-taktarna som ju hämtar sin teknik från bilindustrins tidiga 80-tal. O det lär nog dröja innan vi får DFI på 4-taktarna men inte lär det bli vare sej FICHT eller Orbital utan HPDI men förfinat av bilindustrin under många år. Vill man åka tillförlitligt idag är det nog traditionellt sprut eller förgasare som gäller vare sej det gäller 2 eller 4-takt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BRP använder E-TEC på sina Rotaxmotorer i Ski-doo snöskotrar och dessa är kända som driftsäkra och bränslesnåla så det kanske inte är insprutningstekniken som är problemet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På pappret låter Fichttekniken bra då den lite påminner om hederlig dieselteknik. Sen verkar det va svårare o få det o hålla ihop i den marina miljön o de driftfall som råder där. De som verkar hålla ihop hyfsat är ju ändå Optimaxarna, kanske just pga teknikens bas i 1800-talet. Ett av problemen för 2T DFI utombordare tror jag ligger i de höga lasterna i kombination med snålt med soppa o olja för o kunna möta miljökraven o 4-taktarnas bränsleekonomi. Kanske är det gynnsammare förutsättningar i snön :) Kan inte ett jota om snöskotrar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en utveckling så är det stora ''problemet'' med 2T DFI att man har några få vevaxelgrader från att portarna stängs till dess att gnistan måste komma. Under denna korta tid måste man hinna både spruta in o blanda soppan korrekt för att få rätt kvalitet på förbränningen. Uteblir kvaliteten rasar motorn av detonationsskador eller för höga förbränningstemperaturer. Samtidigt måste spridaren överleva i förbränningsmiljön. Det ställer väldigt höga krav på insprutningsutrustningen. Sen kör man dessutom extremt snålt med den ''förlorande'' smörjoljan. Det är en grannlaga uppgift o få detta tillförlitligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enda orsaken till att jag kopierade texten är att jag inte orkade skriva om den .

startade på nytt för att så många som möjligt skall varnas för att hamna i samma sits som jag -

inte roligt ! Förlorade mkt pengar på evinrude etec samt sorglig service - bristande kunnande

hos servicemannen .

Glömde skriva att startmotorn ofta bara snurrade på 2010:an utan att dra igång motorn -

mjukvarufel trodde servicekillen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade stora problem med min E-tec. Fick en ny på garantin men det var samma skit med den andra och det hela slutada med att jag nu är en mycket nöjd Suzuki ägare. Dock så blev jag många K fattigare på grund av att jag valde fel från början.

Idag så avråder jag folk från att köpa skiten och har troligen spart pengar åt andra... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det som hände med din motor ?

Hur blev du bemött av de som hade servicen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar tyvärr inte dra allt en gång till men om man söker på forumet så hittar men en del av problemem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöskotrar körs ju oftast med ett väldigt varierat varvtal, dvs mycket varierat gaspådrag och detta passar väl tvåtaktstekniken bättre än på båtar som körs med hög och jämn belastning. Sedan kanske Rotaxmotorerna mekaniskt är bättre än Evinrude. På snöskotrar tar man ju dessutom ut högre effekter per cc. En 600 cc motor ger ju ofta 120 hk och en 800 cc 150-160 hk.

Rotaxmotorer används ofta i ultralätta flygplan, vet dock inte om de använder e-tec i dessa. Men är det någonstans man vill ha driftsäkerhet så är det väl i luften....:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mycket ris om evinrude här kommer lite ros också.

Jag har en 150 ficht ram -01 som jag är super nöjd med. Inga problem på tre år. Den drar lite sås, är urstark och har ett fantastiskt skönt ljud som många påpekar.

7 vuxna i en båt på 6m å 38 knop. Man läser faktiskt att många har problem med sin yamaha också. Fast jag hadde inget problem med mina yamma heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...