Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
tindritus

Importera motor, vad gäller?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta ut min Mercruiser 7,4 med förgasare till en ny 6-8,1 l motor med insprutning, det går ju få till vettigt pris om man tar hem själv från USA.

Men vad gäller beträffande CE märkning och tullen, givetvis får man betala moms o tull men finns det risk att den blir stoppad i byråkratin när den kommer till Sverige?

Någon som vet vad det är som gäller för import av motorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ahr importerat en Mercruiser 383 från Michigan Motorz. Det var inga som helst problem med tullen. Jag fick en faktura på moms och tull. Det var allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var precis en 383 jag funderade på som förstaval, vad landade totalsumman på o hur lång tid tog det att få hem grejorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tog ca 5-6 veckor för motorn att nå Göteborg.

Transporten från USA till Göteborg gick på 500 dollar. Momsen blev ca 16000 och tullen ca 2600 kr.

Transport från Göteborg ordnade jag sjäv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, jag var in på Michigan Motorz hemsida o tittade. Priserna verkar humana så det kanske blir en beställning därifrån under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man ta hem grejer fråb USA brukar JetCarrier vara bra och det går att handla från firmor som inte vill skicka till Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Jet Carrier kände jag inte till. Det brukar ju vara ett problem annars, när man väl hittat något billigt o bra så kan dom inte skicka till norden. I alla fall inte utan att ta hutlöst betalt.

Någon mer här på MG som provat att ta hem saker via dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Jetcarrier flera gånger, och det funkar alldeles utmärkt, Men en så tung sak som en motor bör du nog överväga sjöfrakt, tar lite längre tid men blir billigare. Ibland kan det bli lite luddigt med deras hemsida men det löser sig alltid med ett tlf. samtal.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant; jag får nog prova dom. Man kan ju alltid testa med något litet o billigt förstwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...