Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
SeaRayTobbe

Installera dieselvärmare i Sea ray 240

Rekommendera Poster

Ska införskaffa en dieselvärmare inom kort men undrar om någon kan förklara hur och var man ska dra luftslangar, placering av värmaren mm.

Borde vara många som gjort sådana installationer här. Har ni bilder, skisser på hur man drar allt vore kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar ser mer eller mindre olika ut. Stuvfack och utrymmen som är fria i din båt kanske är upptagna av något i en likadan båt.. 

Jag har dragit mina rör bakom skåp, genom toaletskåp och liknande. 

Det du får göra är att skruva isär din båt och se var du får plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Vi har också en dieselvärmare och med rör till förpik, salong och akterkabin. Nu kan jag inte hjälpa dig med praktiska råd för de jag skulle gett dig har du redan fått men jag kan gratulera dig till ett oslagbart uppvärmningsalternativ.

En varm, skön bobåt är lycka en dag när det är kallt och blåsigt och du kommer att lägga din värmare till listan av wow-prylar ombord, tro mig. När andra sitter och huttrar i sina båtar kommer du att må som en prins... nej; en kung!

post-10024382-1394237638,037_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att alla båtar ser olika ut. Men hade en förhoppning av att det skulle finnas andra sea ray ägare som dragit in värmare. Såg någon som satt in en annan värmare än wallas. Samtidigt svårt att jämföra eftersom wallas är bra mkt större och har slangar stora som stuprännor. Tittar på min 12 m långa kobra som jag ska försöka gömma i båten...

Jag kommer lägga upp bilder på installationen. Borde glädja någon. Men tips mottages varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bensinmotor, bör du inte montera värmaren i motorrummet.

Jag har värmaren precis framför akterruffen, vilket gör att det blir bastu i den även med luftspjället minimalt öppet, och samtidigt dåligt med värme i fören.

Så vill man ha jämn värme bör man placera värmaren i mitten och ha så lika längd på slamgarna man kan.

Lycka til!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har monterat en 2400 wallas i en SR 260. Valde spritbrännare pga att dessa ej luktar. Monterades bakom facket under gasreglaget, nås bäst via fotändan midcabin. Drog sedan utblåst till midcabin, ruff, toa och utblås ca vid förarstolen. Tank placerades Höör om vattentank. Min SR är en 99;a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag gjorde en liten video på min installation..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du kör bensinare o då blir ju sprit billigare. Men förstår inte att ditt val berodde på lukt ??. En dieselvärmare luktar lika lite som en sprit dito. 

Förutom inköpspris (om du inte  har en dieselmotor) så är dieselvarianten bättre i alla avseenden. 

Drar mkt mindre bränsle, värmer mkt jämnare + minimerad brandrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skruvat isär halva båten. Började med listen i taket, väggen mot motorrummet. Sedan skyddet för dräneringen.

Väggen satt bara fastklämd så det var bara att slita.

Har tagit del av allas tips här. Har varit till stor hjälp.

Då jag har valt en wallas 22dt så var det inte lätt att få in luftslang på 75 mm i diameter till fören, men efter lite utbyggnad av skyddet över dräneringsslangen (som löper tvärs över båten) så fick den plats.

Har satt ett insug i midcabinen. Och ett i sittbrunnen (vid förarstolen)

Två utblås i sittbrunnen, har då tagit luften från midcabinen. Och sedermera luftinsuget från sittbrunn skjuter jag in i för och midcabinen.

Då det finns ett val att bara köra fläkt så vill jag ha friskluft i ruffen.

Startade den idag, gick igång på första försöket. Tog ca 5 min innan dieseln kom fram.

Håller nu på med gsm-modulen. Den väntar på validering...har väntat 3 timmar nu. Någon som vet hur lång tid det kan ta?

En annan fråga, det står att värmaren behöver ett ventilationshål på minst 10x10 cm. Behövs det om man har kopplat på slangar till båda insugen?

Var har ni satt det hålet isf?

post-10026132-1394237677,9697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, jag hade samma prolem med validering och väntade i flera dagar, sedan gick jag in i inställningarna och ändrade på simkortsnumret eller om det var prefixen i telnumret kommer inte ihåg.. Men när jag gjorde det så validerades den på sekunden vilket Wallas själva säger att den bör göra.. Så i mitt fall så var det något där som var fel...

Mitt simkortsnummer har 14 siffror och numret +46703XXXXXX

Grattis till den tystaste värmaren du kan hitta!! Är så ÖVERNÖJD och lätt det bästa jag har i båten! Värme är underskattat upptäckte jag :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Jag skriver de siffror som står på baksidan av kortet. Det är 20 siffror. Jag har Telia kontantkort. Vilket abonnemang har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Telenor, men jag vet att när men gör simkortsbyten (har jobbat som tele säljare) så används inte hela telias långa nummer. Slå telia en pling och hör med dom, har för mig vissa siffror är tillverknings år osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack det ska jag göra.

Inte för att det är panik att få igång värmaren kl 24 och båten står på land. Men blir tokig när det inte fungerar. Men finnar och mobilteknik å andra sidan....;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör så :)

Kollade just till min båt och det är 12 grader i ruffen :P gsm modulen är underbar!! Förra helgen när jag åkte dit satte jag på värmaren en timme innan när jag åkte hemifrån och guuud så gott, 25 grader varmt och inte fuktigt för fem öre trots 5 grader ute när jag kom dit :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oja du ser temp och batteristatus i kontrollpanelen på remote.wallas.fi.

Du kan även skicka SMS men att använda online remoten i telefonen/datorn föredrar jag :)

Tog skärmdump från telefonen här och nu!

post-9385-1394237678,1371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde Telia nu, de visste inte vad simkortsnummer var. Men trodde att man skulle ta bort de första 5 siffrorna. Testade det, men det verkar som att wallas server har hängt sig. Det står bara och tuggar.

Köper ett nytt kontantkort, frågan är bara vilken som har lika bra mottagning? Telenor?

Någon som har nåt annat förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk logiskt, när kommer du använda din fjärr? Jo när din båt ligger vid bryggan och du inte är vid den. I ytterskärgårdarna må hända att täckning kan skilja till för och nackdel för alla operatörer. Men då är du ju i båten och använder ju inte mobilen för o starta värmaren :) spelar ingen roll vilken operatör skulle jag vilja säga :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte på det....;)

Du har telenor, ser man simkortsnumret på kortet, eller måste man gissa där med?

Fast.. Klart att man vill flasha för polarna i skärgårn ibland😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin video du har gjort!

Fick aldrig nåt svar på om man behöver ha ett extra ventilationshål till värmaren om man redan kopplat båda insugen till slangar.

Har du det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog säga att för detta användande pulssignal via GSM så funkar alla operatörer nog likvärdigt.

Wallasen ska kunna stå i ett slutet utrymme om inte jag minns fel, själv har jag ett rätt stort utrymme som inkluderar halva skrovsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har monterat en inspektionslucka på väggen, vars wallasen står bakom. Skulle det bli hett så får jag väl öppna den. Har även sprayat all textil med flamskydd. Kan omöjligt börja brinna. Lite nojjig bara att wc-slangen ska smälta.... Det vore ju inte skitroligt precis. Har lagt upp ett fotoalbum nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev just validerad... Men är disconnected!

Detta kan ju förklara.

Byter till telenor som jag har i min mobil. Har inte haft driftstörningar på mitt abonnemang iaf

post-10026132-1394237678,7458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha Felia ;) har haft Telenor på allt i många år och är jätte nöjd =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satte i telenorkort nu, validerades direkt.

Men tyvärr så får jag samma tråkiga medd när jag loggar in...

Disconnected!

Wallas sida lämnar mkt att önska när det gäller felsökning.

Den blinkar grönt var 7:e sek som den ska. Vad tusan är problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte en generell driftstörning där du är då? hur funkar dina mobiler med datatrafik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...