Sten12 0 Postad 28 Augusti , 2013 Hej! Har nyligen köpt en folkparca med B20 stämplat på motorblocket. Tänkte att jag skulle tappa ut kylvatten så att inte motorn blir förstörd i vinter, fryser sönder. Motorn är havsvattenkyld. Hittar bara en liten guldfärgad kran på motorblockets högra sida.skall det finnas flera kranar? Jag har försökt läsa om det men i informationstexter finner jag tips på både kran till oljekylare och till backslag. Jag finner ingen extern oljekylare och ingen kran på backslaget. Finns flera varianter av denna motor i flera utföranden kanske? Bör man då istället låta motorn suga i sig glykol istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 28 Augusti , 2013 Kör glykol !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 28 Augusti , 2013 Det optimala är att först tömma motorn på sjövatten via kranen du hittade på sidan av blocket och den på oljekylaren, stänga kranarna och sedan köra in glykol. Oljekylaren sitter nedanför oljefiltret och kranen finns på undersidan av oljekylaren. Din motor är ju inte precis ny och det kan ju vara så att någon renoverare har tagit bort oljekylaren eller använt ett bilblock som inte har oljekylare från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sten12 0 Postad 1 September , 2013 Tusen tack för tips!! Kanske är det ett bilblock. Finns kanske ingen oljekylare då? Eller sitter den inne i motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 1 September , 2013 Det är ingen skillnad på blocket om det är marint fr början eller bara konverterat. Det som skiljer är kringutrustningen, bl.a oljekylaren. Den sitter normalt sett bultad på blocket vid oljefilteranslutningen och filtret skruvas sen på kylaren. Du lär se om det sitter en avlång tub med kylslangar dragna till den, i anslutning till filtret. Sitter där ingen så är motorn antingen en konverterad bilmotor där man glömt att sätta dit oljekylaren alt så har man plockat bort den nån gång i tiden. Kanske pga att den pajat. Oavsett så rekommenderar jag att du monterar en själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 September , 2013 Att börja skruva på gamla tappkranar som kanske inte varit öppnade på många år innebär alltid en risk. mitt tips är att du inte krånglar så mycket. Lossa slangen vid inloppet för kylvatten, sät ned slangen i en hink med vatten, kör in det rena vattnet i motorn tills den är varm och termostaten öppner. (jag brukar göra det vid upptagningen på hösten för det tar tid att värma upp en kall motor när man ska ha vatten i hinkar.) blanda en hink med hälften vatten hälften glykol (miljöglykol) sätt slangen i den hinken och kör tills det kommer skum ur avgasröret. ev. kan du smaka på vattnet, ta en droppe på fingret är det lite sött är det glykol och systemet är fullt. På våen gör du tvärt om,kör in friskt vatten och kör ut glykolen. Fördelen med att göra så här är dessutom att du får glykol i hela systemet dvs. även det vatten som ligger avgasröret kan inte frysa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser