Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Sten12

B20 vinterpyssel

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen köpt en folkparca med B20 stämplat på motorblocket. Tänkte att jag skulle tappa ut kylvatten så att inte motorn blir förstörd i vinter, fryser sönder. Motorn är havsvattenkyld. Hittar bara en liten guldfärgad kran på motorblockets högra sida.skall det finnas flera kranar? Jag har försökt läsa om det men i informationstexter finner jag tips på både kran till oljekylare och till backslag. Jag finner ingen extern oljekylare och ingen kran på backslaget. Finns flera varianter av denna motor i flera utföranden kanske? Bör man då istället låta motorn suga i sig glykol istället?

post-10026133-1394237629,0683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det optimala är att först tömma motorn på sjövatten via kranen du hittade på sidan av blocket och den på oljekylaren, stänga kranarna och sedan köra in glykol. Oljekylaren sitter nedanför oljefiltret och kranen finns på undersidan av oljekylaren. Din motor är ju inte precis ny och det kan ju vara så att någon renoverare har tagit bort oljekylaren eller använt ett bilblock som inte har oljekylare från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tips!! Kanske är det ett bilblock. Finns kanske ingen oljekylare då? Eller sitter den inne i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på blocket om det är marint fr början eller bara konverterat. Det som skiljer är kringutrustningen, bl.a oljekylaren. Den sitter normalt sett bultad på blocket vid oljefilteranslutningen och filtret skruvas sen på kylaren. Du lär se om det sitter en avlång tub med kylslangar dragna till den, i anslutning till filtret. Sitter där ingen så är motorn antingen en konverterad bilmotor där man glömt att sätta dit oljekylaren alt så har man plockat bort den nån gång i tiden. Kanske pga att den pajat. Oavsett så rekommenderar jag att du monterar en själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att börja skruva på gamla tappkranar som kanske inte varit öppnade på många år innebär alltid en risk.

mitt tips är att du inte krånglar så mycket. 

Lossa slangen vid inloppet för kylvatten,

sät ned slangen i en hink med vatten, kör in det rena vattnet i motorn tills den är varm och termostaten öppner.  (jag brukar göra det vid upptagningen på hösten för det tar tid att värma upp en kall motor när man ska ha vatten i hinkar.)

blanda en hink med hälften vatten hälften glykol (miljöglykol)

sätt slangen i den hinken och kör tills det kommer skum ur avgasröret.  ev. kan du smaka på vattnet, ta en droppe på fingret är det lite sött är det glykol och systemet är fullt. 

På våen gör du tvärt om,kör in friskt vatten och kör ut glykolen. 

Fördelen med att göra så här är dessutom att du får glykol i hela systemet dvs. även det vatten som ligger  avgasröret kan inte frysa. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...