lerre 0 Postad 28 Augusti , 2013 Har nyligen bytt dieselpump på min md 7a.Strax efteråt uppförde sig varvräknaren konstigt gick upp och ner för att sedan helt lägga av.Sedan gick bränsle mätaren upp i översta läget ,full tank.Är det någonsom har nogot tipps om var felet ligger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Augusti , 2013 Byte av pump borde väl knappast påverka det elektriska, men kanske har du fått nåt glappfel ändå? Bränslemätare och varvräknare har väl heller inget gemensamt mer än matningsspänningen så felen verkar antingen vara matningsberoende eller rent slumpmässiga. Har du PULSGIVARE (nr 17 på vänsteruppslaget) eller används generatorns W-utgång? Enligt ELSCHEMORNA har MD6 en givare men inte MD7, därav frågan. Skulle kollat alla kontakter och jordförbindningar nära motorn, just jordfel brukar kunna ge knasiga fel. Har t.ex. generatorns hölje god kontakt med motorgodset? Bränslemätarn har f.ö. en egen inbyggd spänningsstabilisator, knäcks den av överspänning visas gärna för högt värde som dessutom varierar med laddningsspänningen. Skulle kollat om visarutslaget ändras med enbart tillslagen tändning respektive med startad laddande motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 29 Augusti , 2013 Bränslemätaren brukar visa fullt, om kabeln mellan givare och mätaren glappar/ är bruten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lerre 0 Postad 7 September , 2013 Tack för era svar,ska börja med att kolla jordförbindelsen så det inte är något glapp eller okontakt någonstans få se var det leder till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser