mrmaanx 0 Postad 28 Augusti , 2013 Hej! Efter många sökningar bestämmer jag mig nu för att starta en egen tråd.Anledningen är att jag och min far är lite intresserade av en Yamarin 575 ht (Big Game) Vi har tittat lite på en modell med en direktinsprutad Yamaha 115hk. Men några funderingar kvarstår. Att båten går bra även i lite grövre sjö har jag förstått. Visserligen har de flesta olika uppfattningar vad gäller just grov sjö. Men är det möjligt att hålla en trevlig marchfart på ca 20-22 knop även fast det blåser 7-8 m/s utan att det blir alltför stampigt? Vad har den t ex för bottenvinkel? En annan fråga är bränsleförbrukningen. Finns det någon som har en liknande båt eller till och med en med samma motor som kan uppskatta ungefär hur mycket den drar L/Nm? Alla inputs angående denna båt är uppskattade, bra som dåliga. Mvh mrmaanx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Augusti , 2013 Finns ingen direktinsprutad Yamaha på 115 hästar, är det möjligen en fyrtaktad F115 du menar..? 19 grader vid akterspegeln vill jag minnas de har. Visst går de bra i sjön men vill du köra 20 knop i öppen sjö vid 7-8 m/s får du allt hålla i dej Det är trots allt en ganska liten båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrmaanx 0 Postad 28 Augusti , 2013 Hoppsan, så man ska inte förväxla direktinsprutning med Electronic Fuel Injection? Trodde det var lite utav samma sak. Men ja, det är en F115 med EFI. 19 grader är inte helt tokigt, beror förstås lite på hur vass stäven är... Det vi har att jämföra med är en Örnvik 535. Har varit ute med den i relativt hög sjö och den går riktigt bra. Är Yamarinen jämförbar med Örnviken? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Augusti , 2013 Då kan du kolla länken och bläddra ner till sidan 38 och kolla förbrukningssiffrorna för 575ans yngre syster Yamarin 59HT med F115. Siffrorna för en 575 med samma motor torde va ganska lika. http://www.batvaruhuset.se/documents/batvaruhuset/documents/yamaha%20korfakta%20rod%202012.pdf Örnvik 535 är både kortare och har mindre V så du kan säkerligen stressa denna lite hårdare i sjön än din gamla Örnvik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrmaanx 0 Postad 28 Augusti , 2013 Tack! Har kollat körfaktan på 59 ht tidigare men var lie osäker på hur lika de är i skrovet. Örnviken är dessväre inte våran. Puttrar runt i en Crescent 480 duo med yamaha f50. Väldigt platt i aktern vilket medför mycket stampig gång. Men en förbrukning på 0.44 L/Nm är ju inte fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Augusti , 2013 575 är både lättare och plattare än 59HT och gjorde faktiskt hela 41,6 knop med en 2-taktad Yamaha 115 V4 enligt en gammal Körfakta. Är botten bara i bra skick, båten rätt riggad och inte alltför blöt lär siffrorna för denna båt troligen va bättre än för 59HT i dagens Körfakta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 Augusti , 2013 Jag/mina föräldrar har faktiskt haft båda dessa båtar. Rent spontant gick 575 Big Game bättre i sjön än dess eftergångare 59HT som var som ett äggskal i havet. Vi hade en 80hk yamaha 2-takt på big game och en 100hk yamaha 4-takt på 59ht. Att köra i 22 knop i 8m/s vet jag dock inte hur kul det är för båten är rätt så lätt så man kommer nog hoppa i luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser