Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

seglar hund

Rekommendera Poster

Tja, 

 

Jag tog bort min Afghanhund för en tid sedan och lurar på attskaffa en ny. Men det finns många raser att välja på och man får se det praktiska med. 

Man vill ju inte de skall lida så en afghan med den pälsvården och behov att springa är ju inte en tanke. En golden för att få motsatsen? Eller vill de bara bada och hoppar av? Storpudel? Blir de för rastlösa på en båt och biter av skoten? Rhodesian ridgeback en stor favorit i övrigt men hur är de?  Eller vad har ni för förslag eller erfarenheter?

Mvh

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av väl fungerande skeppshund är att välja en ras som lätt kan växla mellan att vara på och av och som har en större hunds mentalitet men ett litet format. Jack Russel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min strävhårstax har varit oss i olika båtar sen han var 11 veckor. En i mitt tycke perfekt ras i båt pga sin stora personlighet samt låga tyngdpunkt.

Men o andra sidan har han alltid varit med, vad vi än har gjort, gått på tur i fjällen, åkt båt, rest till medelhavet, bilat i Europa, jagat rådjur (såklart), paddlat kanot, åkt 4-hjuling i skogen och varje dag på kontoret förstås.

 

/B

post-633-1394237628,4009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, en DS kanske inte är så stor till det yttre, men ingen idé att tala om det för den, den kommer aldrig att acceptera det smiley.

Samma med taxen för öv.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig träffat någon DS men läst en del och tror att det är rätt stuk på hund.

Liksom många olika terriers. Själv skulle jag inte vilja ha en hund med alltför mycket jaktinstinkt.

Det är guld värt att veta att hunden stannar ombord oavsett vad som råkar passera på kajen.

Googla på Schipperke.

 

Rent praktiskt gäller det nog annars att satsa på antingen liten och bärbar eller större och rörlig.

Vi är oerhört nöjda (såklart) över vår Schäfer/Labbe blandis. Han hoppar utan att tveka minst en dryg meter horisontellt och/eller vertikalt, utan ansats. Ibland är han övermodig och plumsar i, men det verkar inte bekomma honom nämnvärt.

Det är kul med hundar som gillar att bada, nackdelen är att det inte precis doftar rosor om en blöt hund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen hund själv, men läst en del om olika hundraser. Om jag skulle skaffa hund skulle jag nog välja en Labrador Retriever. Det är en hund som är avlad till att just vara i vatten, så det gör inte så mycket att den ramlar i(?). Den är lätt att motionera också(?). Kasta bara ut saker i vattnet som den får hämta. Enkel att dressera (vad jag har hört) så att den stannar där den blir tillsagd att stanna. Enda nackdelen är väl storleken?

Det vore intressant att höra vad ni som har hund säger om ovanstående då det är möjligt att vi skaffar hund inom en snar framtid.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft  en dobberman, en ridgeback och två rottweiler alla har gillat sjön och vara på båt.

Så jag tror att vilken ras som helst går att lära, att tycka om sjön.

Våran ridgeback var ungefär som en rottis(lugn och stabil).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tankar :) En DS har vi faktist pratat om verkar vara ganska lagom. Vi åker mycket skoter och vinterkampar. Fryser de mycket? Som vår Afghan fick ju oavkortat ha kläder när inte solen var stor som en färja. Kan ju förstås ärvt det av Husse men :)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade skeppshund för ett par år sedan.

Våra kriterier var:

 

Stor nog för att vara en riktig hund

:-)

 

Smidig och terrängående i alla typer av terräng och på däck.

 

Liten/lätt nog att kunna lyftas när man måste, vi satte maxgränsen på 20 kg.

 

Söt...inte bara som valp.

 

Inte bli tant/gubbe för tidigt

 

Hälsosam ras

 

Lite spjuveraktig..

 

Valet föll på en welsh springer spaniel, och en tik.

 

Det har funkat fantastiskt bra, vi är helnöjda!

 

För lite bilder och texter om vår våffs liv som bl.a skeppshund...

Titta gärna på hennes blogg sintrabus.wordpress.com

 

lycka till /Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Australian Shepherd, 11 månader, som således haft sin första sommar på vattnet. 



Det har gått föredömligt bra, han har en väldigigt tydlig på och av knapp, vild och energisk på land och kräver enormt mycket motion och stimulans. På båten sover han. Så fort vi sätter segel lägger han sig tillrätta och vilar, börjar de skvätta vatten, som det lätt gör i en Safir, går han ner i ruffen och lägger sig. 



Han älskar att bada och har inte visat några tendenser till att hoppa ner i havet från sjön. 



Han väger va 22 kg och det gör det relvativt smidigt för mig att lyfta honom på och av. Hade han varit tyngre skulle de blivit jobbigt. Han är väldigt van vid att bli lyft och hanterad vilket gör på och av processen lite enklare.  

Han är modig, stabil och orädd vilket har varit skönt och gjort det enkelt att anpassa han till båtlivet. Favoritplatsen i hamn är uppe på rufftaket, där har han full koll på läget och trivs finemang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en stor poäng där. Vi har haft olika hundar, bla väldigt badglada. Det var inte bra, så fort man närmade sig land fick man koppla annars hände det att man fick cirkla och försöka få ombord jycken. Jag fick fixa en 4 m långbåtshake! Nu mera har vi Borderterrierär, det är i grunden samma hund som Jack Russel (kanske något lugnare). De kan verkligen ar på resp av. Vi åkte tex biltåg ner i Europa och bilat hem. Att ligga still i bilen en hel dag är inget problem. Samma på båten. De avlades fram för att kunna följa en ryttare till häst och ändå vara smidiga nog att gå ner i ett gryt. Men, som en bekant till mig gör, man kan lägga hunden framför sadeln på hästen och där ligger den stilla. Liten och lätt att lyfta ombord men med långa ben att kunna ta sig fram i terrängen. Som alla grythundar är de tåliga och tuffa, intelligenta men också eftertänksamma. Lätt att lära. Visa några gånger här kan du ligga på båten sen går de alltid dit. Dessutom väldigt friska, inga rastypiska sjukdomar (syns på försäkringspremien)

post-43065-1394237628,6323_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Vår Jack Russel går och lägger sig på anvisad plats i sittbrunnssoffan när vi kastar loss, ligger lugnt och gärna där tills vi lägger till någonstans. Är sedan inte hetsig att komma i land, men väl i land kan det bli mycket spring, bus och lek (vilket även passar barnen väl). Hon är inte intresserad av att hoppa i vattnet från båten. Verkar helt oberörd av att bära flytväst samt av att bli lyft i flytvästens handtag. Skäller i princip aldirg (bara om man avsiktligt varvar upp henne). Blev som valp båtren långt innan hon blev rumsren. Intelligent, lättlärd, positiv, orädd, glad och frisk. Mycket lätthanterad just när det gäller att styra på- och av-knappen.

post-10017326-1394237628,6775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av våra hundar har behövt bli lyfta ombord.

Och vår nuvarande rottwieler hoppar upp mellan mantågen, på passarellen och även över andra båtar om vi ligger utanför någon/några båtar.

(givetvis har han fått lov av ägarna innan,stålbåts ägare brukar vara lättast att få lov av)

Om han behöver lyftas från vattnet använder vi spinnakerfallet.

(detta har vi bara övat på ej behövt i skarpt läge än)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar inte katalansk vallhund. Min darrar av rädsla på sjön trots att han annars är modig. Svallvågor är livsfarliga och av flytväst får han värmeslag. Tvekar då han ska hoppa i och ur. Lyckas oftast, men det ser klumpigt ut. Vill inte sitta still och hålla sig undan då man lägger ut och ska i land så fort det finns antydan till en chans och försöker flytta in på alla båtar som är större än min crying. Det enda bra är att som blöt luktar han inte blöt hund. Och på land är han lugn, rar och gosig. Kan man få en hund att njuta av att åka båt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du som jag många gånger legat långsides som elfte båt i Skagen så tror jag att förståelsen för en hund som är bärbar när det behövs är etablerad..

 

Är det inte den egna muskelstyrkan så är det någon som absolut inte vill att hunden skall gå på deras båt..

 

Det var våra kriterier det handlade om - alla har olika!

 

En rottis hade inte matchat flera av våra subjektiva kriterier..

 

Med vänlig hälsning,

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en underbar Ridgeback.

Han avskyr vatten...regn snö vind kyla och värme.

Han snarkar fiser och skäller i sömnen.

Han tar väldigt stor plats då han älskar att breda ut sig.

Han är likgiltig inför främmnde och stannar bara så länge de har ngt att bjuda på.

Mig lyder han riktigt bra då jag har en köttbulle i fickan, lustigt nog verkar han vara döv

då jag saknar köttbulle.

Han dräglar och fäller hår.

Trots allt detta är han en av mina tre bästa vänner;) fru barn och hund.

 

Nästa sommar ska han få följa med i båten....

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry

Jag försökte bara belysa att det går att ha stor hund utan att lyfta.

Och i Skagen har vi inte varit så jag vet ej hur det går till där.

Annars har vi många gånger varit fem sex båtar i bredd i Holland.

Det har gått bra att låta hunden gå över andras båtar då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Keeshound är en holländsk pråmhund. När handelsfartyg förr i tiden skulle in till en marknaderna i hamn var keesar vanligt förekommande. De skulle fungera till många saker för dess ägare. Vakt var en viktig aspekt för handelsmännen, men även att dra skrindor(liten vagn). En kees är en riktig vän och fungerade även så för handelsmännen. Kees betyder just kompis eller vän på holländska.

 

Har haft många hundar ombord på båt (finsk lapphund, collie, golden, flatcoat, dvärg pinscher och just kees. Mina föräldrar har en kees och den balansen den hunden har är helt enorm. Denna kees älskar sjön och har varit med på de mest brutala fisketurerna vintertid.

 

söker man en hund som ska åka mycket båt, hade jag satsat stenhårt på kees.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en golden/bernersennerblandning som är en riktig badhund. Älskar att vara på sjön men hoppar gärna i innan vi hunnit förtöja färdigt så något direkt tålamod har den inte. Vintertid så är det en snöhund som vill vara ute och inte fryser. En långhårig blöt hund är inte så kul att ha i båten och efter några år så får man lyfta ombord den så jag skulle satsa på en mellanstor modell som är lätt att lyfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en DSG! Det är en väldigt trevlig hund som tror att han är en rottweiler när vaktinstinkten blir för stor. -15 på vintern är inga problem. Men det är väldigt individuellt bland gårdshundarna har jag förstått.

Otroligt smidig, så att hoppa upp i båten (eller hela vägen upp på kapellet) är inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cocker Spaniel!



MYCKET hund i litet format.

Sällskap, familjehund, jakt, kantarellsök.. agility?



Vår tjej ÄLSKAR båtlivet!

Blir helt lyrisk bara hon ser bryggan!



Ju mer det gungar desto roligare tycker hon att det är!

Och allra helst vill hon ligga på däck! 

Lagom storlek också, lätt att ha i båten och inte lika klumpig som en golden.



Vi har en blandras också, New Foundland och Golden/Tollare.

Verkligen en bad och plaskhund, sniffar till sig en bäck på 2km håll! (Nåja)

...men hatar att följa med i båten!

post-10024785-1394237658,9592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kees låter som ett bra alternativ... som jag inte kände till själv?

Annars brukar jag inte rekommendera min hundras. Den kräver en del nämligen...



Men eftersom du har haft en Afgan? Just Afgan var den enda ras som hängde med min hund! Att kunna accelerera och sedan tvärnita för att svänga är inte många som kan?

Och min ras är givetvis ... Mellanschnauzer. Tro inte för ett ögonblick att det är en liten hund bara för att den inte är så stor i storleken... vilket ju i och för sig är praktiskt ombord... nej, det här är en hund som anser sig själv vara stor och vill bli behandlad som sådan. Stolt liksom?

Och behöver en hel del motion. Men det är väl du van vid? Enda stora nackdelen som jag kan komma på är att min hund tror att jag är döv. Dvs... den vaktar varje gång det behövs och det räcker inte med att jag säger till att jag hört vaktskallet. Han fortsätter att varna tills jag kommer. Är snabb... som sagt. Lika snabb som en Afgan. Snabbast i stan nästan?

Just det, glömde skriva om håret. Man plockar en schnauzer så den hårar nästan inget. Väldigt praktiskt. Fastnar väldigt lite också. Och han inte överförtjust i att bada... är ju bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...