Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
gost74

Mercruiser Alpha One rasslar när varm

Rekommendera Poster

Hoppas nån kan hjälpa mig närmare sanningen

Köpte nyligen en Sea Ray 215 EC från 1999 med en 5.0l Mercruiser, nu till mitt problem - när driver blir varmt rasslar det på friläge men nästan inget med växel i. Svänger man fulltåt båda hållen rasslar det nästan inget. Förra ägaren har bytt stödlagret. Jag undrar om nån här vet vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du behöver justera växel wiren. Dock borde du har problemet även vid kallt drev. Har du ingen möjlighet att spela in ljudet? Då blir det så mycket enklare att höra vad det är.

Ingen ljudskillnad om du hissar drevet upp eller ner? Linjerade förr ägaren motor och drev vid bytet av stödlagret?

mvh

Gandalfen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är typ samma ljud oavsett om drevet är uppe eller nere, det som skiljer är när man svänger, fullt höger eller fullt vänster då låter det mindre, ej helt tyst (förutom där motorn är kall)

Ingen aning om föregående ägare linjerade stödlagret. Får ställa frågan.

Kan prova spela in alt köpa maskinstetoskåp eller vad det nu kan heta.

Det som jag tycker är konstigt är att det bara uppkommer vid varmt drev, kanske lian i drevet blir mer lättflyktig då och det möjlighet till rassel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra ägaren kollade bara med tolk, och upplevde inget problem. Jag misstänker lager i överhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkoppling - efter att en marinexpert provkört drevet i bänk, samt provrtyckt - kunde man konstatera att lager i överhuset gått, troligen pga att det legat i vatten tidigare, detta ihop med att skeden va sned, en annan axel sliten samt slitna knutar gjordematt jag bestämde mig för nytt drev jag nu väntar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...