Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Soumi_batti

Det gick undan mitt i natten

Rekommendera Poster

Akta dig. Det finns massvis med bojar i Öresund att segla på.

Vilken hamn ligger du i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag väl ändå inte skrivit.

Du får nog vara lite tydligare för jag förstår inte din fråga/påstående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - det är ju precis det du skrivit.

 

Har själv av ungdomligt oförstånd (dock spik nykter och i fullt dagsljus) tappat kontrollen i knappt 40 knop och kan tala om att jag färdades ett ansenligt antal 100m innan jag återfick kontrollen.

Efter kollisionen med bojen är det helt ovesäntlig om föraren var nykter eller inte men innan kanske ?

OT : Är själv emot 0,2 lagen eftersom denna aldrig kommer att fånga upp dessa olyckor. Vare sig föraren var onykter eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menar, helt rätt enligt min åsikt, att BARA 0,2 lagen inte kommer stoppa alla olyckor av denna typen utan att den behöver kompletteras med annat, typ körkort, användande av säkerhetsanordningar eller annat (svårt att se att man kan ha hastighetsbegränsingar överallt på havet). Kör man bara tillräckligt fort på fel sätt eller på fel ställe kan detta hända vem som helst, även om man är spik nykter.

Men jag kan ha fel i vad han menar, men min åsikt kvarstår.

Olyckan är mycket tragisk, hur den än gick till, men att tro att någon regel eller lag kommer att leda till noll olyckor är att drömma, men man kan göra vad man kan för att nå närmare, där är lag och regler ETT verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tanke, ja iaf. bara en åt gången, jag är ju man!

 

Dom har ju tydligen lyckats få ur skrivaren (plottern, GPSen) mycket information om hur båten kördes fram till c:a 400. innan den olycksaliga bojen dök upp, det gick fort har man konstaterat. OK, i månsken, stjärnklart och hyfsat nykter klarar man nog det.

 

Men varför försvann informationen ur skrivaren 400 innan olyckan?

Kan det ha varit så att den hängt sig och och skepparen försökt starta om den och då tappat koncentrationen från själva båtkörningen? I min värld är det iaf. ett tänkbart händelseförlopp.

 

I övrigt håller jag med flera andra skribenter, lagar kan aldrig helt förhindra den här typen av olyckor eftersom det alltid kommer finnas folk som bryter mot dem, nya lagar skapar nya lagbrytare. Men förhoppningsvis kan olyckorna bli färre!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat ur Allehanda artikeln 27 aug:

 

Att den sista positionen ligger 400 meter innan bojen kan enligt tillverkaren bero på två saker. Antingen har pgs:en stängts av, vilket är en teori som polisen håller för osannolik.

Den andra, mer rimliga teorin, är att gps:en kraschat när båten krockade med bojen.

– Tillverkaren har förklarat att när strömmen bryts kan inte gps:en spara de sista sekunderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det där med sekunderna hade jag missat. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och det tar 16 sekunder att köra 400 m i 48 knop.

Nu har jag inte så avancerade GPS;er, men jag har för mig att jag kan ställa in tiden mellan att GPS;en lagrar värde, för att spara minne. I varje fall i en av mina handburna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag - hur mycket laggar en GPS när man ligger i 48 knop? D.v.s. hur många meter längre fram befinner man sig jämfört med den position som redovisas på GPS's skärm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att avsluta en GPS session med att slå sönder maskinen medan den jobbar är inte ett normalt användningsfall.  Så vad man sedan hittar i minnet är beroende på hur maskinen är gjord internt och vad som hände den där sista sekunden.

Jag kan mycket väl tänka mig att loggning av spåret kopieras från vanliga minnet (som försvinner när spänningen försvinner) till flashminnet (vilket tar några sekunder) då och då med jämna mellanrum.

Flygets svarta lådor (som egentligen är orange) är däremot gjorda exakt just för detta användningsfall och ska spara allting upp till omgivningens sista fungerande millisekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hurpass snabb GPS du har. Men ett par sekunder är väl det minsta jag har sett på att mäta in position och hinna uppdatera skärm..

En gissning är 2 sekunder * 48 knop * 1852 meter / 3600 sekunder = 50 meter.

En äldre och långsammare GPS kan väl ligga säg 5 sekunder efter. Dvs 125 meter i 48 knop.

Sedan har man den vanliga osäkerheten i sjökortet som väl är i samma storleksordning 50-100 m?

Jag åker sällan, aldrig faktiskt, så fort så jag har begränsad erfarenhet. Någon som vet hurpass långt det är till udden eller bron på GPSplottern när man i verkligheten passerar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte heller att bara 0,2-lagen förhindrar alla sådan olyckor. 

Det finns ju lagar om praktiskt taget allt, ändå sker det mord, rån, våldtäkter, stölder, bedrägeri mm mm och dummhet går väl knappast ann att lagstifta mot.

Men jag tror att man måste va helskärpt när man kör stora och/eller snabba båtar.

Han hade ju själv tappat kontrollen över en båt i närmare 40 knop (helt nykter) och det tog ett antal 100 meter innan han lyckades återfå kontrollen. Tur att det inte var 20 optimister med ett antal barn som höll på att lära sig segla, där han tappade kontrollen. Eller en uppankrad eka under fiske. Kör man i 40 knop kommer man 1235 meter på en minut.

Samtidigt talade han om att han inte tyckte om lagen som säger att man skall va nykter när man kör stora och/eller snabba båtar.

Beträffande att tappa kontrollen.

Min morfar hade under en period bilskola och lärde folk att köra bil. Han brukade alltid säga att; Man tappar inte kontrollen över en bil - i så fall har man inte haft kontroll överhuvud taget

Det är lika dant med båtar, Man tappar inte kontrollen över en båt - hade man haft kontroll över båten så hade man vidtagit åtgärder i god tid. Möjligen kan man säga att man avhänder sig kontrollen genom att köra fortare än man klarar av.

Visst - jag har också gjort tabbar både till sjöss och till lands. Tex gått på grund. Fast det är skillnad att gå på grund i 5 knop mot att köra på i 48.

Senaste gången jag gick på grund ramlade en av mina seglarkompisar och slog sig rätt regält trotts att farten var ganska låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte på något vis förringa GPS-diskussionen.

Men jag är ganska övertygad om att mot bakgrund av det som skrivits i press och på olika forum så kan vi förutsätta att GPS, motor, båt mm fungerade som de skulle.

Det var nog inte utrustningen det var fel på denna olycksaliga natt. Ekipaget kan för övrigt inte vara mer än max 1-2 år gammal med tanke på Yamma 300:ans design på kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ingen av oss som inte var med i själva händelsen VET till 100% vad som egentligen har hänt, blir lika överraskad hur lätt folk tror/vet/kan !!

Inte ens folket som kände offren och är helt säkra på vad som hänt vet.

Det är ett faktum helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att tillverkaren av GPS:n har en logisk förklaring till bortfallet de senaste 400 metrarna kanske man kan nöja sig med den förklaringen, eller?

För övrigt verkade båt och GPS fungerat utan anmärkning tidigare på dagen när de kört runt i hög hastighet till olika resmål enligt GPS och vittnesmål.

Men om vi verkligen ska börja spekulera så kan ett intressant ämne att spekulera i var detta:

-Vad blir straffpåföljden om han döms för alla brott polisen rubricerat händelsen med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föraren är med stor sannolikhet död. Vad är ämnet för denna tråd? Fortsatt förtal av avliden, eller?

 

Anmäler mitt inlägg så får vi se vad admin tycker om detta (för andra gången).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag stänger tråden. Så kan ni diskutera värmare, sviktande rufftak eller axeltätningar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...